Szacunek dla pracownika – klucz do lojalności i sukcesu

19 godzin temu

Polacy od wielu lat znajdują się w czołówce najbardziej zapracowanych narodów Unii Europejskiej. Jednakże, od pewnego czasu, widoczna jest znacząca zmiana w tym zakresie. Przełomowa zmiana to rosnąca troska o relacje międzyludzkie, kondycję psychiczną i poczucie satysfakcji z życia zawodowego. Czynniki te dostrzegają pracodawcy.

Najnowsze badania wskazują, iż 70 proc. pracowników biurowych stawia wyżej szacunek i troskę pracodawcy niż satysfakcjonującą ich wysokość wynagrodzenia.

Raport ‘’Jak pracować, by nie żałować. Pokolenia X, Y i Z o dopasowaniu do pracy” * ujawnia, iż choć blisko 90 proc. pracowników względnie dobrze ocenia swoje dopasowanie do pracy, ale najważniejsze dla nich potrzeby nie są w pełni zaspokajane. Niecała połowa (47 proc.) jest zadowolona z podejścia pracodawcy, kilka ponad połowa badanych (55 proc.) czuje, iż ich praca ma sens, a tylko 53 proc. deklaruje, iż się w niej realizuje. Badanie objęło pracowników z branż umysłowych i IT. Stąd poczucie niepewności w miejscu pracy….

Być może wynika to z faktu, iż Polacy spędzają w pracy ponad 40 godzin tygodniowo, co jest jednym z najwyższych wskaźników wśród państw Unii Europejskiej. Dłużej pracują jedynie Grecy, a na drugim końcu listy znaleźli się Holendrzy. Z kolei, jeżeli chodzi o równowagę między pracą a życiem, to Polska jest w ogonku zestawienia. Dane Polskiego Instytutu Ekonomicznego nie pozostawiają złudzeń – Polska jest na samym końcu państw członkowskich UE pod względem równowagi i szacunku dla życia prywatnego (Work-Life balance). W badaniu Better Life Index (wskaźnika OECD służącego do porównywania poziomu życia), Polska jest na szarym końcu.

Tymczasem, jak zauważa Dorota Pałysiewicz, dyrektor HR w firmie Brown-Forman Polska, pracownicy szukają inspiracji jak dbać o work-life balance i łączyć swoje życie zawodowe z innymi sferami życia, takimi jak rodzina, relacje społeczne, rozrywka, zainteresowania czy odpoczynek. Dlatego zachęcamy zainteresowanych do edukacji i szukania wzajemnie korzystnych rozwiązań. Najbardziej istotne są samoświadomość, dyscyplina i koncentracja na najważniejszych zadaniach – podkreśla ekspertka.

Badanie przeprowadzone w lipcu br. na grupie 1500 pracowników biurowych (w tym 500-osobowej grupie specjalistów IT) z trzech pokoleń: X (45-59 lat), Y (28-44 lata), Z (19-27 lat), przedstawia obraz polskiego pracownika, jego oceny dopasowania do pracy i wpływu otoczenia na rozwój kariery. Analiza pokazuje, jakie wartości w pracy mają największe znaczenie dla pracowników z różnych pokoleń, a także na ile w poszczególnych aspektach czują się oni spełnieni. Przez dopasowanie do pracy rozumie się więc stopień zadowolenia z elementów budujących środowisko pracy i będących w ocenie respondentów kluczowymi.

Pracownicy zadowoleni ze swojej pracy, ale oczekują większego szacunku ze strony pracodawcy…

Okazuje się, iż większość (88 proc.) pracowników biurowych deklaruje ogólne zadowolenie z dopasowania do swojej obecnej pracy. Najważniejsze czynniki wpływające na dopasowanie do pracy to według nich troska i szacunek ze strony pracodawcy, satysfakcjonujący poziom wynagrodzenia oraz poczucie, iż praca daje możliwości samorealizacji. Niestety prawie połowa badanych uważa, iż podejście pracodawcy do pracownika nie spełnia ich oczekiwań… Ponadto kilka ponad połowa (55 proc.) czuje, iż ich praca jest ważna, podobnie tylko 53 proc. respondentów oceniła, iż jest zadowolona z samorealizacji w pracy.

Misja i wewnętrzna kultura firmy, w tym szacunek wobec pracownika niezależnie od wieku, płci, poglądów, pełnionych funkcji w strukturze organizacji to kluczowe, ale nie jedyne elementy, które powinien brać pod uwagę każdy pracodawca – mówi Dorota Pałysiewicz, dyrektor HR w Brown-Forman Polska.

System wartości u pracowników zmienił się w erze po-Covidowej. Pracownicy w mniejszym stopniu zwracają uwagę na benefity płacowe, a ważniejszy staje się aspekt dobrej atmosfery w miejscu pracy i formy zatrudnienia (64 proc.). Stabilność zatrudnienia i poczucie bezpieczeństwa to przez cały czas najważniejsze czynniki, niezależnie od grupy wiekowej.

Zdaniem eksperta HR – Doroty Pałysiewicz, jednym z rozwiązań jest jasne wyrażanie potrzeb, omówienie wymagań i wzajemnych oczekiwań, ale też otwartość na różne perspektywy. Zarówno pracownicy jak i pracodawcy chcą wiedzieć, czego mogą oczekiwać od siebie nawzajem, jak będą realizować są stawiane przed nimi cele oraz na jakie wsparcie mogą liczyć. Problemy często pojawiają się, gdy brakuje informacji, wzajemnego zrozumienia lub przestrzeni do życzliwej rozmowy. Dlatego tak ważne jest inspirowanie pracowników do wykorzystywania i poszerzania swojej wiedzy i umiejętności oraz współpracy w realizacji wspólnych celów oraz wzajemność. Doceniający przełożony, który pomaga tworzyć zdrowe, satysfakcjonujące środowisko pracy to obok motywującego systemu wynagrodzeń i benefitów, czynnik często wzmacniający lepsze samopoczucie w miejscu pracy i satysfakcję oraz przekonanie pracownika własnej jego sprawczości i skuteczności. – podkreśla ekspert.

*Na podstawie raportu Rocketjob.pls i JustJoint.it

Idź do oryginalnego materiału