Uświadamiały, normalizowały, edukowały. Te marki łamały schematy, obalały stereotypy, walcząc o psychiczne i fizyczne zdrowie kobiet. Przedstawiamy najbardziej poruszające kampanie 2023 roku.
YOUR KAYA zapytała: Czy okres wypada?
67% Polek zostało wyszydzonych w związku z miesiączką, a 43% spotkało się z dyskryminacją – alarmują badania Kantar. Próbę znormalizowania miesiączki podjęła Polska marka YOUR KAYA. Producent organicznych produktów menstruacyjnych i kosmetyków naturalnych stworzył w 2023 roku śmiała kampanię, mającą na celu uświadomienie, iż miesiączkowanie jest zupełnie normalną kwestią, która dotyczy aż 300 milionów kobiet na świecie. By lepiej zilustrować problem, marka wypuściła viralowe spot krążący wokół pytania: Czy okres wypada? YOUR KAYA nie ma w tej kwestii żadnych wątpliwości.
Mimo iż okres jest stałym i naturalnym elementem życia kobiet, przez cały czas wiąże się z nim ogromne tabu. Choć częściowo spodziewaliśmy się takich wyników, to są one niezwykle przykre i pokazują, jak wiele pracy jest przed nami, przed całym społeczeństwem. W praktyce chodzi o to, by dziewczynki nie bały się poprosić o podpaskę, kiedy zaskoczy je okres, zamiast wypychać bieliznę papierem toaletowym. I żeby kobiety nie musiały ze wstydem chować tamponów do rękawa, kiedy wstają od biurka w pracy – powiedziała Kaja Rybicka-Gut, współzałożycielka marki YOUR KAYA.
TATUUM podjęło walkę o zdrowie kobiet
Regularne badanie może uratować zdrowie i życie. W akcji społecznej KVIATUUM, prowadzonej wspólnie z Kwiatem Kobiecości, Tatuum postanowił przypomnieć o tym, iż pielęgnowanie siebie i regularne badania to gwarancja nieustannego rozkwitu.
TATUUM po raz kolejny podjął się edukacji zdrowotnej kobiet, tym razem umożliwiając im możliwość wykonania darmowych badań. W marcu 2023 polska marka ruszyła ze sprzedażą kolekcji KVIATUUM, z której dochód finansował darmowe badania cytologiczne w Polsce. TATUUM wsparło również Ogólnopolską Organizację Kwiat Kobiecości, która towarzyszy i pomaga kobietom walczącym z rakiem szyjki macicy. W ramach kampanii 8 marca 2023 w trasę wyruszył BADABUS, specjalny, przystosowany do badań bus, który pozwoli na bezpłatne przebadanie kobiet pod kątem raka szyjki macicy.
L’Oreal powiedziało stanowcze NIE molestowaniu
Osiemdziesiąt cztery proc. Polek doświadczyło molestowania. Wyniki badań IPSOS przeprowadzone 2021 roku dla L’Oréal Paris były druzgocące. Z powodu ogromnej skali zjawiska i wciąż niewielkiej świadomości społecznej, zainicjowano kampanię społeczną Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych. Right To Be i L’Oréal Paris połączyły siły, aby dbać, by nic nie wpływało negatywnie na nasze poczucie własnej wartości. Wspólnie opracowały narzędzia wspomagające edukację i pozwalające w bezpieczny sposób sprzeciwiać się molestowaniu w miejscach publicznych.
Projekt, który miał swoją inaugurację jeszcze w 2022 roku, był intensywnie realizowany jeszcze w 2023. Program szkoleniowy przygotowany przez L’Oréal Paris i organizację pozarządową Hollaback miał na celu zapobieganie molestowaniu w miejscach publicznych i współtworzenie bezpiecznej przestrzeni dla wszystkich. Organizatorzy postawili sobie za cel przeszkolenie łącznie 1,5 mln osób. W darmowym szkoleniu wciąż można wziąć udział TUTAJ.