26 września w murach Collegium Da Vinci odbyła się konferencja „Wielkopolska Edukacja Tu i Teraz” organizowana wspólnie przez Fundację Varia Posnania, CDV oraz Uniwersytet SWPS.
26 września 2024 roku w murach uczelni przy ul. Kutrzeby 10 odbyła się konferencja „Wielkopolska Edukacja Tu i Teraz”, zorganizowana przez Fundację Varia Posnania, Collegium Da Vinci oraz Uniwersytet SWPS. Wydarzenie zgromadziło ekspertów z różnych dziedzin, którzy wspólnie omawiali najważniejsze zagadnienia dotyczące polskiego systemu edukacji.
W gronie zaproszonych gości znaleźli się:
- Igor Bykowski (Wielkopolski Kurator Oświaty),
- Lesław Dzik (Twórca cyfrowy, współtwórca Belfwear.pl)
- Jan Pieniążek (Członek Zarządu i Koordynator Działu Prawnego Fundacji Varia Posnania)
- Oliwia Wyrzykowska (Edukatorka prawnouczniowska, wiceprezeska Fundacji na rzecz Praw Ucznia)
- Daniel Sjargi (Koordynator Pionu Badań i Analiz Stowarzyszenia Umarłych Statutów)
- Magda Dropek (Doradczyni Ministry ds. Równości w Departamencie ds. Równego Traktowania w KPRM)
- Jakub Janas (Radny Miasta Wrocławia, aktywista miejski związany z Akcją Miasto i Szkolną Konferencją Klimatyczną)
- Katarzyna Kuca (Prezeska Fundacji Równik Praw)
- Paulina Filipowicz (Radna Sejmiku Województwa Pomorskiego)
- Piotr Czerniejewski (Radny Miasta Konina)
- Kamila Grudniewska (Krakowska działaczka społeczna)
- Joanna Radzięda (Radna Gminy Suchy Las)
- Jan Pałasz (Wiceprzewodniczący Zarządu Polskiej Rady Organizacji Młodzieżowych, Centrum inicjatyw UNESCO)
- Alina Prochasek (Członkini Zarządu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji)
Główne tematy poruszane podczas konferencji obejmowały prawa i obowiązki uczniów, ofertę edukacyjną szkół oraz trudności, z jakimi mierzy się współczesna edukacja. Kluczowym elementem debaty była kwestia, jak dostosować system edukacyjny do zmieniających się potrzeb uczniów oraz dynamicznie rozwijającego się świata.
Uczestnicy konferencji mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę na temat przepisów dotyczących praw ucznia, ale także zrozumieć lepiej rolę i odpowiedzialność, jaka spoczywa na szkołach i nauczycielach. Ważnym elementem spotkania była także refleksja nad tym, jak szkoły mogą efektywniej przygotowywać młodzież do wyzwań przyszłości, w tym na rynku pracy. Konferencja oferowała więc nie tylko możliwość wysłuchania ekspertów, ale także nawiązania dyskusji oraz wymiany doświadczeń między uczestnikami, co mogło stanowić inspirację do wdrażania nowych rozwiązań w codziennej praktyce edukacyjnej.
Dzięki tej konferencji, uczestnicy mogli nie tylko lepiej zrozumieć problemy współczesnego systemu edukacji, ale także wyciągnąć praktyczne wnioski i pomysły na ulepszenie procesu nauczania, a także na budowanie bardziej otwartej i dostosowanej do uczniów szkoły.