Ta branża rośnie w siłę. Wartość najcenniejszych marek to niemal 800 mln złotych [ranking]

fashionbiznes.pl 1 rok temu

Jakie są najlepsze polskie marki? Magazyn „Forbes” już po raz trzeci opracował zestawienie najmocniejszych graczy nad Wisłą. Swoją pozycję po raz kolejny zaznaczyły polskie marki kosmetyczne, których łączna wartość imponująco wzrosła.

Polska branża kosmetyczna sukcesywnie buduje swoją pozycję, na co wskazują kolejne rankingi i analizy. Przeprowadzony przez magazyn Forbes i Minds & Roses ranking TOP200 Najlepszych Polskich Marek wyłonił aż 13 marek kosmetycznych spośród najsilniejszych polskich przedsiębiorstw. Ich łączna wartość to niemal 800 mln zł, czyli o 6,7 proc. więcej niż w ubiegłorocznym zestawieniu.

Na polskim rynku działa około 1200 firm kosmetycznych. Większość z nich, bo aż 90 proc., to mikroprzedsiębiorcy. Firm z polskim kapitałem, które zatrudniają powyżej 9 osób jest w kraju okno 60. To największe polskie przedsiębiorstwa kosmetyczne, które uplasowały się w rankingu Forbes, w tym Ziaja, Eveline Cosmetics czy Dr Irena Eris. Ich rynkiem zbytu jest przede wszystkim Europa, jednak wiele z nich już dawno wykroczyło poza teren Starego Kontynentu rozszerzając dystrybucję między innymi o rynki Azji czy Afryki.

Przeczytaj również: W oparach Opium

Ziaja liderem na polskim rynku kosmetycznym

Najwyższą pozycję wśród Najlepszych Polskich Marek zajęła Ziaja. Przedsiębiorstwo uplasowało się na 51. pozycji rankingu, z szacunkową wartością 266 mln złotych. Jedna z najpopularniejszych polskich marek ma swoje korzenie w 1989 roku, kiedy to para farmaceutów Aleksandra i Zenon Ziaja założyli firmę ZIAJA Ltd Zakład Produkcji Leków. Ziaja od lat odnosi sukcesy sprzedażowe i wizerunkowe, a w ciągu ubiegłego roku jej rozpoznawalność wśród konsumentów niemal się podwoiła. w tej chwili firma jest w posiadaniu 200 sklepów sprzedaży w kraju i zagranicą. Oprócz Polski, jej największymi rynkami zbytu są obecnie: Hiszpania, Czechy i Chorwacja.

W 2023 roku sprzedaż eksportowa w firmie Ziaja rozwija się bardzo dynamicznie. W pierwszych 9 miesiącach roku udało się wypracować ponad 30 proc. wzrostu w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego i mamy nadzieję utrzymać taką dynamikę do końca 2023 roku – przyznaje Lidia Ziaja, kierownik działu eksportu firmy Ziaja, cytowana przez „Forbes”.

Drugie miejsce na podium przypadło marce Eveline. Polskie przedsiębiorstwo kosmetyczne będące własnością rodziny Kasprzyckich, działa na rynku od 1983 roku. w tej chwili produkty Eveline dostępne w sklepach na 6 kontynentach i w 70 krajach świata. Eksport stanowi około 70 proc. przychodów polskiej marki. Produkty do makijażu i pielęgnacji Eveline cieszą się dużym zaufaniem klientów, o czym świadczą liczne wyróżnienia branży beauty. Wartość Eveline wyceniana jest na 132 mln złotych.

Tegoroczne podium zamyka Luksja z wartością 97 mln złotych. Polski producent kosmetyków do pielęgnacji ciała w tej chwili znajduje się w portfolo Grupy Sarantis, gdzie przeszedł z szeregów PZ Cussons Plc. Sprzedaż Luksji w 2018 roku wyniosła 16 mln. euro. Marka jest obecna na rodzimym rynku od ponad 30 lat. Wśród jej najpopularniejszych produktów znajdują się przede wszystkim płyny do kąpieli, mydła i żele pod prysznic.

Najlepsze Polskie Marki kosmetyczne wg „Forbes”

  1. Ziaja
  2. Eveline
  3. Luksja
  4. Bambino
  5. AA
  6. Biały Jeleń
  7. Lirene
  8. Joanna
  9. La Rive
  10. Inglot
  11. Kolastyna
  12. Dr Irena Eris
  13. Bell

Zdjęcie główne: Pexels

Idź do oryginalnego materiału