Siódma edycja badania „Szczęście w pracy Polaków” Co jest najważniejsze dla pracowników?

1 rok temu

Ludzie spędzają większą część swojego życia w pracy. W Polsce są to 43 godziny tygodniowo[1], czyli więcej niż standardowy etat. Co wpływa na poziom zadowolenia z pracy? Czy Polacy czują się w niej szczęśliwi? Według raportu „Szczęście w pracy Polaków”, który został przygotowany przez agencję pracy Jobhouse i Great Digital, współczynnik szczęścia w 2023 roku wyniósł 6,8 w 10-punktowej skali. Jest to nieco mniej niż rok temu (6,9).

Mówi się: „rób to co lubisz, a nigdy nie będziesz musiał pracować”. Dlatego też zadowolenie z pracy to czynnik, który znacząco wpływa na jakość życia. Od piku z 2021 roku, kiedy poziom szczęścia w pracy Polaków wyniósł aż 7,9 punktów, wartość tego parametru nieznacznie spada z roku na rok. Eksperci jednak przez cały czas optymistycznie określają go jako umiarkowanie wysoki. Częściowo za obecny stan naszej satysfakcji z pracy odpowiada niepewna sytuacja na rynku. Raport „Szczęście w pracy Polaków”, którego Partnerem Głównym jest Nordea i Partnerem No Fluff Jobs pokazuje jednak, iż duże znaczenie ma także samo podejście pracodawców do potrzeb pracowników oraz możliwość pracy zdalnej.

– Mamy nadzieję, iż raport „Szczęście w pracy Polaków” ponownie przyciągnie uwagę pracodawców i sprawi, iż pochylą się nad tym, co ważne dla pracowników. Warto brać pod uwagę zdanie członków zespołu, by mogli oni czuć się w pracy szczęśliwi i chcieli polecać ją innym – mówi Natalia Bogdan, Prezeska Jobhouse, Headhunterka i ekspertka rynku pracy.

Co sprawia, iż jesteśmy szczęśliwi w pracy?

Pięć najważniejszych czynników, które decydują o szczęściu w pracy Polaków pozostaje bez zmian od zeszłorocznej edycji. Na pierwszym miejscu przez cały czas znajduje się wynagrodzenie, które wskazało aż 91% badanych – to nieco więcej niż w ubiegłym roku (89%). Następnie respondenci podkreślili rolę takich aspektów jak: współpracownicy, na których można liczyć (81%), przyjazna atmosfera pracy (80%), relacje z przełożonym (75%) oraz możliwości rozwoju, jakie oferuje praca (75%). W porównaniu do zeszłorocznego raportu rola tego ostatniego czynnika spadła o 6 punktów procentowych (81% w 2022 r.).

– Bazując na wynikach ankiety przeprowadzonej wśród pracowników z różnych firm działających na polskim rynku, można zauważyć, iż dla osób zatrudnionych największe znaczenie mają warunki finansowe, możliwości rozwoju, a także czynnik ludzki – relacje ze współpracownikami i przełożonymi – podsumowuje Michał Wiznerowicz, Dyrektor HR
w Nordea, firmie będącej głównym partnerem badania. – Są to wartości, które wyznajemy w Nordea – tu ceni się ducha pracy zespołowej, gdyż poprzez współpracę jesteśmy w stanie osiągnąć prawdziwy sukces. Pracownicy stają się częścią ważnej społeczności, a każda wątpliwość i zapytanie spotyka się z szacunkiem, wsparciem i elastycznym podejściem – wyjaśnia ekspert.

Skandynawskie wartości, na których Nordea opiera swoją filozofię, mogą być inspiracją także dla polskich pracodawców.

Praca zdalna a poczucie szczęścia

– W ostatnich miesiącach docierają do nas sygnały z rynku pracy, iż pracodawcy „namawiają” swoich pracowników na powrót do biur. Postanowiliśmy sprawdzić, czy zjawisko to jest rzeczywiście tak silne. Nasze badanie pokazuje, iż w tej kwestii nie doszło do zmian tak dużych, jak lubią to akcentować media. W ciągu ostatnich 12 miesięcy u 74% respondentów wymiar pracy nie uległ zmianie – mówi Marta Pawlak-Dobrzańska, People Analytics Expert w Great Digital, czyli w firmie, która stoi za merytoryczną częścią całego badania.

W tym roku, podobnie jak w ubiegłym, praca zdalna utrzymuje się wysoko wśród czynników wpływających na poczucie szczęścia w pracy – pomaga w szczęściu w pracy zdaniem 54% badanych. Jednocześnie, aż 66% odpowiadających uznało, iż ma ona duży lub bardzo duży wpływ na ich poczucie szczęścia w pracy.

