Według raportu LinkedIn’s Global Talent Trends aż 92 proc. rekruterów twierdzi, iż rozwinięte kompetencje miękkie są niemal równie ważne co umiejętności techniczne. Planując przyszłą ścieżkę kariery, warto zatem zacząć podróż właśnie od poszerzania swoich kompetencji w tym obszarze. Dobrym punktem wyjściowym może okazać się praca w contact center. Zapewnia ona bowiem możliwości rozwoju na wielu płaszczyznach.
Jakie elementy gwarantują sukces zawodowy? Pewnie programowanie, albo obeznanie w temacie finansów, znajomość wyspecjalizowanych programów lub doktorat z mikrobiologii. Tymczasem okazuje się, iż do rozpoczęcia przygody w świecie pracy nie jest niezbędne 10 lat doświadczenia oraz ukończenie 3 kierunków studiów wyższych. Zmieniający się rynek pracy coraz silniej stawia na umiejętności, których nie sposób poświadczyć dyplomem. Kompetencje miękkie są cenione choćby w najbardziej technicznych zawodach. Nie oznacza to jednak, iż można zrezygnować z ich stałego rozwijania. Gdzie zatem szukać możliwości szlifowania talentów, których nie można jednoznacznie zmierzyć? Doskonałym rozwiązaniem okazuje się praca w contact center. Zwłaszcza, iż znajdzie się tam miejsce dla wszystkich, choćby największych nowicjuszy zawodowych.
Contact center nie takie straszne jak je malują
Wokół call center narosło wiele szkodliwych mitów. Jednak czasy, kiedy taka praca oznacza nagminne wydzwanianie do klientów, aby namówić ich do prenumeraty encyklopedii dawno odeszły do lamusa. Warto zatem je odrobinę odczarować w swojej świadomości, jeżeli nie chcemy, żeby przed nosem przeszła nam całkiem dobra okazja do rozwoju. Praca w contact center to nie tylko źródło zarobku, zwłaszcza dla osób znających na wyższym poziomie języki obce, ale również możliwość do samorozwoju. W przeciwieństwie do wielu specjalistycznych branż, gdzie prym wiodą umiejętności techniczne, tutaj dominuje podejście nastawione na człowieczeństwo. Pod wieloma względami. Szczególnie osoby młode, które dopiero rozpoczynają zawodową podróż, powinny wziąć pod uwagę takie rozwiązanie, bo praca w contact center może być świetnym sposobem na nasz zawodowy start. Bazując na swoich talentach zyskują one bowiem doskonałą okazję do budowania zawodowego doświadczenia, a pozyskane kompetencje służyć im będą jeszcze przez całe życie.
Kompetencje czy doświadczenie?
Każdy pewnie spotkał się ze stereotypem idealnego kandydata. Młody, ale z 10-letnim doświadczeniem. Student, ale dyspozycyjny przez 60 godzin w tygodniu. Ten obraz wydaje się niemal niemożliwy do zrealizowania. I chociaż większość firm zdaje sobie z tego sprawę, widmo nieosiągalnych oczekiwań przez cały czas ciąży nad rynkiem pracy. Zwłaszcza z perspektywy osób, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki na ścieżce kariery.
Rynek pracy jednak nieustannie się zmienia. Solidne doświadczenie zawodowe, które dawniej stanowiło absolutny mus przy próbach podjęcia się zatrudnienia, bywa, iż w tej chwili schodzi na dalszy plan. Przedsiębiorstwa otwierają się na “nowicjuszy”, którzy rzetelną wiedzę techniczną i praktykę w branży są w stanie łatwo zastąpić rozlicznymi talentami oraz kompetencjami miękkimi wspartymi zaangażowaniem. Doskonałym przykładem firmy, która wzięła sobie do serca zachodzące na rynku przemiany jest Transcom. To jeden z globalnych liderów usług z zakresu customer service, sprzedaży, customer experience oraz wsparcia technicznego. Zgodnie ze specyfiką działań, zatrudniani konsultanci pracują nad niesamowicie różnorodnymi projektami na zlecenie przedsiębiorstw z wszechstronnych branż. A tym samym pracują nad swoim stałym rozwojem osobistym. Nie tylko stary wyga branżowy może więc liczyć na swoją szansę, ale również studenci lub młodzież świeżo po maturze. Jedni potraktują tę okazję jako swój punkt startowy, ale być może dla innych okaże się już metą.
Umiejętności na całe życie
Według raportu LinkedIn’s Global Talent Trends aż 92 proc. rekruterów twierdzi, iż rozwinięte umiejętności miękkie są ważniejsze lub równie ważne co kompetencje techniczne. Nie ma w tym nic dziwnego. W obecnych czasach w większości zawodów można stosunkowo niskim kosztem doszkolić pracowników z obsługi narzędzi lub dać im dostęp do wymaganej wiedzy. Wystarczy chęć do nauki i odrobina cierpliwości. Nie sposób natomiast przeskoczyć takich kwestii jak indywidualne podejście do klientów lub umiejętność efektywnej komunikacji ze współpracownikami. Te zdolności wymagają wieloletniego rozwijania i szlifowania poprzez samodoskonalenie i zdobywanie doświadczeń.
