Szef każe odejść, a pracownik nie chce. Czy może zmusić do przejścia na emeryturę?

11 godzin temu
Zdjęcie: Fot.AndreyPopov/iStock


Czy pracodawca może wysłać na emeryturę podwładnego, który przez cały czas chce pracować? Choć osiągnięcie wieku emerytalnego daje prawo do świadczeń, nie oznacza to obowiązku odejścia z pracy. Sprawdź, jak wygląda to w praktyce i co może zrobić pracownik, gdy czuje się naciskany.
Pani Bożena od 37 lat pracuje jako technik analityczny w miejskim laboratorium. Choć niedawno skończyła 60 lat i oficjalnie wkroczyła w wiek emerytalny, nie wyobraża sobie życia bez swojej ukochanej pracy. Ma doświadczenie, zapał i świetny kontakt z zespołem. Mimo to jej przełożony coraz mocniej daje jej do zrozumienia, iż "pora ustąpić miejsca młodszym" i iż "świat stoi przed nią otworem - w końcu mogłaby wreszcie zacząć podróżować". Czy pracodawca może naprawdę zmusić ją do zakończenia kariery? Przejdźmy przez to krok po kroku.


REKLAMA


Zobacz wideo


Czy pracodawca może wymusić przejście na emeryturę? W żadnym wypadku
Polskie prawo jednoznacznie wskazuje, iż przejście na emeryturę to wyłącznie decyzja pracownika, co stanowi jego przywilej, a nie obowiązek. Jak wynika z informacji zamieszczonych na portalu poradnikpracownika.pl, choćby po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) nikt nie ma prawa zmuszać go do rezygnacji z pracy. Pracodawca nie może ingerować w tę decyzję ani wywierać żadnej presji. Warto przy tym pamiętać, iż wielu seniorów nie decyduje się na zakończenie kariery zawodowej nie tylko ze względu na poczucie misji czy przywiązanie do pracy, ale też z powodów finansowych. Dodatkowe lata aktywności zawodowej pozwalają im zwiększyć przyszłe świadczenie.


Zdarza się jednak, iż w praktyce stosowane są tzw. miękkie formy nacisku. Pojawiają się aluzje o potrzebie "świeżej krwi" w zespole, sugestie o zwolnieniu tempa czy próby odsuwania od dotychczasowych obowiązków. Takie zachowania, choć nienazwane wprost, mogą stanowić przejaw dyskryminacji ze względu na wiek. To zaś jest sprzeczne z art. 18(3a) § 1 Kodeksu pracy, który nakazuje równe traktowanie w zatrudnieniu - niezależnie od wieku, zarówno w zakresie obowiązków, awansu, jak i rozwiązywania umów. Naruszenie tych przepisów może skutkować koniecznością wypłaty odszkodowania przez pracodawcę.


Senior w pracy Fot. seb_ra/ iStock


Czy pracodawca może zwolnić pracownika w wieku emerytalnym? Tak, ale jest warunek
To zależy od momentu. Przed osiągnięciem wieku emerytalnego pracownika chronią przepisy. Jak czytamy na portalu infor.pl, jeżeli do emerytury zostało mu mniej niż 4 lata i ma odpowiedni staż pracy, nie można wypowiedzieć mu umowy. Po przekroczeniu tego progu ochrona przestaje obowiązywać. To jednak nie oznacza, iż można go zwolnić "bo już czas". Pracodawca musi wskazać konkretną, obiektywną przyczynę wypowiedzenia tak, jak w przypadku każdego innego pracownika. Wiek nie może być uznany za powód do zwolnienia, gdyż łamie to zasadę równego traktowania.


Pracownik ma prawo walczyć o swoje. Także wtedy, gdy inni chcą, by odpuścił
Pracownik, który czuje, iż został wypchnięty z rynku pracy wbrew swojej woli, nie jest bezbronny. Może złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Pracy - instytucji, która ma obowiązek sprawdzić, czy nie doszło do naruszenia przepisów lub dyskryminacji. W poważniejszych przypadkach pozostaje droga sądowa. W sądzie pracy można domagać się m.in. przywrócenia zatrudnienia, odszkodowania lub unieważnienia wypowiedzenia. jeżeli sędzia uzna, iż przyczyna zwolnienia była jedynie pretekstem, a rzeczywistym powodem był wiek pracownika, pracodawca może zostać zobowiązany do wypłaty rekompensaty, nie mniejszej niż aktualne minimalne wynagrodzenie.
Czy uważasz, iż pracodawcy powinni mieć wpływ na decyzję pracownika o przejściu na emeryturę? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu.
Zachęcamy do zaobserwowania nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału