W stronę dostępności polskich uczelni. Nowy konkurs NCBR

rynekinwestycji.pl 1 tydzień temu

NCBR przeznaczy 400 mln zł, aby z oferty szkół wyższych mogły bez przeszkód korzystać osoby ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami. Służy temu konkurs „Uczelnie coraz bardziej dostępne”. Środki z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego pomogą w znoszeniu choćby takich barier, które nie wszyscy potrafią zauważyć. Nabór wniosków potrwa do 28 czerwca br.

NCBR

W konkursie mogą wziąć udział uczelnie, które w ostatnich latach solidnie pracowały, żeby otworzyć się na studentów ze szczególnymi potrzebami wynikającymi ze stanu zdrowia. Mowa o podmiotach, które w Programie Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) zrealizowały projekty w ramach ścieżek: MINI+MIDI, MIDI albo MAXI. Teraz mają szansę kontynuować proces podnoszenia dostępności, podążając ścieżką Rozwój+.

− Uczelnie są ośrodkami, których doświadczenia, także w zakresie szeroko rozumianej dostępności, promieniują na cały kraj. Dlatego dążymy do tego, żeby kształcenie odbywało się w duchu równych szans. Zdaję sobie sprawę, jak złożone jest to zadanie i jak poważnych nakładów wymaga. Jednocześnie obserwuję, iż ośrodki, w których dostępność nie jest jedynie hasłem reklamowym bez pokrycia, rzeczywiście przyciągają studentów. Są też dobrym miejscem pracy dla kadry naukowo-dydaktycznej i administracyjnej. Tym bardziej zachęcam do zgłaszania swoich propozycji w ogłoszonym przez NCBR konkursie − mówi Dariusz Wieczorek, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Nowoczesne kształcenie nie wyklucza

− W naborze „Uczelnie coraz bardziej dostępne” do składania wniosków zapraszamy szkoły wyższe bardziej dojrzałe w obszarze dostępności. Takie, które korzystając ze wsparcia Funduszy Europejskich, skutecznie działały na rzecz dostosowania swojej organizacji, programów kształcenia, rozwiązań edukacyjnych i architektonicznych, procedur czy stron internetowych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Czekamy na kolejne pomysły uczelni, które potrafiły już w pewnym zakresie wzmocnić otwartość społeczności akademickiej na osoby dotąd niesłusznie pomijane. Liczę na to, iż wkraczając na ścieżkę Rozwój+, w pełni rozwiną skrzydła i pokażą, iż nowoczesne kształcenie nikogo nie wyklucza. Dostępność musi być standardem, aby wszyscy studenci mogli bez przeszkód korzystać ze swoich praw − podkreśla prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, p.o. dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

To kolejny konkurs uruchomiony przez NCBR w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego z myślą o zwiększaniu dostępności szkolnictwa wyższego. Poprzedni nabór „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego” zakończono w lutym br. Aplikowały w nim uczelnie z mniejszym doświadczeniem w tym zakresie, które nie realizowały projektów w POWER lub realizowały je tylko w ramach ścieżki MINI. w tej chwili trwa w nim ocena wniosków.

„Uczelnia dostępna” i krok dalej

Dzięki wsparciu z Funduszy Europejskich w perspektywie finansowej 2014−2020 już ponad 200 polskich szkół wyższych, które uczestniczyły w 3 edycjach konkursu NCBR „Uczelnia dostępna”, podjęło konkretne działania na rzecz niwelowania barier w edukacji.

Konkurs „Uczelnie coraz bardziej dostępne”, ogłoszony w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS), to kontynuacja tej idei. NCBR po raz kolejny pomoże uczelniom podjąć aktywne działania, dzięki którym jak najszerzej otworzą się na osoby ze szczególnymi potrzebami. Wesprze je w zapewnianiu równego dostępu do jakościowego, włączającego kształcenia.

Budżet konkursu „Uczelnie coraz bardziej dostępne” wynosi 400 mln zł. Dofinansowanie może pokryć do 97 proc. wartości wydatków kwalifikowalnych projektu i będzie udzielane w maksymalnej wysokości 8 mln zł. Po stronie wnioskodawców wymagany jest niewielki wkład własny.

