W 2023 roku rynek kosmetyczny w Polsce doświadczy wzrostu wartości o 6,2% nominalnie, osiągając ponad 31 mld zł, pomimo spadku realnej dynamiki o 0,8% – wynika z raportu PMR. Prognozy wskazują, iż głównym motorem wzrostu będzie inflacja, a spadek dynamiki będzie rezultatem obniżenia realnych wynagrodzeń.
Przeczytaj również: Rynek mody w Polsce w 2024 [prognoza]
Popyt na produkty do higieny osobistej
Analiza trendów zakupowych wskazuje, iż konsumenci coraz częściej sięgają po produkty związane z higieną osobistą. Ta kategoria produktów odnotowuje największy wzrost, podczas gdy segment makijażu i pielęgnacji skóry zanotował spadek odpowiednio o 40% i 16% rok do roku. Pomimo spadku siły nabywczej, konsumenci aktywnie poszukują promocji, co potwierdzają dane z Panelu GfK. W 2022 roku aż 43% kosmetyków zostało zakupionych w ramach promocji, a co trzeci produkt był marki własnej sklepu.
Spadek zainteresowania kosmetykami Eco
Zaskakujący jest również spadek zainteresowania produktami oznaczonymi jako bio, eko, czy organic. Taka tendencja świadczy o tym, iż w trudnych czasach konsumenci częściej rezygnują z ekologicznych produktów na rzecz tańszych alternatyw. Choć to zła wiadomość dla środowiska, konsumenci zmuszeni są do rozważenia każdego wydatku, co prowadzi do konieczności poszukiwania tańszych produktów.
Zwiększone zainteresowanie markami własnymi i promocjami
Raport podkreśla, iż jeden na trzech konsumentów aktywnie poszukuje promocji i zniżek, a co czwarty zwiększył zakupy produktów marki własnej w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. To pokazuje, iż konsumenci są bardziej świadomi swojego budżetu i szukają bardziej ekonomicznych rozwiązań, aby zaspokoić swoje potrzeby kosmetyczne.
Przeczytaj również: Jak sztuczna inteligencja zmieni handel? [raport]
Najpopularniejsze produkty drogeryjne
Mimo iż przeciętny polski konsument zakupił w ubiegłym roku o 300 gramów mniej kosmetyków, średnio wydał na nie 8% więcej. Najczęściej kupowane produkty to mydła, żele pod prysznic, kosmetyki do włosów, produkty do golenia oraz dezodoranty. Według raportu Gemius, przeciętny wydatek na zakup kosmetyków i perfum w internecie wynosi 140 zł miesięcznie.
Bardziej świadome wybory konsumenckie
Konsumenci w tej chwili zwracają większą uwagę na to, co kupują. Analizują i porównują ceny, wybierają tańsze produkty, a z niektórych świadomie rezygnują. Chociaż w niektórych kategoriach, takich jak pielęgnacja włosów czy higiena jamy ustnej, nie zauważono zmniejszenia częstotliwości zakupów, to konsumenci zaczęli szukać tańszych zamienników lub starają się zużywać mniej produktów, takich jak pieluchy czy chusteczki do niemowląt.
Wpływ pandemii i inflacji
Ograniczenia związane z pandemią i obawy związane z wojną wpływają na zachowania zakupowe konsumentów. Mimo początkowego optymizmu związanego z możliwością powrotu do normalności i wznowieniem korzystania z usług fryzjerskich czy kosmetycznych, konsumenci są zmuszeni do ponownego ograniczenia swoich wydatków.
Przeczytaj również: DIOR J’ADORE: wystawa poświęcona kultowym perfumom
Przyszłe trendy na rynku drogeryjnym
Mimo to, istnieje jeszcze pole do wzrostu w branży beauty. Prognozy wskazują, iż w latach 2023-2024 szybciej od cen będzie rosła kategoria kosmetyków do pielęgnacji ciała i kąpieli. Długoterminowe prognozy do 2028 roku wskazują na dominację kosmetyków do pielęgnacji twarzy na rynku kosmetycznym.
Gdzie Polacy kupują kosmetyki?
Z badań przeprowadzonych przez PMR wynika, iż większość Polaków (83%) kupujących kosmetyki robi to w stacjonarnych drogeriach. Natomiast, zgodnie z danymi Paybacka, 58% respondentów wybrało drogerię, a 20% dokonuje zakupów kosmetyków online. Mimo to, sieci drogerii zauważają rosnący trend zakupów online, co prowadzi do inwestycji w rozwój e-commerce.
Dominacja Rossmanna
Liderem na polskim rynku drogeryjnym jest Rossmann, który w 2023 roku świętuje 30-lecie obecności w Polsce. Sieć w tej chwili zarządza 1670 drogeriami i planuje otworzenie ponad 100 nowych placówek w 2023 roku. W 2022 roku, Rossmann osiągnął w Polsce ponad 11 mld zł obrotów netto ze sprzedaży, co stanowi wzrost o 18,7% w stosunku do roku 2021.
Przeczytaj również: Jak ubrać się eko w 2023 roku?
Inwestycje w ekologie i nowoczesne technologie
Rossmann stawia na ekologiczne marki i rozwiązania, takie jak możliwość nalania kosmetyków do własnego opakowania, a także inwestuje w kasy samoobsługowe dostępne w każdym sklepie. Rozbudowa magazynów w Pyskowicach i Grudziądzu sugeruje, iż sieć zamierza aktywniej walczyć o rynek e-commerce. Dodatkowo, Rossmann inwestuje w nowoczesne technologie, takie jak sztuczna inteligencja, inteligentne wózki czy inteligentne lustra.
E-commerce dominuje na rynku beauty
Drogeria internetowa Rossmanna znalazła się na 3. miejscu w rankingu najpopularniejszych serwisów e-commerce w Polsce według agencji Inquiry. Aplikacja Rossmann GO, z ponad 7 mln użytkowników, została uznana za najlepsze narzędzie umożliwiające bezkontaktowe zakupy dzięki telefona (Mobile Trends Awards 2020).
W 2023 roku, rynek beauty w Polsce osiągnie wartość ponad 31 mld zł, zaznaczając nominalny wzrost o 6,2%, mimo realnego spadku dynamiki o 0,8%. Głównym motorem tego wzrostu będzie inflacja. Konsumenci skupiają się na produktach do higieny osobistej, które odnotowują największy wzrost, podczas gdy makijaż i pielęgnacja skóry notują spadek.
Spadek zainteresowania ekologicznymi kosmetykami wskazuje na skłonność konsumentów do szukania tańszych alternatyw. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy, co czwarty konsument zwiększył zakupy produktów marki własnej. Najczęściej kupowanymi produktami są mydła, żele pod prysznic i kosmetyki do włosów.
Mimo pandemii i inflacji, rynek beauty w Polsce przez cały czas rośnie. Rossmann, lider rynku drogeryjnego, obchodzi w 2023 roku trzydziestolecie obecności w Polsce, zarządzając 1670 drogeriami i planując otwarcie ponad 100 nowych placówek w tym samym roku. Sieć inwestuje w ekologiczne marki, rozwiązania i nowoczesne technologie, takie jak sztuczna inteligencja i inteligentne wózki, starając się zwiększyć swoją obecność na rynku e-commerce. Mimo to, konsumenci przez cały czas preferują zakupy w stacjonarnych drogeriach. Choć wzrasta udział zakupów online, z Rossmannem na czele jako trzecim najpopularniejszym serwisem e-commerce w Polsce według rankingu agencji Inquiry.
Przeczytaj również: Najciekawsze debiuty podczas Fashion Weeków
Zdjęcie główne: Pixabay