Badania naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego pokazują, iż wysokie stężenia zanieczyszczeń na zewnątrz trafiają do wnętrz budynków — także do biur i urzędów (https://link.springer.com/article/10.1007/s11869-020-00816-8). Nasz związek żąda, by w okresie smogowym każde biuro administracji publicznej miało działający oczyszczacz powietrza oraz system filtrowanej wentylacji – to podstawowa ochrona zdrowia pracowników i interesu publicznego.
Smog wnika do wnętrz
Zarówno polscy badacze, jak i naukowcy z Queensland University of Technology w Australii (https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2308832120), udowodnili, iż cząstki drobnego pyłu (PM2.5 i PM10) przenikają przez przegrody budowlane i systemy wentylacyjne, a ich stężenia wewnątrz obiektów często odzwierciedlają poziomy zewnętrzne z krótkim opóźnieniem. W praktyce oznacza to, iż choćby zamknięte pomieszczenia nie chronią pracowników przed zanieczyszczeniem pochodzącym z zewnątrz.
Problem dotyczy przestrzeni publicznych i biurowych
Dane z miast o silnych epizodach smogowych, także w Polsce, pokazują wyraźny wpływ zanieczyszczeń zewnętrznych na jakość powietrza wewnątrz mieszkań i budynków użyteczności publicznej; różnice zależą od szczelności budynku, wentylacji i użytych filtrów. Oznacza to, iż urzędnicy i osoby pracujące w instytucjach publicznych są narażeni na ekspozycję, która przekłada się na objawy oddechowe, spadek koncentracji i wyższą absencję chorobową.
Badania pokazują, iż poprawnie dobrana wentylacja mechaniczna z filtracją oraz dobry oczyszczacz powietrza znacząco obniżają poziom PM2.5 w pomieszczeniach i mogą być skuteczną interwencją publiczno-zdrowotną w okresach smogu. Analizy ekonomiczne wskazują, iż koszt zakupu i eksploatacji oczyszczaczy jest często mniejszy niż straty związane z absencją chorobową i spadkiem wydajności pracowników.
Zieleń w biurach, filtry i wentylacje
Postulujemy, by:
1) w okresie wysokiego zanieczyszczenia powietrza każdy gabinet i open space w administracji publicznej powinien być wyposażony w oczyszczacz powietrza o skutecznej filtracji;
2) budynki użyteczności publicznej powinny mieć obowiązek stosowania filtrów w systemach wentylacyjnych;
3) wprowadzanie zieleni o funkcjach filtrujących do biur;
4) monitoring jakości powietrza w biurach z publicznym dostępem do wyników.
To nie koszt luksusu — to inwestycja w zdrowie pracowników i jakość działania instytucji publicznych!