Warto rozmawiać i dzielić się doświadczeniami

2 dni temu

Maszyna TBM porusza się w warunkach zagrożenia metanowego, w związku z czym dodatkowy czas musiano poświęcić na jej dozbrojenie oraz szczególne przygotowanie placu budowy zgodnie z dyrektywą ATEX, która wymaga, by urządzenia i maszyny pracujące w atmosferze grożącej zapaleniem lub wybuchem metanu były wyposażone w odpowiednie zabezpieczenia.

Ta sytuacja po raz kolejny pokazała, jak ważna jest ścisła kooperacja wielu stron procesu inwestycyjnego. Od momentu wykrycia metanu nad rozwiązaniem problemu pracował szeroki zespół specjalistów, zaczynając od generalnego wykonawcy i jego ekspertów choćby z zakresu geologii górniczej oraz hydrogeologii, aż po fachowców reprezentujących Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz świat nauki, bo przecież drążenie nie mogłoby się rozpocząć, gdyby nie wiedza i doświadczenie grona ekspertów krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej pod przewodnictwem prof. dr. hab. inż. Marka Cały. Ważna była również rola Wyższego Urzędu Górniczego w Katowicach oraz Okręgowego Urzędu Górniczego w Krośnie. Tak więc znów można powiedzieć – komunikacja to podstawa!

Drugim ważnym wydarzeniem jest decyzja władz stolicy Małopolski o rezygnacji z budowy premetra z linią szybkiego tramwaju na rzecz metra typu ciężkiego. Oszacowano, iż sumaryczny koszt budowy trzech odcinków o długości 26 km wyniesie 13 mld zł, przy czym pierwszy zbudowany fragment będzie mieć 6 km, a koszt to 3 mld zł. Budowa metra w Krakowie, można powiedzieć, tuż-tuż, gdyż w I kwartale 2025 r. miasto spodziewa się otrzymania tzw. decyzji środowiskowej dla pierwszego fragmentu. To olbrzymie wyzwanie, więc także i w tym przypadku najważniejsze znaczenie będzie mieć wymiana wiedzy. Zresztą, świetnie zdają sobie z tego sprawę władze Krakowa, które już nawiązały współpracę ze spółką Metro Warszawskie.

Tak się świetnie składa, iż oba wspomniane przez mnie wydarzenia miały miejsce niedługo przed III Kongresem Geoinżynieria i Budownictwo Podziemne, który w dniach 24–26 września 2024 r. nasze wydawnictwo zorganizuje w Rzeszowie. Tych i podobnych wątków podczas Kongresu na pewno nie zabraknie, a głos ponownie oddamy wybitnym ekspertom, reprezentujących zarówno inwestorów, jak i projektantów, wykonawców, dostawców czy środowisko prawników i naukowców.

Drodzy Państwo, nie samymi tunelami jednak człowiek przecież żyje. Równie ważne znaczenie dla naszego codziennego życia mają mosty, a w tym numerze kwartalnika postanowiliśmy sprawdzić, jakie z tego zakresu inwestycje planują polskie samorządy. I powiedzmy szczerze – niektóre plany imponują, trzymamy więc kciuki, by się powiodły. W numerze nie brakuje też wątków dotyczących budowy dróg czy działań remediacyjnych, które pozwalają odzyskiwać tereny pod kolejne inwestycje budowlane. Przełom lata i jesieni to świetny moment, by bliżej przyjrzeć się również, jakie plany w zakresie ochrony przeciwpowodziowej ma Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.

Wszyscy wiemy, iż wzrost w całej krajowej gospodarce w dużej mierze zależy od sytuacji w branży budowlanej. Dlatego tak ważne jest, iż w ostatnich miesiącach w końcu do Polski napłynęły pierwsze środki z Krajowego Planu Odbudowy, a podpisywane są już także umowy na przedsięwzięcia współfinansowane z Funduszu Spójności. Środki, jakie wygeneruje branża budowlana, w kolejnym kroku oznaczają wsparcie edukacji, sektora zdrowia czy rynku pracy – dzięki nim po prostu poprawią się warunki życia nas wszystkich.

Trzymając kciuki, by było ich jak najwięcej, zapraszamy do rozmów poprzez udziały w naszych konferencjach. Najpierw do zobaczenia w Rzeszowie.

Idź do oryginalnego materiału