Systemy do raportowania EURECA

2 lat temu

System do raportowania to najważniejsze narzędzie w wielu przedsiębiorstwach. Im większa firma, tym większa potrzeba posiadania kompleksowego systemu, który sprosta oczekiwaniom zarówno pracowników mniej obeznanych z zasadami raportowania, jak i zaawansowanych analityków. Równie istotne co raportowanie jest poprawne wizualizowane danych. Przedsiębiorstwom, które pragną usprawnić proces tworzenia raportów i ich wizualizacji, polecamy zapoznać się z aplikacją EURECA Pulpity i raportowaniem XL ENT oraz zewnętrznymi narzędziami klasy BI takimi jak Power BI czy Zebra BI.

Spis treści:
Rola narzędzia w przedsiębiorstwie
EURECA XL ENT
Zebra BI
Potrzeba wiarygodnych danych
Hurtownia danych
EURECA Pulpity
Zalety aplikacji
Dla różnych stanowisk
One Page Reporting

Rola systemu do raportowania i wizualizacji danych w rozbudowanym przedsiębiorstwie

Na pewnym etapie rozwoju przedsiębiorstwa system do raportowania staje się koniecznością. Co naturalne, wraz ze wzrostem firmy kumuluje się też liczba danych, których analizowanie wyłącznie w Excelu staje się zbyt czasochłonne i skomplikowane. Wówczas warto zdecydować się na narzędzie, które zdecydowanie usprawni proces zarządzania danymi.
Dodatkowo firmy o rozbudowanej strukturze często zmagają się z problemem niespójnych raportów wewnątrz przedsiębiorstwa. Wynika to m.in. z faktu, iż różni pracownicy – controllerzy, menadżerowie, analitycy czy finansiści – mają dostęp do innych danych. Widząc tylko wycinek całości, nie mają oni możliwości śledzenia tego, co dzieje się w firmie, przez co nie są oni w pełni świadomi zachodzących w przedsiębiorstwie procesów. Poza standaryzacją komunikacji najważniejsze jest również wdrożenie takiego rozwiązania, które odpowie na potrzeby wszystkich korzystających z niego działów pracowniczych, a jednocześnie pozwoli zebrać dane w ogólnodostępnym narzędziu.

Zobacz też:
Jak wdrożono szybkie udostępnianie wielu osobom w firmie jednolitych i pewnych co do wartości informacji.

Wizualizacja danych

Równie istotne co samo raportowanie jest odpowiednie prezentowanie danych. Istnieją określone zasady, których stosowanie w wizualizacji sprawi, iż dane będą czytelne dla określonej grupy odbiorczej. Popularnym rozwiązaniem jest koncepcja One Page Only, której główną zasadą jest prezentowanie najważniejszych informacji wyłącznie na jednej stronie.

Jak zatem sprostać tym wszystkim wymaganiom? Optymalnym wyjściem jest wdrożenie narzędzi, które będą mogły być swobodnie wykorzystywane przez wszystkie działy w przedsiębiorstwie oraz zagwarantują czytelną wizualizację informacji. Takie rozwiązania oferuje kompleksowy system controllingowy EURECA.

Raportowanie XL ENT w systemie EURECA

Korzystając z raportowania XL ENT w systemie EURECA, użytkownik pracuje bezpośrednio w Excelu i ma dostęp do bardzo ciekawych funkcji, jak choćby praca z parametrami (dzięki czemu wyświetlane są wyłącznie potrzebne informacje, bez konieczności pobierania wszystkich danych do pliku), a także dodatkowe typy wykresów (analiza odchyleń i waterfall). To narzędzie umożliwia raportowanie zgodnie z międzynarodowymi standardami wizualizacji, a także koncepcją One Page Only (One Page Reporting). Dzięki tym funkcjom raporty XL ENT mogą być wykorzystywane również jako narzędzie do prezentacji (storytelling).

Przykładowe ekrany systemu EURECA – kliknij, aby powiększyć ekran.

Zebra BI

W obszarze raportowania bardzo ważne są standardy np. IBCS. Raport spełnia standardy określone przez stowarzyszenie IBCS, gdy spełnia zasady 7 obszarów, które tworzą akronim SUCCESS:
S AY – przekaż wiadomość
U NIFY – wprowadź standaryzację
C ONDENSE – zwiększ gęstość informacji
C HECK – zapewnij wizualną integralność
E XPRESS – wybierz odpowiednią wizualizację
S IMPLIFY – unikaj bałaganu, upraszczaj
S TRUCTURE – porządkuj treść
W tym obszarze wybraliśmy rozwiązanie Zebra BI, które poprzez dodatek do Excela w łatwy sposób może zintegrować się z systemem EURECA Raportowanie XL ENT. Dzięki temu można bardzo gwałtownie przygotować raporty i prezentacje zgodne z wewnętrznymi standardami organizacji i/lub IBCS.

Potrzeba pewnych danych

Zebra BI wspiera przygotowanie raportów w środowisku MS Excel zgodnie ze standardami wizualizacji danych, znacząco ułatwiając prezentację danych zgodnie z wybranym schematem. Tworzenie prezentacji danych przy wykorzystaniu zdefiniowanych w Zebra BI wykresów pozwala bardzo gwałtownie przygotować pożądane wizualizacje.

