Szturm do pracy w metrze. Wpłynęło kilkaset podań. Ile zarabiają maszyniści?

1 rok temu
Zdjęcie: Metro w Warszawie, fot. Andrzej Lange/PAP


Aż 444 osoby aplikowały na stanowisko maszynisty w warszawskim metrze - informuje Portal Kolejowy. Do etapu szkoleń zakwalifikowano 12 osób, które po miesiącach nauki zdadzą egzaminy. Ile zarabiają maszyniści w Polsce? To rzadki, ale nieźle płaty i stabilny zawód.


  • Oferta pracy dla maszynisty w warszawskim metrze spotkała się z ogromnym odzewem. Aż 444 kandydatów zgłosiło chęć wzięcia udziału w szkoleniach, by po zdaniu egzaminów zdobyć licencję i móc prowadzić pojazdy trakcyjne.

  • Wśród osób, które przeszły tegoroczną rekrutację jest 11 mężczyzn i jedna kobieta. W warszawskim metrze na stanowisku maszynistek pracują już dwie panie.

  • Chętnych jest wielu, bo zarobki w Metrze Warszawskim na stanowisku maszynisty należą do jednych z najwyższych w branży.

Jak zostać maszynistą w metrze?

Droga do pozostania maszynistą w metrze w Warszawie nie jest łatwa. Składa się ona z kilku etapów.

  • Najpierw trzeba było przejść kolejne szczeble rekrutacji, by pokonać setki konkurentów.

  • Potem kandydaci biorą udział w kilkumiesięcznym szkoleniu. Na początek - teoria. Zajęcia teoretyczne realizowane są 2 miesiące i obejmują m.in. budowę taboru, zasady ruchu oraz sygnalizacji świetlnej, a także instrukcję dla maszynistów.

  • Po teorii na zajęcia praktyczne. Obejmują one wstępne jazdy szkoleniowe na torze prób, a także ćwiczenia wjazdu i wyjazdu z elektrowozowni oraz manewry na terenie Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty. Adepci ćwiczą również jazdę w tunelach metra – w dziennym ruchu pasażerskim.

  • Na koniec kandydatów czekają egzaminy – teoretyczny i praktyczny. Osoby, które je zdadzą, otrzymają świadectwo kwalifikacyjne na stanowisko prowadzącego pojazd kolejowy metra.

Czym zajmuje się maszynista?

Maszynista to nazwa profesji osoby, która kieruje pociągiem - czy to lokomotywą, czy zespołem trakcyjnym. Znajduje zatrudnienie zarówno w kolei dalekobieżnej, zajmującej się transportem pasażerów i towarów, jak i w metrze lub kolei w różnych formach transportu publicznego. Praca maszynisty dotyczy pojazdów poruszających się po szynach, z wyłączeniem tramwajów i trolejbusów obsługiwanych przez motorniczych.

Jakie są obowiązki maszynisty?

  • W ramach kierowania zespołem trakcyjnym, maszynista przebywa w lokomotywie, podejmuje decyzje dotyczące prowadzenia składu, kontroluje wskaźniki, utrzymuje kontakt z dyżurnym ruchu i stosuje się do sygnałów świetlnych na torach.

  • Ponadto, dba o bezpieczeństwo pasażerów, nadzoruje działanie konduktorów i przestrzega rozbudowanych procedur prowadzenia pociągu, w tym sprawdza stan lokomotywy i wagonów przed wyjazdem z bazy.

Ile zarabia maszynista? choćby 9 tys. zł [STAWKI]

Zarobki maszynistów zależą od wielu czynników, jednak średnie wynagrodzenie na tym stanowisku wynosi 6200 zł brutto na miesiąc.

  • Według portalu Students.pl, szczególnie dobrze zarabiają maszyniści w warszawskim metrze – ich średnie wynagrodzenie wynosi ok. 7800-8000 zł brutto.

  • Początkujący maszyniści zarabiają ok. 4200 zł brutto, podczas gdy najbardziej doświadczeni pracownicy otrzymają pod koniec miesiąca nawet 9000 zł brutto.

  • Na wysokość zarobków maszynisty wpływa doświadczenie - im większe, tym wyższe zarobki. Liczy się też czas pracy i zakres obowiązków. Przykładowo za dyżur w weekend lub w święto przysługuje dodatkowa premia.

Maszynista - dodatkowe benefity

Wiele osób decyduje się na pracę maszynisty ze względu na stabilność tej profesji. Raczej nie jest to branża, w której panuje "wyścig szczurów", a maszynistom grozi bezrobocie. Ponadto, oprócz pensji, kierujący metrem (i innymi pociągami) mogą liczyć na dodatkowe profity:

  • zniżki na przejazdy – dotyczą nie tylko osób pracujących na kolei, ale również ich rodzin;

  • dodatki w postaci premii – związane z Dniem Kolejarza, a także z jubileuszami. Maszyniści otrzymują dodatkowe bonusy za pracę w niedziele i święta oraz za samodzielnie prowadzenie pociągu.

  • ubezpieczenie na życie lub NNW – część firm oferuje także dodatkowe zabezpieczenie, opłacając miesięczne składki lub ich część;

  • karnety – niektórzy przewoźnicy oferują swoim pracownikom karty sportowe, pokrywając część lub całość kosztów.

Źródło: Portal Kolejowy, Students.pl


Więcej od upday:

  • Ile zarabiają Polacy? "O średniej krajowej mogę pomarzyć"

  • Zarobki prezesów banków to kosmos! Zgarniają miliony [STAWKI]

  • Rząd wprowadzi nowy podatek. Kto go zapłaci?

Idź do oryginalnego materiału