Sektor dóbr luksusowych silniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Padł kolejny rekord

fashionbiznes.pl 11 miesięcy temu

Przychody ze sprzedaży 100 największych firm z sektora dóbr luksusowych w 2022 roku wyniosły 347 mld dolarów. Raport Global Powers of Luxury Goods 2023. stworzony przez Deloitte, ujawnia również, iż branża luksusowa w ostatnich miesiącach stała się jednym z innowatorów eksperymentujących z nowoczesnymi technologiami.

Deloitte co roku bada główne trendy oraz czynniki kształtujące krajobraz sektora mody i dóbr luksusowych. Najnowszy raport Global Powers of Luxury Goods 2023 ujawnił przychody ze sprzedaży 100 największych firm sektora luksusowego w minionym roku obrotowym (trwającym do 31 grudnia 2022) wyniosły 347 mld dolarów. To aż o 23 proc. więcej niż w roku poprzednim. Złożona marża zysku netto za 2022 rok osiągnęła 13,4 proc. rok do roku.

W 2022 roku odnotowano najlepszy rezultat w historii zestawienia. Łączne wyniki 100 najlepszych spółek w poprzednim roku finansowym odzwierciedlają ożywienie, które nastąpiło po pandemii Covid-19. Otwarcie sklepów stacjonarnych i ożywienie w turystyce wpłynęły znacząco na odrodzenie się popytu konsumenckiego w tym segmencie. Z kolei w 2023 roku na branżę dóbr luksusowych wpłynęła niepewna sytuacja ekonomiczna oraz geopolityczna, która przyczyniła się m. in. do spowolnienia na kluczowych dla sektora rynkach amerykańskim i chińskim – wyjaśnia Bartosz Bobczyński, partner, lider Consumer Industry w Polsce i CE, Deloitte.

Rynek wciąż silny, choć najbogatsi kupują coraz mniej

Choć rynek dóbr luksusowych wciąż wykazuje się wyjątkową odpornością na zawirowania ekonomiczne, ostatnie miesiące stały pod znakiem wielu wyzwań. W USA coraz głośniej robi się o zjawisku „richession”, tj. spowolnieniu gospodarczym, który dotyka najbogatszych konsumentów będącymi odbiorcami dóbr luksusowych. Prognozy ekspertów wskazują jednak, iż siła sektora pozostanie nienaruszona, a w przyszłych miesiącach czekają go kolejne wzrosty.

Deloitte ujawnia, iż 90 proc. Firm ujętych w zestawieniu odnotowało w 2022 roku wzrosty sprzedaży. To znacząca poprawa z rokiem ubiegłym, kiedy dodatni wynik zanotowało 74 proc. Oraz 2020, gdy wzrostami mogło pochwalić się zaledwie 21 proc. badanych. Aż 77 proc. Firm osiągnęło dwucyfrowy wzrost. Rosły również marże netto – dziewięć na dziesięć firm było rentowych (w porównaniu do 80 proc. W 2021 r. i 60 proc. W 2020 r.). Średnią wartość przychodów przypadających na spółkę oszacowano na 3,5 mld dolarów.

Przeczytaj również: Luksus na nadgarstku: jak wybrać elegancki zegarek? Kultowe marki

LVMH pionierem sektora luksusowego

Pozycja lidera rynku dóbr luksusowych wydaje się niezagrożona. Niezmiennie na pierwszym miejscu zestawienia plasuje się francuski koncern LVMH. W jego portfolio znajdziemy takie marki jak LV, Christian Dior czy Fendi. Udział LVMH w globalnym sektorze wynosi az 31 proc. Drugie miejsce na podium przypadło kolejnej francuskiej spółce – Kering, czyli właścicielowi takich marek jak Yves Saint Laurent i Gucci. Podium zamyka koncern Richemont, który po latach zastąpił na tej pozycji kosmetycznego giganta Estee Lauder. Pierwsza dziesiątka generuje aż 56 proc. udziałów w rynku.

Pierwsza dziesiątka firm zwiększyła swoją sprzedaż o 22,8 proc. Podmioty z tej grupy przyczyniły się do ponad 63 proc. wzrostu sprzedaży firm z pierwszej setki, a ich udział w łącznym zysku netto wynosi niemal 76,4 proc., co pokazuje siłę największych graczy w tej branży. Po roku przerwy do TOP 10 wrócił PVH Corp., właściciel tak popularnych marek jak Tommy Hilfiger oraz Calvin Klein. Poza pierwszą dziesiątkę wypadł za to China National Gold Group Gold Jewellery – mówi Bartosz Bobczyński.

Najbardziej widoczni na rynku sektora luksusowego są producenci odzieży i obuwia, którzy zajmują aż 37 proc. rynku. Tuż za nimi plasują się producenci ekskluzywnych zegarków i biżuterii (33 proc.). jeżeli chodzi o największy udział w sprzedaży – przodują firmy oferujące różnorodny asortyment dóbr luksusowych (38,4 proc.).

Wśród państw specjalizujących się w produkcji dóbr luksusowych królują Włochy, które mogą pochwalić się 23 rodzimymi firmami w zestawieniu 100 przedsiębiorstw. Największy udział na rynku przypada z kolei Francji, bowiem siedem francuskich koncernów wygenerowało w 2022 roku ponad jedną trzecią całkowitej sprzedaży.

Sztuczna inteligencja wkracza do świata luksusu

Rzemiosło i ekskluzywność stały się podstawowymi wyznacznikami towarów luksusowych. Nie oznacza to jednak, iż sektor ten nie patrzy w przyszłość i nie jest gotowy na sięgnięcie po nowości. W ciągu ostatnich lat branża lususowa stała się jednym z pionierów cyfryzacji i technologicznych rozwiązań. Na pierwszy plan zaczęła wychodzić sztuczna inteligencja, która wzbudza coraz większe zainteresowanie producentów. Marki luksusowe coraz chętniej wykorzystują AI do zapewnienia spersonalizowanych doznań czy rekomendacji produktów. W kwestii obsługi klienta coraz częściej możemy zaobserwować chatboty i wirtualnych asystentów, którzy mają wpłynąć na jeszcze korzystniejsze doznania zakupowe.

Po sztuczną inteligencję sięgnęło już wielu pionierów tego sektora, jak LVMH, Richemont czy Burberry. Dla tego ostatniego sztuczna inteligencja stała się narzędziem do rozpoznawania podróbek.

Przeczytaj również: “Moda to też zabawa. to euforia tworzenia” – Maciej Zień o jubileuszowym pokazie i sylwetce inspirowanej Martini

Idź do oryginalnego materiału