Udział usług biznesowych w polskim PKB wzrósł do 5,7% w 2024

3 dni temu

Szacowany udział usług biznesowych w polskim PKB wzrósł do 5,7% w 2024 r., a wartość eksportu w 2024 r. oscylowała wokół 42,3 mld USD, wynika z raportu ABSL. Wartość eksportu na pracownika wynosiła 64 300 USD na koniec 2024 r., co oznacza wzrost o 52,3% od 2016 r. Szacunki ABSL wskazują, iż wartość eksportu na pracownika na koniec 2025 r. osiągnie 65 400 USD.

Jak wskazuje raport „Sektor Usług Biznesowych w Polsce 2025”, wzrost wartości sektora usług biznesowych i rosnąca specjalizacja potwierdzają mocną pozycję Polski na globalnej mapie usług. Na koniec I kw. 2025 r. nad Wisłą działało 2 081 centrów usług biznesowych należących do 1 258 inwestorów z 50 państw. W okresie 1 stycznia 2024 – 31 marca 2025 w Polsce zostało otwartych 61 nowych centrów, zajmujących się głównie IT (42,6%) oraz badaniami i rozwojem (26,2%). Tylko w nowych centrach stworzono 5 400 miejsc pracy.

„Specjalizacja polskiego sektora usług biznesowych wciąż przyspiesza, stabilizując naszą pozycję w czołówce lokalizacji wybieranych przez międzynarodowych inwestorów. Nasze działania w kierunku transformacji polskiego sektora usług biznesowych od dostawcy usług do roli strategicznego partnera mają wyraźne odzwierciedlenie w liczbach. Udział usług wiedzochłonnych osiągnął już prawie 60%, a procesy mid-office obejmujące kompleksowe zadania, takie jak wielowymiarowe planowanie, procesy cyberbezpieczeństwa czy pogłębiona analityka przekroczyły 54%. Stajemy się prawdziwym zagłębiem specjalistycznych usług w skali globalnej” – powiedział prezes ABSL Janusz Dziurzyński, cytowany w komunikacie.

Pracownicy z wysokimi kwalifikacjami pozostają najważniejszym atutem polskiego sektora usług biznesowych. Na koniec I kw. 2025 r. w centrach usług biznesowych w Polsce zatrudnionych było 488 700 osób, co oznacza wzrost o 6,2% r/r. Ponadto szacunki wskazują, iż zatrudnienie obejmujące realizację usług biznesowych, zarówno w centrach usług biznesowych, jak i poza nimi, wynosi 2,3 mln osób.

Pracownicy centrów są w coraz większym stopniu wspierani przez rozwój technologii. 78% firm w sektorze zwiększyło w ostatnim roku wydatki na szkolenia. AI jest wykorzystywana do zadań poznawczych już przez 90% firm, a ponad 74% centrów używa inteligentnej automatyzacji do przyspieszenia prostych procesów, odblokowując tym samym potencjał pracowników do bardziej rozwijających zadań. Specjalizację sektora widać również poprzez zmiany w strukturze zatrudnienia. Rośnie średnia wieku pracowników. 46% pracowników w centrach jest w wieku 35+, co odzwierciedla wzrost zapotrzebowania na doświadczone zespoły do obsługi coraz bardziej złożonych funkcji. Blisko 80% firm wdraża lub kontynuuje wdrażanie strategii transformacyjnych, przy czym ponad 55% firm rozszerzyło zakres świadczonych usług, podkreślono.

„Dane jednoznacznie wskazują, iż w minionym roku utrzymał się trend związany ze stabilnym wzrostem zatrudnienia i wzrostem wartości eksportu coraz bardziej zaawansowanych usług. W przypadku informacji o zwolnieniach, w praktyce mieliśmy do czynienia z przepływami pracowników w ramach sektora. Warto zwrócić też uwagę, iż wraz ze wzrostem specjalizacji sektora kształtuje się model biznesowy. Centra stają się wyspecjalizowane w obsłudze klientów z wybranych branż np. energetycznej czy ochrony zdrowia. Następuje też bardzo wyraźna zmiana – myślimy o pracownikach przez pryzmat kompetencji, a nie stanowisk pracy” – dodał wiceprezes ABSL ds. analiz biznesowych Dariusz Kubacki.

Jedną z głównych cech sektora usług biznesowych w Polsce jest umiędzynarodowienie. Ponad 84% miejsc pracy w centrach usług biznesowych tworzą firmy z kapitałem zagranicznym, pochodzące z 50 krajów. Tym samym systematycznie rośnie wartość eksportu usług biznesowych. W 2024 r. wyniosła 42,3 mld USD. Wzrasta również wartość eksportu na pracownika – na koniec 2024 r. wynosiła 64 300 USD, osiągając wzrost o 52,3% od 2016 r. Jednocześnie szacunki ABSL wskazują, iż wartość eksportu na pracownika na koniec 2025 r. osiągnie 65 400 USD.

„Aż pięć państw importuje z polskich centrów usługi o wartości przekraczającej 2 mld USD każdy. Są to Niemcy, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Holandia, Szwajcaria. Wartość eksportu do Niemiec – głównego rynku eksportowego dla polskich centrów usług biznesowych – zbliża się do 5 mld USD” – zakończył Dziurzyński.

Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych zrzesza ponad 260 największych światowych firm, reprezentując sektor zatrudniający w tej chwili w Polsce prawie pół miliona osób. Misją ABSL jest rozwijanie potencjału sektora nowoczesnych usług biznesowych i tworzenie warunków do jego dalszego wzrostu w Polsce.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału