Trzy szczecińskie firmy zjednoczyły siły. Chcą budować dostępne cenowo ekologiczne łodzie motorowe

5 miesięcy temu

Szczecin otwiera się coraz bardziej na wodę i choć stocznie okrętowe nie mają takiej pozycji jak kilka dekad temu, to wciąż wiele się na Pomorzu Zachodnim buduje. Głównie jachty, łodzie motorowe, czy bezemisyjne napędy dla branży marine. Szczecin – znany ze swojego portowego dziedzictwa i innowacyjnych przedsiębiorstw – staje się nowym centrum ekologicznej rewolucji w branży morskiej. Trzy lokalne firmy: mPower, Trident Boats i CS Kompozyty postanowiły połączyć swoje siły, aby wspólnie tworzyć nową linię ekologicznych jednostek. Kilka dni temu zwodowano pokazową łódź.

Każda z firm wnosi do projektu unikalne kompetencje i doświadczenie. mPower to przedsiębiorstwo, które swoją działalność opiera na technologiach związanych z ekologicznymi napędami dla branży marine.

– Technologie zielonej energii budzą coraz większe zainteresowanie, wpisują się w ekologiczną politykę wielu państw Europy – mówi prezes zarządu mPower, Marcin Hołub. – Zaawansowane systemy napędowe oparte na energii elektrycznej i hybrydowej z powodzeniem są wykorzystywane w jachtach czy łodziach motorowych. Rewolucja w elektromobilności już trwa, nie tylko na drogach i motoryzacji, ale również na europejskich, azjatyckich i karaibskich akwenach. Warto byłoby rozważyć model wsparcia obecności takich projektów na europejskich targach łodzi elektrycznych, takie mają miejsce w Hiszpanii i we Włoszech. Dla naszych lokalnych budżetów to spory wysiłek, a region mógłby stać się zauważalnym miejscem na mapie Europy jeżeli chodzi o łodzie elektryczne. No i co ważne, najbardziej konkurencyjne cenowo łodzie elektryczne na rynku – dodaje.

Michał Pająk z Trident Boats, spółki, która zajmuje się projektowaniem i budową łodzi motorowych przyznaje, iż ekologia staje się ważnym elementem żeglarstwa i motorowodniactwa.

Polscy właściciele jednostek wciąż nieufnie podchodzą do zielonych technologii, jeżeli mowa o napędach, ale w wielu innych krajach Europy klienci pytają coraz częściej o bezemisyjne łodzie.

– Na pewno warto inwestować w rozwój marin, nie tylko w Szczecinie. Ekologiczne jednostki budzą coraz większe zainteresowanie, natomiast za ich pojawianiem się w przystaniach muszą pójść również inwestycje w infrastrukturę – tłumaczy Michał Pająk.

Dodaje, iż Trident Boats ma klientów w całej Europie, nie tylko w sąsiednich Niemczech czy krajach basenu Morza Śródziemnego. O jednostki szczecińskiego producenta pytają choćby w regionach, które nie mają dostępu do morza – to Węgrzy (lubiący pływać po Dunaju), Czesi, czy Słowacy.

– Pytania od klientów są różne: o nautyczność, wagę jednostki z silnikiem i bez, o rodzaje napędu, o czas pływania w zależności od rodzaju napędu – mówi Michał Pająk.

Zielone technologie na wodzie?

Jeszcze kilka lat temu, na targach w całej Europie królowały jachty i łodzie motorowe z napędami spalinowymi. Elektryczne jednostki były mało popularne. Teraz ten trend się odwraca, najwięksi producenci mocno promują bezemisyjność. Owszem, wciąż posiadają w ofercie napędy spalinowe, ale te elektryczne, a choćby oparte o ogniwa wodorowe, budzą coraz większe zainteresowanie wśród żeglarzy i motorowodniaków. Często motywacją jest podejście właściciela, lokalne przepisy czy po prostu – chęć cichego spędzania czasu w wodzie. Dziś zwraca się uwagę choćby na to, z jakich kompozytów jest zbudowany kadłub.

– Dostarczamy na rynek wysokiej jakości kompozyty, niskoemisyjne, co sprawia, iż jednostki są bardziej eko. Polscy producenci łodzi cieszą się dużym szacunkiem ze względu na wysoką jakość budowanych przez siebie jednostek, dobrze, iż mamy w tym swój udział jako firma, zapewniająca wysokiej jakości materiały dla stoczni – mówi Bohdan Kryk ze szczecińskiej spółki CS Kompozyty, znanej z innowacyjnych rozwiązań w zakresie ekologicznych materiałów, zapewniającej zastosowanie nowoczesnych, lekkich i przyjaznych środowisku kompozytów.

Kilka dni temu przedsiębiorcy zwodowali po raz pierwszy model łodzi motorowej. Nie jest to duża jednostka, ma charakter łodzi rekreacyjnej. Roboczo nazywa się „Electra”.

– Celem wspólnego projektu jest stworzenie łodzi motorowych, które będą nie tylko przyjazne dla środowiska, ale również wydajne i konkurencyjne pod względem osiągów – mówi Marcin Hołub. – W planach jest zastosowanie nowoczesnych technologii napędowych, które zapewnią długi czas pracy na jednym ładowaniu. Wykorzystanie ekologicznych materiałów pozwoli na zmniejszenie wagi łodzi, co przełoży się na mniejsze zużycie energii i wyższą efektywność. Trident Boats dostosowało kadłub do prawidłowego rozłożenia masy systemy bateryjnego. To powoduje, iż łódź jest bardzo zwrotna, przyjemna w pływaniu. Nie bez znaczenia jest to, iż systemy elektryczne są mniej awaryjne i tańsze w codziennej eksploatacji niż napędy spalinowe – dodaje.

Wpływ na rynek europejski

Szczecińskie firmy widzą ogromny potencjał na rynku europejskim, gdzie rośnie zainteresowanie ekologicznymi rozwiązaniami. Zgodnie z prognozami, popyt na łodzie motorowe napędzane zieloną energią będzie systematycznie wzrastał, zwłaszcza w krajach, które kładą duży nacisk na zrównoważony rozwój i ochronę środowiska. Dzięki połączeniu zasobów i know-how, szczecińskie przedsiębiorstwa mają szansę stać się widocznym graczem na rynku. Obecnie, jak zdradza Michał Pająk, szczeciński produkt dobrze się wpisuje w potrzeby klientów znad Morza Śródziemnego.

– Tam sezon, iż względu na warunki klimatyczne, jest dłuższy niż w Polsce. Nasze łodzie budzą zainteresowanie wśród osób, które kupują jednostki pod czartery.

Zjednoczenie sił przez szczecińskich przedsiębiorców to przykład, jak lokalne firmy mogą współpracować, a dzięki ich inicjatywie, Pomorze Zachodnie umacnia swoją pozycję jako centrum innowacji i zrównoważonego rozwoju, natomiast ekologiczne łodzie motorowe stają się symbolem nowoczesnego podejścia do przemysłu morskiego w Europie.

Idź do oryginalnego materiału