Kreują nie tylko największe dochody, ale także międzynarodowe trendy, za którymi podążają inni. Jednocześnie obserwują konsumentów, biorą pod uwagę ich preferencje i tendencje rynkowe. W portfolio mają choćby po kilkadziesiąt marek kosmetycznych. Przedstawiamy najbardziej dochodowe koncerny beauty na świecie.
Nastały złote czasy dla branży beauty. Według statystyk niemieckiej firmy Statista (lider wśród dostawców danych rynkowych i konsumenckich) rynek kosmetyków generuje rocznie ponad 100 miliardów dolarów przychodów na całym świecie. Przewiduje się, iż w kolejnych latach ta wartość będzie wzrastała o kilka procent rdr. Najpotężniejszym segmentem jest w tej chwili pielęgnacja skóry – według danych Statista do 2025 roku ta kategoria przyniesie aż 177 miliardów dolarów. Przyczynią się do tego kosmetyki pielęgnacyjne dla mężczyzn, których wartość stale wzrasta. Do 2030 roku ma osiągnąć prawie 280 miliardów dolarów. Te ogromne liczby świadczą o tym, iż branża beauty ma się coraz lepiej. Potężną część tych dochodów generują największe firmy kosmetyczne, które mają w swoim portfolio najpopularniejsze międzynarodowe brandy.
Najbardziej dochodowe firmy kosmetyczne na świecie
Firmy kosmetyczne, które znalazły się w rankingu, są tak duże, iż prawdopodobnie posiadacie kosmetyki z każdej z nich. Skala zasięgu jest spowodowana obszernym i zróżnicowanym portfolio. Na pierwszym miejscu uplasował się L’Oréal, który w tym roku sfinalizował największą transakcję w historii przedsiębiorstwa, kupując luksusową, ale jednocześnie niszową markę Aesop od Natura&Co. Do tej pory rekordowe było przejęcie YSL Beauté za 1,7 miliarda dolarów.
Wpływy kosmetycznych gigantów są liczone w bilionach dolarów. Pomiędzy pierwszym a ostatnim miejscem w rankingu jest spora różnica w przychodach. Badanie przeprowadzone przez Statista wskazuje, iż wynosi ona 29,96 bilionów dolarów. Poniżej poznacie Wielką 5, która posiada nie tylko ogromne przychody, ale w dużym stopniu kształtuje światowy rynek beauty.
L’Oréal – 35,64 bilionów dolarów przychodów
Przez kilka lat francuski koncert beauty walczył o podium z Estée Lauder, ale po raz kolejny plasuje się na podium. Pierwsze miejsce należy do L’Oréal, który w tej chwili pod swoimi skrzydłami ma około 40 marek kosmetycznych z różnych kategorii i półek cenowych. o ile chodzi o makijaż, najpopularniejsze z nich to: Urban Decay, Maybelline, NYX Cosmetics i Helena Rubinstein. Ale L’Oréal posiada także zabezpieczoną kategorię pielęgnacji na czele z: Kiehl’s, La Roche-Posay oraz Vichy czy The Body Shop. Kolejną gałęzią są luksusowe brandy (zarówno kosmetyki, jak i perfumy), takie jak: YSL Beauté, Victor&Rolf, Proenza Schouler, Giorgio Armani i Maison Margiela Paris. Dużą rozpoznawalnością w L’Oréal cieszy się marka własna koncernu pod tą samą nazwą.
Francuski koncert kosmetyczny jest obecny na polskim rynku od 31 lat, a istnieje od ponad 100. Brand inwestuje w poszerzanie portfolio, bacznie obserwując rynek. A przemysł kosmetyków niszowych cieszy się coraz większym zainteresowaniem, stąd transakcja i zakup Aesop. L’Oréal skłania się ku innowacyjnym rozwiązaniom, lokalnej produkcji (utworzenie w marcu 2017 r. HUB L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie) i inwestuje we współpracę z UNESCO. Według badania Statista w 2023 roku osiągnął przychody rzędu 35.64 bilionów dolarów.