Nawet w przypadku silnie technicznych zawodów, takich jak profesje inżynieryjne lub medyczne, najlepszymi pracownikami okazują się osoby z wysokim poziomem zdolności interpersonalnych. Przykładowo, można być wybitnym specjalistą od konstrukcji budynków, ale bez umiejętności zrozumienia potrzeb inwestorów każdy projekt może spalić na panewce. Praca w roli konsultanta w Transcom stanowi otoczenie stymulujące umysł do zdobywania właśnie tych kompetencji. Dlatego kariera w organizacji otwiera młodym osobom nie tylko ścieżkę rozwoju wewnątrz niej, ale również fenomenalne referencje do kolejnych miejsc zatrudnienia.
Umiejętności komunikacyjne
Żyjemy w epoce informacji, a ich sprawne przekazywanie jest ważniejsze niż kiedykolwiek. Efektywna komunikacja to klucz do udanej kariery. A może by tak… nauczyć się jej, pracując przy komunikacji? Podjęcie się pracy jako konsultant z pewnością pomoże w rozwinięciu zdolności efektywnego wysławiania się i w mowie, i w piśmie. Ludzie bywają różni, wśród typów klientów, spotkamy zarówno tych praktycznie samodzielnych i bezproblemowych, jak i takich, którzy wymagają więcej uwagi i wsparcia. Czasem zdarzają się choćby trudniejsze przypadki, przy których trzeba postawić na asertywność i nigdy nie zapominać o profesjonalizmie. Doświadczenie wyniesione z pracy w contact center daje odpowiednie narzędzia, żeby stanąć na wysokości zadania również w kolejnych miejscach zatrudnienia we wszelkich branżach. Co za tym idzie, oprócz wpisu w CV można być w pewnym, iż w razie potrzeby udoskonalone umiejętności komunikacyjne będą mówiły same za siebie.
Parlez-vous Transcom?
Angielski czy francuski? A może fiński lub norweski? Sprechen Sie Deutsch? Każdy, kto interesuje się nauką języków obcych, wie jak ważna w tym zakresie jest praktyka. Niestety konwersacje z native speakerami kosztują krocie, a śpiewanie przed lustrem ulubionych zagranicznych utworów wystarcza tylko do pewnego poziomu wtajemniczenia. Wielu miłośników nauki języków zadaje sobie zatem pytanie, jak skutecznie ćwiczyć wymowę i rozumienie, o ile nie ma się warunków do tymczasowej przeprowadzki. Dobrym pomysłem wydaje się zatrudnienie na stanowisku, które taką możliwość udostępnia. W contact center, dzięki regularnemu praktykowaniu konwersacji z klientem, łatwo można nabrać obycia w ulubionym języku oraz odwagi do jego dalszego rozwijania. Należy pamiętać, iż nietrenowane kompetencje językowe z czasem zanikają. Ponadto, stosowanie języka “na żywo” to nie tylko czysta nauka lingwistyczna, ale także nabycie cennych umiejętności biznesowych w obcych językach. Takie umiejętności są szczególnie poszukiwane na rynku pracy.
Chociaż często stanowiska pracy oczekują specjalistów, którzy danym narzeczem władają przynajmniej od poziomu C1, a najlepiej na poziomie natywnym, w Transcom można znaleźć oferty zaczynające się już od poziomu B1.
Praktyczne zdolności
Wydawać by się mogło, iż kreatywności nie da się nauczyć – albo się ją ma, albo nie. Efektywne zarządzanie czasem i sprawna organizacja realizacji obowiązków przydadzą się w każdym zawodzie. I to tylko nieliczne spośród wielu kompetencji miękkich, których bez problemu można się nauczyć. kilka pomogą tu choćby najbardziej wymyślne podręczniki lub kursy online. Owszem, mogą znajdować się w nich przydatne porady. Niestety, nie znaczą one niczego bez ciągłego treningu. Bowiem kluczem do rozwinięcia umiejętności miękkich jest w olbrzymiej większości praktyka. Wynika to z ich nieuchwytnego charakteru, który da się poznać tylko poprzez samodzielne wykonywanie zadań bądź baczne obserwowanie innych. W końcu kto potrafi zdefiniować jak intonować głos, czy kiedy zmienić temat rozmowy, jeżeli nie ma tego zakotwiczonego w konkretnym kontekście? Zyskane w pracy umiejętności przydadzą się nie tylko w życiu zawodowym, ale także pomogą efektywniej i sprawniej komunikować się we wszystkich codziennych sprawach.
Dlaczego relacje międzyludzkie są istotne?
Jedną z najważniejszych umiejętności, której choćby najbardziej zaawansowane roboty nie będą w stanie zastąpić, jest zdolność do budowania relacji międzyludzkich. Nie jest zaskoczeniem, iż są one niezastąpionym elementem życia ludzkiego. Przyznają to choćby najbardziej zagorzali introwertycy. Pod wpływem kontaktu z drugim człowiekiem wzrasta bowiem stężenie hormonów szczęścia – endorfin i serotoniny, a także tak zwanego hormonu miłości – oksytocyny. Oddziałuje to bezpośrednio na zniwelowanie poziomu stresu, a choćby łagodzenie bólu.
