Microsoft ogłosił znaczącą zmianę w swojej strukturze kierowniczej. Judson Althoff, dotychczasowy dyrektor ds. sprzedaży, awansował na stanowisko CEO biznesu komercyjnego. Ruch ten pozwoli Satyi Nadelli skupić się na technicznej stronie działalności firmy w obliczu przyspieszającej transformacji opartej na sztucznej inteligencji.
Nowa rola Judsona Althoffa
Microsoft ogłosił, iż Judson Althoff obejmuje stanowisko CEO biznesu komercyjnego, czyli największego segmentu działalności koncernu. Althoff od dziewięciu lat kierował globalną organizacją sprzedaży, odpowiadając m.in. za rozwój Microsoft Customer and Partner Solutions (MCAPS). Teraz przejmie także nadzór nad marketingiem i operacjami, które wspierają sprzedaż systemu i usług dla klientów biznesowych.
„Poprzez włączenie operacji do biznesu komercyjnego możemy skrócić pętlę sprzężenia zwrotnego między tym, czego potrzebują klienci, a tym, jak to dostarczamy i wspieramy” – napisał w liście do pracowników Satya Nadella.

Judson Althoff, Microsoft’s commercial business CEO
Nadella bliżej technologii
Sam Nadella pozostaje CEO całej firmy, ale jego rola ulega istotnemu przeprofilowaniu. Nowa struktura ma uwolnić czas i energię szefa Microsoftu, by mógł skupić się na najważniejszych projektach technologicznych. Nadella podkreśla, iż dotyczy to rozwoju centrów danych, architektury systemów, badań nad AI oraz innowacji produktowych.
„To nie tylko ewolucja, to reinwencja – zarówno dla wszystkich z nas zawodowo, jak i dla Microsoftu” – zaznaczył.
Strategia wielu CEO
Microsoft w ostatnich latach coraz częściej stosuje model, w którym poszczególne segmenty firmy mają swoich własnych CEO. Takie stanowiska pełnią już m.in. Phil Spencer (Microsoft Gaming) i Mustafa Suleyman (Microsoft AI). Podobnie wygląda sytuacja w spółkach zależnych, takich jak LinkedIn. Nowa nominacja sprawia, iż Althoff staje się jednym z kluczowych menedżerów firmy, choć nie należy traktować jej jako zapowiedzi rychłego odejścia Nadelli.
Znaczenie biznesowe
Segment komercyjny Microsoftu odpowiada za większość przychodów koncernu, obejmując sprzedaż usług chmurowych Azure, licencji Windows i pakietu Microsoft 365 dla przedsiębiorstw oraz sektora publicznego. To właśnie ta część działalności umożliwia gigantowi finansowanie gigantycznych inwestycji w infrastrukturę AI i budowę nowych centrów danych na całym świecie.
Zdaniem analityków, przesunięcie kompetencji ma na celu zwiększenie dynamiki działań i lepsze powiązanie sprzedaży z potrzebami klientów w epoce gwałtownej adopcji sztucznej inteligencji. Microsoft, który od 2023 roku inwestuje miliardy w partnerstwo z OpenAI, stoi w tej chwili w centrum globalnego wyścigu o dominację w AI.