Volvo Cars i Northvolt podpisały umowę zakupu akcji w Northvolt, wspólnie obsługiwanej komórce Novo Energy produkującej akumulatory. To spowoduje, iż szwedzka firma przejmie pełną własność wspólnego przedsięwzięcia, z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez odpowiednie organy. Firmy będą musiały teraz wypracować sposób na współpracę w przyszłości.
Materiał powstał przy płatnej współpracy z firmą Volvo
Volvo przejmuje pełną wartość Novo Energy
Volvo i Northvolt podpisały także dodatkową umowę w celu zbadania, w jaki sposób firmy mogą najlepiej współpracować w przyszłości. Mają zbadać przyszłe możliwości dostaw do Ameryki Północnej. Jednakże, szczegółowe informacje o tej umowie na chwilę obecną nie są znane.
Szwedzka firma ogłosiła zamiar przejęcia większościowego udziału w Novo Energy jeszcze w październiku 2024 roku. Było to jeszcze zanim Northvolt złożył wniosek o ochronę bankructwa, zgodnie z amerykańskim kodeksem upadłościowym. Umowa joint venture między obiema firmami obejmuje prawo do wykupu w przypadku, gdy jedna ze stron narusza umowę akcjonariuszy. To stało się roszczeniem Volvo, ponieważ Northvolt rzekomo „nie wypełniał swoich zobowiązań finansowych”.
Z powodu kilku problemów – od ogromnych opóźnień w ramach produkcji w pierwszej fabryce baterii w Szwecji po nieudane finansowanie. Northvolt napotkał trudności finansowe i, jak sugeruje ogłoszenie, nie było w stanie choćby dokonać wszystkich uzgodnionych płatności przed postępowaniem wierzyciela.
Jaka przyszłość czeka Novo?
Volvo ogłosiło, iż transakcja „podlega zezwoleniu z sądu upadłościowego Stanów Zjednoczonych dla południowego dystryktu Teksasu i inspektoratu produktów strategicznych w Szwecji, przy czym obie strony są odpowiedzialne za spełnienie uzgodnionych warunków”.
Pomimo umowy o zakupie, która została teraz uzgodniona, okaże się dokładnie, co stanie się z Novo Energy. Wspólne przedsięwzięcie zostało założone w 2022 r. W celu wspólnego wytwarzania ogniw akumulatorowych do samochodów elektrycznych z Volvo (i potencjalnie innych marek Geely). We wrześniu 2023 r. rozpoczęły się prace w fabryce w Göteborgu. Obsługuje ona pojemność do 50 GWh.
Jednak Volvo ogłosiło już w październiku, iż samo nie będzie produkować ogniw akumulatorowych, tylko z partnerem. Chociaż pierwszy krok został podjęty, istotny partner technologiczny w produkcji komórek nie został jeszcze przedstawiony.