W dobie kultury nad produktywności każda chwila odpoczynku może być przez nas uznana za objaw lenistwa, braku motywacji do pracy czy skłonności do prokrastynacji. Czy faktycznie tak jest? Już od kilkunastu lat udowadnia się, iż najlepiej czujemy się w pracy wtedy, gdy potrafimy oddzielić ją grubą kreską od naszego życia prywatnego. Jak to zrobić? Jak odnaleźć w sobie wewnętrzny spokój i żyć w zgodzie z work-life balance? Sprawdźmy to.
Czym jest work-life balance?
Zacznijmy od krótkiego wprowadzenia na temat tego, czym dokładnie jest work-life balance. To pojęcie, które definiuje utrzymywanie stałej równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Wiele mówi się o tym, iż osoby młodsze, które dopiero teraz wchodzą na rynek pracy, szanują swój wolny czas i są w stanie bez problemu oddzielić pracę od życia prywatnego. Niestety zdecydowana większość Polaków ma z tym bardzo duży problem, pogłębiony dodatkowo wzrostem popularności pracy zdalnej.
Nie ma jednak wątpliwości, iż idea work-life balance cieszy się rosnącym powodzeniem w Polsce i coraz więcej osób czuje potrzebę odróżnienia czasu spędzanego w pracy od tego, który poświęcamy na swoje pasje i życie rodzinne. W końcu nie samą pracą człowiek żyje, a zbyt duże skupienie na tym jednym aspekcie może prowadzić w długim okresie do poważnych problemów zdrowotnych i wypalenia zawodowego.
Jak wdrożyć work-life balance u siebie?
W jaki sposób zacząć żyć zgodnie z ideą work-life balance? Zaburzenie równowagi pomiędzy pracą i życiem prywatnym czasem jest dla nas niezauważalne i dopiero rodzina lub bliscy przyjaciele zwracają uwagę na nasze nadmierne zaangażowanie w obowiązki służbowe. Pierwszy krok to uświadomienie sobie problemu i chęć zmiany obecnej sytuacji. o ile specyfika naszej pracy nie wymaga tak dużego zaangażowania, klucz do sukcesu leży w nas samych.
Zacznijmy od nawyku organizowania sobie pracy. Planowanie to świetny sposób na zarządzanie zadaniami w trakcie dnia roboczego, kiedy ustalamy priorytety i zastanawiamy się, co musi zostać wykonane w pierwszej kolejności. Stworzenie takiej listy pozwoli na przesunięcie w czasie obowiązków mniej istotnych, dzięki czemu my z uśmiechem na twarzy wyjdziemy z biura zadowoleni z tego, iż wykonaliśmy kawał dobrej roboty. Kolejna kwestia to zbytnie przywiązanie do perfekcji. Oczywiście niektóre zawody wymagają bezwzględnie idealnej pracy, jednak w przypadku mało istotnych zadań możemy po prostu wykonać je w zgodzie z potrzebami klienta lub przełożonego – i nic więcej.
Po zakończonej pracy nie sprawdzaj poczty, wyłącz telefon służbowy i pod żadnym pozorem nie zajmuj się kwestiami zawodowymi w trakcie urlopu – to pierwszy stopień pracoholizmu, w którym wolny czas poświęcamy na zadania służbowe. Oczywiście czas wolny, który zyskamy w ten sposób, również należy odpowiednio zaplanować. Dzięki temu nie będziemy snuć się po domu bez celu. Te kilka wskazówek pozwoli na łatwe pozbycie się problemu z ciągłym przesiadywaniem w pracy, a co za tym idzie, wprowadzeniem idei work-life balance w praktyce.
Nie tylko spokój, ale i bezpieczeństwo
Work-life balance to nie tylko odcięcie się od zadań służbowych, ale także poczucie spokoju i wewnętrznej równowagi. Dlatego samo odcięcie się od zadań służbowych może nie wystarczyć, szczególnie gdy pracujemy w systemie premiującym finansowo godziny nadliczbowe lub ponadprzeciętną wydajność. Co zrobić w przypadku, gdy obawiamy się wypadku lub innego zdarzenia i nie będziemy w stanie pokryć straty właśnie z powodu niedoborów finansowych? Ubezpieczenie na życie to skuteczne wsparcie w takich przypadkach, a także rozsądne wypełnienie tej luki, która może prowadzić do powrotu na stare, zaburzone pod kątem work-life balance tory.
Z polisą ubezpieczeniową, która chroni nas przed następstwem nieszczęśliwych zdarzeń, łatwiej skupimy się na tym, co dla nas ważne w życiu prywatnym, pozostawiając wieczną gonitwę za pieniędzmi z tyłu. gwałtownie zdamy sobie sprawę, iż życie wcale nie musi być takie jednowymiarowe i skupione w całości na pracy.
Work-life balance – obowiązki pracodawcy
Wcześniej wspomnieliśmy o tym, iż wprowadzenie work-life balance zależy od nas samych. Warto wspomnieć jeszcze o obowiązkach pracodawcy względem pracownika. Tutaj Kodeks pracy jasno wskazuje przepisy związane z czasem pracy pracownika i jego prawem do odpoczynku. Niestety w realiach nagminnie zdarzają się przypadku łamania tych zasad. Co, jeżeli firma, w której pracujemy, nie szanuje czasu wolnego? Tutaj pierwszym krokiem będzie uświadomienie sobie toksyczności takiej sytuacji.
Spróbujmy porozmawiać o tej kwestii ze swoim przełożonym a w przypadku niepowodzenia, warto rozpocząć poszukiwania takiego pracodawcy, który uszanuje nasze prawo do odpoczynku. To najlepsze rozwiązanie, które pozwoli nam stanąć na nogi i odzyskać balans szybciej, niż myślimy.
Post Work-life balance – jak odnaleźć spokój i wewnętrzną równowagę? pojawił się poraz pierwszy w Przegląd.