Hurtownia danych

Jednak choćby najlepsza wizualizacja danych będzie bezużyteczna, jeżeli informacje nie będą spójne i wiarygodne. najważniejsze jest więc dostarczenie odpowiednich danych, tak aby narzędzia business intelligence, takie jak Power BI czy Zebra BI, mogły je następnie zinterpretować i zaprezentować. Najlepszy efekt uzyskamy, łącząc zalety pracy w systemie EURECA, gdzie dzięki hurtowni danych informacje są spójne i wiarygodne. Bezpieczeństwo danych czy automatyzacja odświeżania w Excelu powoduje, iż ciężar pracy związanej z przygotowaniem raportu przesuwa się w kierunku dobrania odpowiedniej wizualizacji i analizy danych, a nie w stronę weryfikacji ich poprawności.

Wizualizacja danych w systemie do raportowania EURECA Pulpity

System do raportowania i prezentowania danych EURECA Pulpity odpowiada za obszar Business Intelligence i wykorzystuje nowe możliwości technologii w obszarze wizualizacji danych. Umożliwia prezentacje danych dzięki zaawansowanych wizualizacji, które spełniają oczekiwania zarówno menedżerów, którzy chcą pokazać na jednym ekranie istotne informacje z wielu źródeł (One Page Reporting), jak i zaawansowane wymagania analityków, którzy potrzebują wgłębiać się w szczegóły i wyszukiwać cennych informacji (Data Discovery).

Zalety aplikacji EURECA Pulpity

EURECA Pulpity to polska recepta dla menedżerów, controllerów i analityków, którzy chcą w 5 minut przygotować zaawansowaną analizę i/lub mieć szybki dostęp do istotnych informacji prezentowanych w postaci rozbudowanych dashboardów. W przeciwieństwie do rozwiązań globalnych nasza aplikacja to m.in. e-learning i wsparcie są w języku polskim oraz stałe ceny licencji w złotówkach.
Dane mogą przybrać formę tabeli, diagramu czy wskaźnika. Istnieje możliwość zagłębiania się w informacje poprzez drill-down na wykresie oraz wyświetlenie szczegółów. Na pulpicie możemy zamieścić również komentarz i informacje opisowe.
Typowe obiekty do prezentacji danych to: wykresy, tabele, wskaźniki, kafelki i mapy.
System łączy funkcjonalność tradycyjnych rozwiązań Business Intelligence (praca na kostkach OLAP), z tymi nowoczesnymi (tzw. self service BI), które dają możliwość łatwego budowania interaktywnych wizualizacji, czerpiąc dane zarówno z hurtowni danych, jak i własnych źródeł (baz danych, plików CSV czy Excela).


Zobacz pełny opis EURECA Pulpity wraz z cenami

Dla różnych stanowisk

Funkcjonalność ta jest dostępna zarówno dla controllerów i analityków finansowych (jako osobna aplikacja desktopowa/jednostanowiskowa EURECA Pulpity lub w ramach licencji tzw. grubego klienta, obejmującej całą funkcjonalność EUREKI), a także dla menedżerów (w przeglądarce internetowej).

Menedżer pracujący z pulpitami może:
• filtrować wszystkie lub wybrane dane na stronie (np. wybór regionu czy kanału sprzedaży),
• zagłębiać się bezpośrednio na wykresie w dane dostępne w wybranej kostce (drill-down), jak i spoza niej,
• wyświetlać szczegóły (drill-through), które dotyczą konkretnej analizy, ale dostępne są w innej kostce hurtowni danych.

One Page Reporting

Aplikacja wspomaga koncepcję One Page Reporting, prezentując w czytelnej formie informacje dotyczące konkretnego kontekstu, a nie wyłącznie konkretnego systemu informatycznego. Np. w przypadku analizy pracy handlowca istnieje możliwość zaprezentowania na jednej stronie spójnych informacji:
• pochodzących z systemów informatycznych przedsiębiorstwa (np. sprzedaż, koszty, kadry),
• wprowadzanych bezpośrednio do systemu EURECA poprzez formularze www (np. oceny pracownicze, kompetencje, szanse sprzedaży),
• dotyczących budżetów, porównujących wykonanie z planem w dowolnym scenariuszu (tworzonym w module BUDŻETOWANIE),
• które zostały przetworzone w hurtowni danych systemu EURECA (np. kalkulacja marży).
Dzięki tej funkcji pulpity menedżerskie mogą wspomagać zarówno prezentację informacji oceniających (czyli wyniki, np. sprzedaży, marż, kosztów, realizacji budżetu), jak i wspomagających menedżerów i zespoły (działania, realizacja zadań, szanse sprzedaży, braki produkcyjne, rekrutacje).

Uzyskaj efekt synergii

Warto nadmienić tutaj również fakt, iż EURECA zawiera dane planistyczne, a zestawienie danych plan/wykonanie/odchylenie w wielu wersjach jest dostępne od ręki. Wykorzystując wszystkie funkcje Excela, wsparte o wizualizacje Zebra BI i dostęp do danych przechowywanych w EURECE, otrzymamy przyjazne i rozbudowane narzędzie raportowe. Jesteśmy autorami systemu EURECA. Dobrze znamy narzędzia typu Power BI i Zebra BI. Pomożemy Ci uruchomić zintegrowane narzędzia w takiej konfiguracji, która jest najlepsza dla Twoich potrzeb i możliwości. Osiągnij efekt synergii – sprytnie wykorzystaj zalety narzędzia klasy BI i systemu EURECA.

Pobierz wersję testową EURECA Pulpity.

Idź do oryginalnego materiału