Staż pracy jest potrzebny do ustalenia kapitału początkowego kluczowego dla przyszłej emerytury.Liczą się nie tylko okresy zatrudnienia. Jest tak ze studiami, które są brane pod uwagę jako okresy nieskładkowe.Aby dostać emeryturę minimalną trzeba wypracować odpowiedni staż - 20 lat kobiety i 25 lat mężczyźni.
Co to jest staż pracy?
Staż pracy określa sumę okresów, w których odprowadzane były składki emerytalne. Wykorzystywany jest do wyliczania kapitału początkowego osób, które były zatrudnione przed 1 stycznia 1999 roku.Reklama
To ważna zmienna przy przechodzeniu na emeryturę, ale również i w okresie aktywności zawodowej. Od długości stażu pracy zależy także wymiar określonych przywilejów pracowniczych:
długość urlopu wypoczynkowego, długość okresu wypowiedzenia,prawo do nagrody jubileuszowej,wysokość odprawy,prawo do emerytury i świadczeń przedemerytalnych.
Staż pracy ma również szczególne znacznie dla pracowników budżetówki - wpływa bezpośrednio na dodatek za wysługę lat. Ten dostać mogą m.in. nauczyciele, policjanci, strażacy i pracownicy opieki społecznej.
Co wlicza się do lat pracy?
W staż pracy wliczane są nie tylko okresy aktywności zawodowej, ale także okres nauki oraz niektóre urlopy. Staż pracy dotyczy pracowników zatrudnionych na umowę o pracę bez względu na wymiar etatu. Do stażu pracy liczą się:
praca za granicą,służba wojskowa,urlop wychowawczy, studia doktoranckie,czas, o który skrócono okres wypowiedzenia, jeżeli doszło do niego z winy pracodawcy i pracownik otrzymał za ten okres odszkodowanie,prowadzenie indywidualnego gospodarstwa rolnego lub praca w gospodarstwie współmałżonka,czas pobierania zasiłku dla bezrobotnych lub korzystania ze stypendiów dla bezrobotnych i szkoleń, na które wysłał bezrobotnego urząd starosty (np. renta szkoleniowa),czas stażu odbywanego przez bezrobotnego, na który skierowany został przez starostę,okres, za który sąd przyznał wynagrodzenie pracownikowi przywróconemu do pracy, o ile pracownik podjął potem pracę,czas spędzony na studiach.
Dyplom ukończenia uczelni wyższej gwarantuje doliczenie aż 8 lat pracy do emerytury. Na oficjalnych stronach ZUS informuje, iż nie ma znaczenia, czy dana osoba ukończyła 3-letnie studia licencjackie, 4-letnie inżynierskie czy 5-letnie magisterskie.
Jak sprawdzić staż pracy?
Staż pracy można sprawdzić w dowolnym oddziale ZUS, ale również w eZUS (wcześniej PUE ZUS). Informacja o stażu pracy nie jest dostępna od ręki. Najpierw złożyć wniosek z prośbą o udostępnienie informacji, w tym celu należy wypełnić wniosek US-7. Po jego złożeniu ZUS powinien w ciągu siedmiu dni wydać zaświadczenie.
Staż pracy a emerytura
Staż pracy nie wpływa na prawo do samej emerytury, które nabywa każdy, kto przekroczył wiek emerytalny i zgromadził jakiekolwiek składki na koncie emerytalnym. ZUS przypomina jednak, iż aby otrzymać minimalną emeryturę potrzeba 20 lat stażu pracy w przypadku kobiet lub 25 lat w przypadku mężczyzn.
PT