Dodajmy, iż w okresie od stycznia do września zysk netto grupy wyniósł 440 mln euro, co oznacza spadek aż o 21,2 proc. rdr.
W raporcie finansowym Jeronimo Martins podano, iż zgodnie z oczekiwaniami grupa obserwuje gwałtowny spadek cen żywności oraz wzrost kosztów, co powoduje presję na marże.
Biedronka mierzy się z presją na marże, chce chronić rentowność
"W tym otoczeniu koncentrujemy się na sprzedaży, jednocześnie wzmacniając dyscyplinę kosztową i szukając korzyści w zakresie efektywności operacyjnej, by chronić rentowność" - napisano.
"Zgodnie z oczekiwaniami, inflacja żywności zmniejszyła się w ciągu dziewięciu miesięcy, kończąc okres znacznych wzrostów cen z poprzednich dwóch lat. Ten spadek w połączeniu ze znaczną presją kosztową zaostrzył konkurencję i zwiększył presję na marże. Ponadto, popyt konsumencki na naszym głównym rynku pozostał ograniczony" - powiedział cytowany w raporcie prezes Jeronimo Martins Pedro Soares dos Santos.Reklama
Prezes dodał, iż w końcówce roku, w tym w okresie świątecznym, grupa koncentruje się na poszerzaniu bazy klientów.
Przychody samej tylko sieci Biedronka (Jeronimo Martins jest też właścicielem drogerii Hebe, w Portugalii prowadzi supermarkety Pingo Doce, a w Kolumbii sieć sklepów Ara) wzrosły w okresie trzech kwartałów w krajowej walucie o 3,9 proc. rdr do 17,46 mld euro, a w samym III kwartale wzrosły o 2,6 proc. do 5,921 mld euro. Sprzedaż LFL (ang. like for like, czyli w sklepach działających co najmniej rok) spadła o 0,7 proc. po dziewięciu miesiącach - i o 1,9 proc. w III kwartale.
Jak podano w raporcie, w Polsce - mimo wzrostu płacy minimalnej - sektor handlu detalicznego żywności przez cały czas notuje spadek sprzedaży, a słabość konsumenta zaostrzyła konkurencję na rynku.
Biedronka: Pozostaniemy liderem cenowym
"W tym wymagającym środowisku, gdzie decydującym czynnikiem są ceny, Biedronka pozostanie liderem cenowym, a priorytetem będzie wzrost sprzedaży wolumenowej" - dodano.
W 2024 r. planowane jest otwarcie 130-150 (netto) sklepów Biedronka, a program remontów obejmie ok. 275 sklepów.
Nakłady inwsstycyjne Grupy Jeronimo Martins wyniosły po trzech kwartałach 2024 roku 648 mln euro wobec 790 mln euro rok wcześniej, z czego nakłady w Biedronce sięgnęły 253 mln euro.
Grupa podtrzymała, iż nakłady inwestycyjne w całym 2024 r. powinny wynieść ponad 1 mld euro.