System kaucyjny w Polsce nabiera tempa. Lidl Polska informuje o ponad 140 mln zwróconych butelek i puszek oraz prognozuje, iż do 2026 roku większość opakowań będzie objęta kaucją – informuje agencja Newseria Biznes.
Po ponad dwóch miesiącach od wdrożenia systemu kaucyjnego w Polsce na sklepowych półkach stopniowo przybywa opakowań oznaczonych kaucją. Lidl Polska szacuje, iż w II kwartale 2026 roku 80–90 proc. opakowań dostępnych w sprzedaży będzie już objętych systemem. Sieć przygotowywała się do jego uruchomienia przez kilka lat, a od kwietnia 2025 roku we wszystkich sklepach działają automaty do zwrotu plastikowych butelek i metalowych puszek.
Dalsza część tekstu jest pod materiałem filmowym
System kaucyjny w Polsce: przygotowania trwały kilka lat
System kaucyjny został oficjalnie wdrożony 1 października 2025 roku, jednak – jak podkreślają przedstawiciele sieci – proces przygotowań rozpoczął się znacznie wcześniej. Od kwietnia 2025 roku we wszystkich ponad 950 sklepach Lidl Polska funkcjonują butelkomaty umożliwiające oddawanie opakowań jednorazowych.
– System kaucyjny został wdrożony 1 października br., ale przygotowania, przynajmniej po naszej stronie, trwały kilka lat. Od kwietnia tego roku mamy we wszystkich – ponad 950 – sklepach automaty, w których zbieramy metalowe puszki oraz plastikowe butelki, a klienci mogą przynosić puste opakowania – mówi Ryszard Machoj, członek zarządu Lidl Polska. – W wielu sklepach przygotowaliśmy dodatkowe pomieszczenia, w niektórych je dobudowaliśmy, żeby w bardzo łatwy sposób klienci mogli robić zakupy, a jednocześnie intuicyjnie zwracać opakowania.
Zwrot butelek i puszek w Lidl Polska – jakie opakowania można oddać
Jak informuje Lidl Polska na swojej stronie internetowej, w butelkomatach można oddawać plastikowe butelki o pojemności do 3 litrów oraz metalowe puszki do 1 litra. Dotyczy to zarówno opakowań objętych systemem kaucyjnym, jak i tych, które nie są jeszcze objęte kaucją.
Sieć aktywnie zachęca klientów do zwrotu wszystkich tego typu opakowań, oferując dodatkowe benefity także za te niekaucyjne.
– Cały czas aktywnie zachęcamy klientów do zwrotu opakowań. Obejmuje to zarówno plastikowe butelki oraz metalowe puszki, za które odzyskują oni wniesioną wcześniej kaucję, jak i te niepodlegające opłacie kaucyjnej. Za te ostatnie – bez kaucji – przez cały czas oferujemy naszym klientom promocję 10 gr na zakupy za każdą oddaną sztukę – podkreśla Ryszard Machoj.
Ponad 140 mln opakowań zwróconych w butelkomatach Lidl
Budowa systemu kaucyjnego wiązała się z dużymi nakładami finansowymi. Lidl Polska szacuje, iż łączny koszt inwestycji przekroczy 1 mld zł w perspektywie kilku lat. Obejmuje on m.in. przystosowanie przestrzeni w sklepach oraz zakup i instalację automatów.
Pierwsze dane pokazują jednak, iż system zaczyna przynosić wymierne efekty. Od uruchomienia zbiórki do 14 grudnia klienci oddali ponad 140 mln plastikowych butelek i metalowych puszek.
– Sklepy stają przed dodatkowymi wyzwaniami związanymi z czyszczeniem i obsługą tych maszyn. Jednak nasze dotychczasowe doświadczenia, gromadzone od 1 kwietnia br., pokazują, iż placówki radzą sobie z tym zadaniem bardzo sprawnie. Od 1 października zbieramy opakowania z kaucją. Chociaż w tej chwili nie ma ich zbyt wiele na rynku, obserwujemy, iż ich liczba wzrasta z tygodnia na tydzień – dodaje członek zarządu Lidl Polska.
Opakowania z kaucją coraz powszechniejsze na sklepowych półkach
Jak podało Ministerstwo Klimatu i Środowiska, w ciągu pierwszego miesiąca funkcjonowania systemu kaucyjnego 12 producentów wprowadziło na rynek opakowania oznaczone kaucją. Łącznie było ich około 100 tys.
Lidl Polska prognozuje, iż w II kwartale 2026 roku nawet 80–90 proc. opakowań dostępnych na półkach będzie objętych systemem kaucyjnym. Sieć ocenia również, iż już w pierwszym roku jego działania możliwe jest osiągnięcie poziomu zbiórki na poziomie około 70 proc.
Edukacja konsumentów kluczowa dla systemu kaucyjnego
Istotnym elementem wdrażania systemu kaucyjnego pozostaje edukacja konsumentów. Lidl Polska prowadzi działania informacyjne od wiosny 2025 roku, wykorzystując m.in. media społecznościowe, radio oraz materiały drukowane.
– Jako Lidl Polska rozpoczęliśmy już wiosną tego roku kampanię edukacyjną, gdzie przez social media, radio czy gazetki edukujemy klientów w Polsce, w jaki sposób postępuje się z opakowaniami jednorazowymi, przede wszystkim opakowaniami PET i puszkami. Ta wiedza wśród klientów jest coraz większa, ale na pewno potrzeba jeszcze kilku miesięcy, żeby każdy z klientów był zmotywowany do zrozumienia całego systemu – mówi Ryszard Machoj.
Badania: Polacy stopniowo korzystają z systemu kaucyjnego
Z badania Minds & Roses dla Mastercard Advisors, przeprowadzonego w czerwcu 2025 roku, wynika, iż na trzy miesiące przed uruchomieniem systemu kaucyjnego 59 proc. respondentów słyszało o jego wprowadzeniu. Wiedza na temat szczegółowych zasad, wysokości kaucji czy listy opakowań objętych systemem była jednak ograniczona.
Z kolei badanie UCE Research i Shopfully, przeprowadzone między 10 a 14 października 2025 roku, pokazuje, iż 12,1 proc. Polaków skorzystało już z systemu kaucyjnego, 85,2 proc. jeszcze tego nie zrobiło, a 2,7 proc. nie potrafiło tego jednoznacznie określić.
Źródło i całość informacji: Newseria Biznes

3 godzin temu