Niestety, rozwój technologii – tak przydatny w pewnych obszarach życia, jednocześnie odbija się negatywnie na innych. Świat jednak zawsze dąży do równowagi. Gdy coś nam daje, tracimy przy tym na innej wartości. W tym przypadku socjalizacji. Chociaż możliwości komunikacyjne teoretycznie narastają, relacje międzyludzkie nieraz tracą na wartości, grzęznąc w natłoku innych spraw i ciągłym pościgu za niezdefiniowanym sukcesem. Rozmowy twarzą w twarz czy chociażby telefoniczne coraz częściej są zastępowane dużo szybszą i bardziej efektywną komunikacją poprzez wiadomości.
Ponadto, wraz z dynamiczną ekspansją sztucznej inteligencji widoczny jest trend do coraz to częstszych interakcji z automatami i chatbotami zamiast z ludźmi. W wielu przypadkach, ludzie wybiorą automatyczne rozwiązania, gdyż wydają się one mniej stresujące i wymagające. A zarazem bardziej niezawodne niż prawdziwe relacje interpersonalne. Może to dotyczyć zarówno konsultacji przy kupnie produktu, jak i bardziej wymagających zadań, takich jak udzielanie porad lub pomocy w procesie twórczym. Bez wątpienia budzi to niepokój. Pomimo wzrastającego zaawansowania technologii, tylko prawdziwe międzyludzkie relacje gwarantują nam empatię i zrozumienie oraz jakże potrzebne w dzisiejszym świecie wsparcie.
Jednak podobnie jak z witaminą D w okresie jesienno-zimowym, gdy na co dzień brakuje nam okazji do kontaktów międzyludzkich, może warto zacząć je suplementować. A czemu by zatem nie połączyć przyjemnego z pożytecznym?
W Transcom stawia się na relacje
W pracy spędzamy niemal 1/5 każdego tygodnia. Dlatego tak ważne jest, aby pozwalała ona na realizację fundamentalnych potrzeb ludzkich. Również takich jak pragnienie kontaktów interpersonalnych. Choć w Transcom pracuje się na wybitnie zróżnicowanych projektach, łączy ich jednak jedno – skupienie na relacjach z klientami i wszystkimi interesariuszami. Niezależnie od zadania, można być pewnym, iż każdy z kontaktujących się otrzyma od nich profesjonalne wsparcie i drogę do rozwiązania problemu. choćby najlepiej zaprogramowany robot nie jest w stanie aż tak spersonalizować swojego podejścia.
Wypracowana formuła nie jest dziełem przypadku, stoi za nią aż 20 lat doświadczeń i doskonalenia organizacji przez zaangażowanych pracowników i wykwalifikowaną kadrę zarządczą. w tej chwili firma zatrudnia ponad 1100 konsultantów. Pracują oni zarówno w biurach ulokowanych w Gdańsku, Elblągu, Białymstoku, Olsztynie, Poznaniu i Grudziądzu, jak i z zaciszy własnych domostw w całej Polsce. Agenci mają przestrzeń i zasoby, żeby swobodnie zapoznać się ze specyfiką udzielanych świadczeń oraz zapewnione wsparcie bardziej doświadczonych współpracowników. Jednocześnie ich praca polega na budowaniu relacji i wspieraniu klientów w przydatnych dla nich kwestiach.
Daj sobie szansę i aplikuj do Transcom!
Aplikując do firmy Transcom, zamiast tradycyjnego CV możesz wykorzystać link do dobrze uzupełnionego profilu na platformie LinkedIn. Oczywiście dostarczenie dodatkowych dokumentów, które pomogą potwierdzić dopasowanie do profilu kandydata z pewnością podniesie szanse na sukces. Kolejnym etapem rekrutacji będzie zaproszenie kandydata do wypełnienia zadań online, w których można wstępnie sprawdzić, na czym będzie polegać jego praca. Następnie odbywa się rozmowa telefoniczna i spotkanie online, podczas którego zostaje dokładnie omówiona praca i przyszłe obowiązki. Dla osób na początku ścieżki zawodowej bywa to stresującym doświadczeniem. Jednak doświadczenia firmy Transcom wskazują, iż to właśnie najbardziej kompetentni kandydaci często wątpią w swoje umiejętności komunikacyjne. Nie warto się więc wahać, ale przynajmniej spróbować swoich sił w tym procesie.
Z pewnością oczaruje was koleżeńska i profesjonalna atmosfera, z jaką się spotkacie. W zależności od formy zatrudnienia i projektu można liczyć na elastyczny czas pracy pozwalający pogodzić zarabianie i rozwój zawodowy ze studiami. Zatem, jeżeli jesteście zainteresowani spróbowaniem swoich sił w dziedzinie nowoczesnej komunikacji, sprawdźcie aktualne oferty pracy. Rekrutacje prowadzone przez Transcom bez trudu odnajdziecie, posługując się wyszukiwarką na portalu pracy RocketJobs.pl.