Bieżący rok stoi pod znakiem wielu zmian w internetowym handlu. Jakich? Oto selekcja kluczowych trendów dla e-commerce na rok 2023.
Według raportu Gemius E-commerce na rok 2022, liczba konsumentów kupujących online stoi na stałym i mocnym poziomie 77%.
Zobacz także: ZAKUPY ONLINE: JAK KUPOWAĆ MĄDRZEJ I MNIEJ?
Inflacja – mocny wpływ na zakupy online
Inflacja nie pozostawia sfery zakupów online obojętną. Rosnące koszty życia sprawiają, iż konsumenci poszukują sprytnych metod oszczędzania na swoich zakupach. Efekt? Osoby kupujące online aktywnie sprawdzą, gdzie są niższe ceny konkretnego produktu i porównują oferty na stronach konkurencyjnych. Takie podejście zdecydowanie utrudnia sklepom zachowanie lojalności klienta.
Kupujący są również bardziej świadomi swoich potrzeb – zamiast przypadkowych, spontanicznych zakupów stawiają na przemyślane. I tak, na radarze ich zainteresowań pojawiły się marki etyczne i prośrodowiskowe. Także kwestie wartości społecznych mają znaczenie – dobrze obrazuje to masowe wycofywanie się konsumentów z zakupów w sklepach w jakiś sposób związanych z Rosją, po wybuchu wojny na Ukrainie.
Marketplace niezmiennie popularny
Ostatnie lata pokazały, iż Polacy lubią kupować na platformach typu marketplace i w bieżącym roku trend ten jest tylko kontynuowany. Według Gemius E-commerce 2022, do najpopularniejszych platform tego typu należą w Polsce Allegro, Olx, Vinted i Empik. Na fali popularności rozwiązania typu marketplace prognozuje się jednak powstawanie zupełnie nowych platform.
Wśród korzyści internetowych platform handlowych wymienia się przede wszystkim wygodę zakupów oraz szeroki wybór produktów i marek. Korzystają na tym rozwiązaniu jednak także przedsiębiorcy, a przede wszystkim mali sprzedawcy, których nie stać byłoby na kosztowne kampanie w Google. Marketplace ułatwia im zaistnieć w świadomości klientów w sposób organiczny.
Rozwój zakupów w aplikacjach mobilnych
Jak wynika z badania „State of Mobile”, w 2021 roku korzystanie ze telefonów i innych urządzeń mobilnych zajmowało konsumentom średnio 4,5 godziny dziennie. Natomiast według badania Digital 2022, ten czas średnio zwiększył się już do 4h i 48 minut dziennie. Czas ten przede wszystkim poświęcano na wertowanie Facebooka, TikToka czy Instagrama, jednak nie tylko.
To stawia wyzwania również przed światem e-commerce: klienci coraz chętniej porzucają laptopy czy komputery stacjonarne na rzecz swoich urządzeń mobilnych i to właśnie na ich chcą robić szybkie i wygodne zakupy. Sklepy muszą więc zadbać o mobilną wersję swojej strony, która będziemy spójna i dopracowana oraz otworzyć się na kanały komunikacji przez media społecznościowe. Duże znaczenie ma User Experience: klient poszukuje komfortu, wygody i jakości także podczas korzystania ze telefona.
Sprzedaż mobilna zauważalnie zwiększa się. Według raportu Gemius e-commerce na rok 2022, shopping na stronach mobilnych wzrósł do 75% i uplasował się wyżej niż zakupy na wersjach desktopowych sklepów (73%). Nie bez znaczenia będzie więc w najbliższym czasie tzw. push marketing. Jak można zauważyć, korzystanie z aplikacji mobilnych najbardziej dotyczy Millennialsów i Generacji X, a dokładniej grupy wiekowej 25-49 lat.
Seniorzy w sieci
Zauważalne jest również to, iż seniorzy to coraz prężniej działająca grupa w sferze e-commerce. Co więcej, starsze osoby w sieci stają się coraz bardziej świadome, przez cały czas jednak potrzebują doedukowania w sferze zachowań online. Według raportu Pokolenie Silvers w e-commerce 2022, aż 86% ankietowanych w wieku 60+ korzysta z internetu codziennie. Ponadto 65% z nich regularnie robi zakupy w sieci – co najmniej raz w miesiącu.
Seniorzy to przez cały czas masowo pomijana grupa w sieci – i jak widać zupełnie bezpodstawnie. Stanowią oni istotną grupę konsumentów, jednak wymagają niewielkiego wsparcia i edukacji.
Czytaj także: VOGUE US REDUKUJE LICZBĘ NUMERÓW. JAKA JEST PRZYSZŁOŚĆ DRUKU?
Zdjęcie główne: Unsplash