„Skuteczna ścieżka musi odzwierciedlać sposób myślenia klienta.” Tomek Chabowski o trendach, błędach i dobrych praktykach w e-commerce

ewp.pl 1 tydzień temu

Jakie trendy w CX i CRO napędzają wzrost konwersji w 2025 roku

  1. Hiperpersonalizacja. Natrętna i sztuczna personalizacja nie budzi zaufania konsumentów. Konsumenci nie chcą mieć pełnej świadomości, jak ich dane są przetwarzane w celu poprawy jakości usług. Klient sklepu doceni efektywną personalizację podpowiedzi produktowych, benefity szyte na miarę, spersonalizowaną komunikację – pod warunkiem, iż nie będzie to budziło obaw o jego poczucie prywatności. Doświadczenie zakupowe dostosowane do osobistych preferencji to zdrowy balans pomiędzy narzędziami analitycznymi, wspieranymi w czasie rzeczywistym przez AI, a regulacjami (GDPR, CCPA) służącymi zapewnieniu bezpieczeństwa i anonimowości.

Doświadczenie zakupowe dostosowane do osobistych preferencji to zdrowy balans pomiędzy narzędziami analitycznymi, wspieranymi w czasie rzeczywistym przez AI, a regulacjami (GDPR, CCPA) służącymi zapewnieniu bezpieczeństwa i anonimowości.

  1. Customer service = doradztwo 24/7. Agent AI jako osobisty doradca zakupowy? To oczywista odpowiedź na potrzebę zakupów on-demand w dowolnym czasie i miejscu. Skuteczna i przyjazna odbiorcy komunikacja doprowadzi już niedługo do zlecania dokonywania zakupów asystentom, którzy zadbają o najlepiej dostosowany zakup, możliwy w danym momencie. Tym większe wyzwanie rodzić będzie zbudowanie zaufania w relacji między sklepem a kupującym.
  2. UGC na stronach produktowych. W dobie rosnącej dominacji marek własnych oraz dynamicznych innowacji produktowych coraz większego znaczenia nabiera zjawisko social proofingu. Wraz ze wzrostem udziału rynkowego pokoleń Alpha i Z – charakteryzujących się niską lojalnością wobec marek – na wadze zyskuje dostarczanie treści tworzonych przez samych konsumentów. Zdjęcia, opinie, recenzje oraz autentyczne wrażenia z użytkowania produktów staną się jeszcze silniejszym motorem napędzającym sprzedaż . Jednocześnie, brak autentyczności lub nadmierna sztuczność tych materiałów może działać na niekorzyść marek, dlatego liczy się ich wiarygodność.

Wraz ze wzrostem udziału rynkowego pokoleń Alpha i Z – charakteryzujących się niską lojalnością wobec marek – na wadze zyskuje dostarczanie treści tworzonych przez samych konsumentów. Zdjęcia, opinie, recenzje oraz autentyczne wrażenia z użytkowania produktów staną się jeszcze silniejszym motorem napędzającym sprzedaż.

Największe wyzwania związane z optymalizacją konwersji i CX, i jak im sprostać

  1. Mapowanie ścieżek zakupowych. Tradycyjne śledzenie ścieżek zakupowych w modelu linearnym już od dawna jest archaizmem. Współczesny konsument
    płynnie krąży między światem offline i online, a jego zwyczaje zakupowe lub chwilowe zainteresowania mogą mieć fundamentalne znaczenie dla konwersji. Marki muszą śledzić strony internetowe, aplikacje mobilne, ekrany w sklepach stacjonarnych, urządzenia IoT czy kanały, takie jak smart TV lub zakupy w wirtualnej rzeczywistości (VR). Przy tak zawiłej logice wyzwaniem jest zarówno tracking, jak i planowanie oraz wdrażanie ewentualnych zmian.
  2. Social commerce. Koszyk zakupowy zintegrowany w ramach aplikacji Meta i TikTok to przełom w zakupach instant. Moim zdaniem wiele marek przez cały czas walczy o przekierowanie ruchu do swoich sklepów lub wybranych retailerów, podczas gdy powinny bezpośrednio sprzedawać w kanałach socialmediowych – własnych lub we współpracy z twórcami i influencerami. Wierzę, iż również w Polsce live commerce w końcu rozwinie skrzydła i wyprze tradycyjne kody rabatowe oraz polecajki.
  3. Prosty zwrot. Skomplikowana i nieintuicyjna procedura zwrotu towaru stanowi istotny czynnik zniechęcający wielu klientów do zakupów. W dobie rozwoju cyfrowych etykiet zwrotów, rosnącej dostępności paczkomatów i punktów odbioru, coraz bardziej ekologicznych rozwiązań pakowych oraz ekspansji usług fulfillmentowych, cały proces powinien być projektowany z myślą o konsumencie – musi być prosty, wygodny i eliminujący potencjalne bariery oraz obawy.

Błędy w projektowaniu ścieżki klienta

  1. Nie ma jednej ścieżki zakupowej. Brak systematycznej aktualizacji mapy podróży klienta może znacząco obniżyć jej skuteczność w dłuższej perspektywie. Ewoluujące zachowania konsumenckie, postęp technologiczny oraz zmiany rynkowe i konkurencyjne sprawiają, iż mapa wymaga regularnej rewizji i dostosowywania w trybie ciągłym.
  2. Projektowanie ścieżek przez persony. Projektowanie ścieżki klienta bez uwzględnienia jego perspektywy prowadzi do sytuacji, w której optymalizujesz jedynie własne procesy i próbujesz sprzedać produkt lub usługę… samemu sobie. Prawdziwie skuteczna ścieżka musi odzwierciedlać sposób myślenia klienta: jego cele, obawy, decyzje oraz kanały, z których korzysta.

Prawdziwie skuteczna ścieżka musi odzwierciedlać sposób myślenia klienta: jego cele, obawy, decyzje oraz kanały, z których korzysta.

Które sklepy w Polsce wyróżniają się dziś wysokim poziomem dbania o doświadczenie klienta i jakie konkretne działania za tym stoją

W świecie nieustannej walki między hegemonami elektroniki bardzo podoba mi się kierunek, który obrał X-kom. Marka wykonała ogromny postęp w wymiarze transformacji z kolejnego sklepu komputerowego do zakupowego przewodnika i doradcy, który wskazuje rozwiązania możliwie najbardziej dopasowane do indywidualnych potrzeb. Całość jest bardzo estetycznie zaprojektowana, czytelna i stonowana. Nie krzyczy, nie atakuje – wspiera, pomaga, doradza. Dużą rolę w budowaniu wiarygodności spełnia w tym przypadku autorski content w social mediach, w tym na YouTubie.

Co warto zmierzyć, przetestować lub poprawić w CX do końca roku?

  1. Badanie satysfakcji klienta w trybie ciągłym. Warto regularnie badać NPS i CSAT na różnych etapach ścieżki klienta, a także identyfikować momenty krytyczne i frustracje, które wymagają interwencji.
  2. Testowanie kart produktowych (testy A/B). Przeprowadź w sklepie testy A/B w kilku istotnych kategoriach i przetestuj, na ile zmiany wprowadzane w opisach produktów oraz w ich prezentacji wpływają na długość i głębokość wizyty oraz na konwersję.

Wskazówki dla firm, które chcą budować trwałą przewagę w obszarze poprawy doświadczenia klienta i optymalizacji konwersji w nadchodzących latach

Zainwestuj w doradztwo zakupowe – przy odpowiednio zbudowanym zaufaniu do marki może ono stać się niskokosztowym, a jednocześnie niezwykle skutecznym narzędziem do zarządzania doświadczeniem zakupowym w e-commerce. Stań się autorytetem i przewodnikiem dla swoich klientów i zbuduj z nimi długoterminową relację bazującą na dwustronnej wymianie wiedzy, opinii i doświadczeń (także pozakupowych).


Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2025”. Kliknij w baner i pobierz.


Idź do oryginalnego materiału