Polacy kochają BLIKa. Dowodzi to najnowszy raport “Jak Polacy kupują online 2023. Rozważny konsument w niepewnych czasach” stworzony na zlecenie Tpay, który obnaża zwyczaje zakupowe nad Wisłą.
“Jak Polacy kupują online 2023. Rozważny konsument w niepewnych czasach” – raport sporządzony przez Tpay – ujawnia aktualne preferencje Polaków w obszarze metod płatności, wyboru bramki płatniczej oraz zakupowych motywacji polskich e-konsumentów.
Wraz z rozwojem technologii płatniczych, na rynku zaczyna pojawiać się coraz więcej metod, dzięki którym można zapłacić za zakupy w sieci coraz szybciej, wygodniej i przede wszystkim bezpieczniej. Portfele elektroniczne stworzone z myślą o konkretnych systemach operacyjnych lub wystawcach kart pozwalają wybrać rozwiązanie perfekcyjnie dopasowane do zasobów i preferencji każdego klienta. Płatności odroczone czy ratalne – umożliwiają elastyczne zarządzanie płatnością zgodnie z bieżącymi potrzebami, a Blik – liczne opcje płacenia oparte o 6-cyfrowy kod.
BLIK – numer 1 wśród metod płatności
Raport Tpay jasno wskazuje ulubioną formę płatności polskich e-konsumentów. Jest nią BLIK, z której korzysta aż 70 proc. respondentów. Od 2022 roku zaliczył on 9 proc. wzrost popularności. Drugą popularną metodą płatności wśród e-konsumentów jest szybki przelew z wynikiem 23 proc. (spadek o 7 p.p. r/r). Na trzecim miejscu uplasowała się płatność kartą z wynikiem 19 proc.
BLIK zdecydowanie wygrywa wśród najmłodszej grupy wiekowej 18-24 lat – co trzeci respondent wybiera tę metodę w pierwszej kolejności. Druga najpopularniejsza metoda to płatność kartą, jednak wybiera ją zaledwie 12 proc. osób. Z płatności za pobraniem korzysta aż 10 proc. badanych.
Wśród respondentów powyżej 55 lat podziały nie rysują się tak wyraźnie. Na pierwszym miejscu wciąż pozostaje BLIK (33 proc.), jednak równie popularna jest płatność kartą, którą wybiera 25 proc. badanych. Część starszego pokolenia (10 proc.) wciąż wierne jest tradycyjnym przelewom, ostrożnie podchodząc do nowości na rynku w formie portfeli elektroniczny (2 proc.).
Przeczytaj również: Czy to koniec zawodu kuriera? Znany dystrybutor dostarczy paczkę dzięki drona
Jak płacimy za ubrania?
„Jak Polacy kupują online 2023. Rozważny konsument w niepewnych czasach” kolejny rok z rzędu przybliża temat płatności odroczonych. Po raz pierwszy poruszono temat płatności ratalnych. Obydwie metody zdobywają coraz więcej zwolenników.
Konsumenci zapytani o wybór jednej z powyższych metod, w większości wskazali na płatności ratalne (64 proc.). 36 proc. respondentów, którzy opowiedzieli się za płatnościami odroczonymi, jako ich główne zalety podali: możliwość zapłacenia w dogodnym terminie, brak odsetek oraz możliwość spłacenia całości, bez myślenia o kolejnych ratach.
Są branże, których klienci mają specyficzne i spójne wymagania dotyczące płatności podczas zakupów w sieci. Dobrym przykładem jest fashion – intensywnie rozwijający się sektor e-commerce. Dominują w nim płatności odroczone i zaczynają ratalne, dlatego warto jak najszybciej otworzyć się na potrzeby tych konsumentów. Dzięki temu, iż klient nie musi od razu płacić za zakupy, chętniej decyduje się na złożenie zamówienia – przymierza produkty w domu, wybiera te najlepiej spełniające jego oczekiwania, płaci tylko za nie i z przyjemnością wraca, aby zrobić kolejne zakupy – komentuje Anna Grześkowiak, Business Development Manager w Tpay.
Zdjęcie główne: Pexels
Przeczytaj również: Gdzie jechać na jarmark świąteczny w Europie? Te miejsca będą idealne na wyjazd w listopadzie i grudniu