73% badanych pracowników wskazuje, iż są zadowoleni ze swojego wymiaru pracy zdalnej. Badanie pokazało, iż są to osoby, które mają możliwość pracować spoza biura cały czas, przez większość dni w tygodniu lub co najmniej 1-2 dni w tygodniu. Badanie potwierdza tym samym, iż praca zdalna wprowadziła dużą zmianę w naszym życiu zawodowym, ponieważ według badania pracownicy niezadowoleni z wymiaru pracy zdalnej, to ci z niskim wymiarem pracy zdalnej albo tacy, którzy w ogóle nie mają tej możliwości. Co ciekawe, możliwość pracy zdalnej jest zdecydowanie częściej wymieniana wśród czynników pomagających w szczęściu w pracy przez kobiety (68%) niż przez mężczyzn (36%).

Dane z badania pokazują, iż w kontekście pracy zdalnej kilka się zmieniło w 2023 roku u osób, które miały w tym czasie zatrudnienie. Pracodawcy i pracodawczynie z pewnością nie chcieli wykonywać drastycznych ruchów w tym względzie, zwłaszcza iż u niektórych praca zdalna dopiero co zagościła po regulacjach wprowadzonych w lutym. – mówi Magdalena Gawłowska-Bujok, COO No Fluff Jobs.

Promotorzy i krytycy, czyli czy Polacy polecają swoją pracę

Odsetek osób, które poleciłyby swoją pracę innym uległ niewielkiej zmianie w porównaniu
z zeszłym rokiem (31% w 2023 r., 32% w 2022 r.). Na mniej więcej tym samym poziomie utrzymuje się również procent pracowników, którzy są tzw. krytykami wg metodologii NPS (Net Promoter Score) (37% w 2023 r. 36% w 2022 r.). Reszta to tzw. pasywni, czyli osoby, którym brakuje jeszcze pewnych zmian, które powinny pojawić się w firmie, aby byli skłonni polecać miejsce pracy innym.

Według badania Polacy doceniają dobre relacje w środowisku pracy, dlatego wśród czynników, które sprawiają, iż pracownicy chętnie poleciliby swoją pracę, przeważają: współpracownicy, na których można liczyć (56% odpowiedzi), przyjazna atmosfera (54%) oraz dobre wynagrodzenie (50%).

A co z krytykami?

– Respondenci mieli również możliwość wybrania aspektów, które w ich pracy należałoby poprawić, by mogli ją polecać innym – mówi Natalia Bogdan. – Podobnie jak w każdej poprzedniej edycji badania, tak i tym razem, na pierwszym miejscu znalazło się wynagrodzenie wskazywane przez 51% odpowiadających. Pracownicy wymieniali również: benefity pozapłacowe (37%) oraz możliwości rozwoju, jakie oferuje praca (34%). To aspekty, nad którymi powinni zastanowić się pracodawcy – dodaje Natalia Bogdan, Headhunterka.

Zarobki są ważne

Badanie od kilku lat pokazuje, iż wynagrodzenie jest czynnikiem, który z jednej strony jest istotny przy ocenie szczęścia w pracy, a z drugiej – musi się poprawić, żeby pracownicy chcieli w większym stopniu polecać swoją pracę innym. Ile powinna zatem zdaniem badanych wynosić pensja pozytywnie wpływająca na poczucie szczęścia w pracy? Według danych z tegorocznego badania jest to kwota 13 200 zł netto. Respondenci wskazywali jednak, iż w tej chwili ich średnia zarobków wynosi 9 700 zł netto. Te dwie kwoty dzieli zatem 4 500 zł. Raport wyraźnie wskazuje, iż Polacy doceniają swoją pracę i chcą być za nią należycie wynagradzani.

Co ważne, w tym roku respondenci jeszcze niżej niż rok temu oszacowali poziom starań pracodawców o szczęście członków zespołu. Średnia ich ocen wynosi 5,6 w 10-punktowej skali, czyli o 0,2 punktu mniej niż w 2022 roku. Jest to sygnał dla szefów. Siódma, szczęśliwa, edycja badania „Szczęście w pracy Polaków” może być dla nich źródłem informacji, o jakie aspekty powinni szczególnie zadbać, by ich pracownicy byli zadowoleni z życia zawodowego, działali efektywnie i chętnie polecali swoją firmę.

Pełny raport dostępny jest na stronie: https://jobhouse.pl/pl/siodma-edycja-badania-szczescie-w-pracy-polakow-co-jest-najwazniejsze-dla-pracownikow

Kontakt dla mediów: Julia Wrotek, tel. 724 340 940, e-mail: [email protected]

[1] https://www.parp.gov.pl/component/publications/publication/raport-z-badania-ludnosci-w-wieku-18-69-lat-1
Idź do oryginalnego materiału