2. Unilever – 24,17 bilionów dolarów przychodów
Koncert, który zajął w zestawieniu drugie miejsce pod kątem przychodów, ma w portfolio marki kosmetyczne i spożywcze. To brytyjskie przedsiębiorstwo Unilever, które nie jest aż tak popularne w Polsce, chociaż ich marki już tak, szczególnie jedzeniowe. Natomiast o ile chodzi o kategorię beauty, Unilever jest w posiadaniu głównie drogeryjnych marek, które cieszą się ogromną popularnością właśnie w Wielkiej Brytanii. Najbardziej rozpoznawalne jest Dove, czyli produkty do mycia ciała i włosów zarówno dla kobiet, mężczyzn, jak i dzieci oraz podstawowe kosmetyki pielęgnacyjne. Oprócz tego do Unilever należą: Love Beauty & Planet, OLLY, Onnit, Vaseline, Sunsilk czy Equilibra. Według danych Statista w 2023 roku brytyjski koncern jest wart 24.17 bilionów dolarów.
3. Estée Lauder – 16,22 bilionów dolarów przychodów
Podobnie jak bezpośrednia konkurencja, Estée Lauder posiada szerokie i zróżnicowane portfolio marek. Oprócz flagowej, autorskiej marki luksusowej, produkującej zarówno kosmetyki do makijażu i pielęgnacji, jest właścicielem innych brandów z tej kategorii. Do najpopularniejszych makijażowych należą MAC, TooFaced i Bobbi Brown. Segment luksusowy to m.in. La Mer, Jo Malone i Tom Ford. Wśród pielęgnacyjnych brandów warto wymienić GlamGlow, Clinique, Dr.Jart+ oraz The Ordinary.
Estée Lauder jest również właścicielem niszowej marki perfum Le Labo, pochodzącej z Nowego Jorku. Wspomniane marki spełniają nie tylko różne potrzeby konsumentów, ale trafią również do grup docelowych z każdego segmentu: zarówno do młodszych przedstawicieli generacji Z, jak i starszej klienteli. Statista donosi, iż przychody Estée Lauder wynoszą 16.22 bilionów dolarów.
4. P&G – 14,42 bilionów dolarów przychodów
Przedostanie miejsce w rankingu zajmuje koncert P&G (Procter & Gamble), którego najbliższą konkurencją w zestawieniu jest bez wątpienia Unilever. Amerykańska firma produkuje przede wszystkim kosmetyki do codziennego użytku (żele pod prysznic, szampony) i środki higieny osobistej. W Polsce dużą popularnością spod szyldu P&G cieszą się takie brandy jak: Pantene, Gillete, Head & Shoulders, Herbal Essence i Aussie. Warto wspomnieć, iż w 2016 roku P&G dokonał przełomowej transakcji, sprzedając wiele brandów koncernowi Coty. Mimo wszystko, znalazł się w zestawieniu na czwartym miejscu z przychodami rzędu 14.42 bilionów dolarów.
5. Shiseido – 8,68 bilionów dolarów przychodów
Ostatnim dużym graczem beauty jest Shiseido. Japoński koncert, oprócz flagowego brandu, specjalizującego się w kosmetykach do pielęgnacji, posiada mniejsze, ale równie znaczące marki w swoim portfolio. Do najpopularniejszych makijażowych brandów, rozpoznawalnych także w Polsce, należą: bareMinerals, NARS i Laura Mercier. Segment pielęgnacji jest zabezpieczony przez francuską apteczną markę dermokosmetyków Avène oraz szereg japońskich, takich jak: Majolica Majorca, Ettusais, Maquillage i Aqualabel. Przychody Shiseido szacuje się na 8.68 bilionów dolarów.
Zdjęcie główne: loreal.com