W celu realizacji zasady równości szans, zwłaszcza w odniesieniu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wnioskodawca ma możliwość wprowadzenia do wniosku o dofinansowanie wydatków w ramach cross-financingu. Ich wysokość to 25 proc. kosztów kwalifikowalnych projektu. To tzw. elastyczne finansowanie jednofunduszowych programów operacyjnych UE. Środki te można przeznaczyć na zakup infrastruktury lub adaptację budynków, pomieszczeń, otoczenia budynków w związku z dostosowaniem uczelni do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.

Wniosek uczelnia składa samodzielnie lub w partnerstwie np. z inną uczelnią. NCBR czeka na projekty, które dają rękojmię wszechstronnej i trwałej poprawy poziomu dostępności.

Ścieżka Rozwój+ − od diagnozy do trwałych efektów

Na etapie przygotowania wniosku uczelnia jest zobowiązana do przeprowadzenia diagnozy stanu dostępności z wykorzystaniem karty samooceny. Ma ona na celu przedstawienie obecnego poziomu dostępności danej uczelni, z uwzględnieniem efektów projektu realizowanego w konkursie „Uczelnia dostępna” w ramach POWER, celu, do którego dąży, a także narzędzi i metod, które temu posłużą. Karta powinna dostarczyć informacji, na podstawie których eksperci będą mogli podjąć decyzję, czy proponowane w projekcie działania są uzasadnione.

Aby adekwatnie zdiagnozować dalsze potrzeby uczelni w obszarze dostępności i zaplanować efektywne działania, zaleca się realizację projektu − na każdym jego etapie − we współpracy ze środowiskiem osób niepełnosprawnych. W każdym zespole zarządzającym projektem powinna znaleźć się m.in. osoba z doświadczeniem zawodowym w zapewnianiu dostępności, w tym w obszarze szkolnictwa wyższego. W zakresie działań merytorycznych realizacja projektu wymaga ścisłej współpracy z przedstawicielami uczelnianej jednostki do spraw dostępności oraz włączenia jej pracowników do zespołu kierującego projektem i wszelkich działań w projekcie.

Obszary wsparcia

Projekty będą służyć wzrostowi szeroko rozumianej dostępności uczelni dla osób ze szczególnymi potrzebami. Mają objąć studiujących, pracujących, współpracujących lub korzystających z oferty uczelni. Działania zaplanowane w projekcie muszą obejmować 8 obszarów wsparcia:

– struktura organizacyjna,

– usługi wspierające edukację,

– dostępność cyfrowa,

– technologie,

– dostępność architektoniczna,

– dostępność informacyjno-komunikacyjna,

– procedury,

– działania podnoszące świadomość niepełnosprawności.

Szczegółowe działania i ich zakres określa „Opis ścieżki Rozwój+”. Ponadto wnioskodawcy muszą wziąć pod uwagę, iż efekty realizacji projektu powinny być kontynuowane po jego zakończeniu, przy wykorzystaniu funduszy pozyskanych z innych źródeł.

Podejmowane działania należy przeprowadzać z możliwie szerokim zastosowaniem zasad projektowania uniwersalnego. Celem jest dążenie, aby w możliwie największym stopniu mogły z nich korzystać wszystkie osoby, w tym osoby z niepełnosprawnością, bez konieczności stosowania usług wspierających.

W procesie oceny wniosków dodatkowo premiowane będą kryteria związane z zatrudnieniem osób z niepełnosprawnościami lub zdobywaniem przez nich nowych kompetencji przy realizacji działań projektowych. Punktuje się także kryteria promujące udział w projektach podmiotów ekonomii społecznej, w tym przedsiębiorstw społecznych.

Ze względu na szeroki zakres i kompleksowe podejście do zapewniania dostępności przewidziany okres realizacji projektów wynosi choćby 4 lata. Nabór wniosków zakończy się 28 czerwca br.

Chcesz wiedzieć więcej? Weź udział w spotkaniu informacyjnym

8 maja br. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zaprasza przedstawicieli zainteresowanych uczelni na spotkanie informacyjne poświęcone założeniom naboru „Uczelnie coraz bardziej dostępne”. Odbędzie się ono w formule hybrydowej. Warunkiem zgłoszenia jest rejestracja do 26 kwietnia br. O zakwalifikowaniu na listę uczestników spotkania decyduje kolejność zgłoszeń oraz liczba osób zgłoszonych w ramach jednostki. Pierwszeństwo mają uczelnie uprawnione do aplikowania w naborze.

Szczegółowe informacje na temat naboru i spotkania informacyjnego: gov.pl/ncbr

Źródło informacji: PAP Media Room

Idź do oryginalnego materiału