Ważne zmiany dla pracujących przy komputerach. Termin mija 17 maja

1 tydzień temu
Biurko, klawiatura, krzesło biurowe i wiele innych ważnych rzeczy - wszystko to podlega rygorystycznym zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy. Praca biurowa realizowana przed monitorem ekranowym (m.in. przy laptopie) nie może być organizowana w sposób dowolny. Przypomniało o tym rządowe rozporządzenie, które weszło w życie w listopadzie ubiegłego roku i dało pracodawcom 6 miesięcy na dostosowanie miejsca pracy przy komputerach do wymagań BHP. Termin mija 17 maja 2024 roku.




Przede wszystkim, zgodnie z nowymi przepisami, w przypadku stosowania przez pracowników komputerów przenośnych (laptopów) przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, pracodawca ma obowiązek wyposażyć pracowników pracujących na laptopach w monitory ekranowe albo podstawki, przenośne klawiatury i myszki. To ważne - coraz częściej właśnie przenośne laptopy są podstawowym wyposażeniem pracowników, a komputery stacjonarne odchodzą do lamusa.



Stanowisko pracy - co się zmienia?


Nowe przepisy dość rygorystycznie opisują stanowisko pracy przy komputerze. To przestrzeń pracy wraz z wyposażeniem podstawowym (monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi; oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika; krzesłem i stołem; opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem).Reklama


Co ważne, nowe przepisy nie odnoszą się już do komputerowej "jednostki centralnej" - pracodawcy mogą więc tworzyć stanowiska typu "all in one" - gdzie przy wielu monitorach i klawiaturach pracują osoby korzystające z jednej jednostki centralnej.

Laptopy - nowe regulacje dla systemów przenośnych


Szczególnie ważne zmiany dotyczą pracowników korzystających z laptopów, a to staje się powoli normą w wielu przedsiębiorstwach.
Dla porządku wyjaśnijmy: literalnie, nowe rozporządzenie (będzie obowiązywać od 17 maja) modyfikuje katalog wyłączeń, czyli przypadków, do których rozporządzenie nie ma zastosowania. Dotychczasowa regulacja przewidywała, iż nie ma ono zastosowania do systemów przenośnych. w tej chwili wprowadza się zasadę, iż będzie miało zastosowanie do systemów przenośnych, które są przeznaczone do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy.
Zgodnie z nowymi przepisami stanowisko pracy dla użytkowników laptopów powinno być wyposażone:


w stacjonarny monitor ekranowy lub w podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownikaw dodatkową klawiaturę i mysz.

Monitor do pracy w firmie? Nie każdy będzie dobry


Ustawodawca zadbał, aby przynajmniej w ograniczonym zakresie określić wymogi dotyczące tak ważnego wyposażenia, jak monitor.
Zgodnie z nowymi przepisami monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania:
znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne;obraz powinien być stabilny, bez migotania.jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania;monitor powinien umożliwiać pochylenie ekranu.

Biurko jakie jest, każdy widzi? Niekoniecznie - meble biurowe muszą spełniać wymogi BHP


Nie tylko monitory, klawiatury i podstawki zostały poddane prawnym regulacjom w zmienionym, rządowym rozporządzeniu. Od 17 maja nowe przepisy dosięgną także biurek i krzeseł.
Nowe rozporządzenie określa minimalne wymagania, jakie powinny spełniać meble biurowe, z których korzysta pracownik:
powierzchnia blatu biurka lub stołu powinna być matowa;krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać m.in. dostateczną stabilność, regulację wysokości siedziska, regulację wysokości oparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, regulację kąta pochylenia oparcia oraz odpowiednie wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała, możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360 stopni.jeżeli przy pracy trzeba korzystać z dokumentów, na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w uchwyt na dokumenty;jeśli pracownik sobie tego zażyczy, stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek.
***
Idź do oryginalnego materiału