W najnowszym odcinku podcastu Sektor 3.0 rozmawiamy z Martą Hernik – Head of Be Closer w Fundacji Poland Business Run. Marta to doświadczona event i project managerka. Od ponad 15 lat związana z trzecim sektorem. Współpracowała m.in. z krakowskim oddziałem Uniwersytetu Dzieci oraz Małopolskim Stowarzyszeniem Probacja. Od prawie 9 lat reprezentuje Fundację Poland Business, gdzie odpowiada za organizację konferencji CSR Poland oraz projekt Be Closer, którego celem jest rozwijanie idei społecznej odpowiedzialności biznesu poprzez edukację, konsultację oraz tworzenie nowych projektów Ccorporate Social Responsibility. Posiada bogate doświadczenie współpracy z przedstawicielami sektora publicznego oraz prywatnego. Zapytaliśmy więc Martę o współpracę organizacji społecznych i biznesu. Opowiada jak ją nawiązać, po co ją rozwijać i co obie strony mogą z tego mieć.
Dlaczego biznes potrzebuje NGO, a NGO biznesu?
Według Marty Hernik sprawa jest prosta: NGO oferują wiedzę i doświadczenie, a biznes dostarcza narzędzi i zasobów. NGO powstały po to, by pomagać, ale często brakuje im środków – biznes je ma. Razem możemy osiągnąć znacznie więcej – opowiada Hernik, która od lat robi i spektakularne (jak Poland Business Run), jak i skromniejsze projekty z biznesem.
Klucz do porozumienia: wspólny język, zrozumienie potrzeb i społeczna odpowiedzialność biznesu
Organizacje pozarządowe często zadają sobie pytanie: jak znaleźć odpowiednich partnerów w biznesie? Marty odpowiedź jest prosta: networking. Zarówno ten w realnym życiu – konferencje i spotkania, jak i ten „w wirtualu”. Marta mówi, iż nie boi się czy nie wstydzi po prostu pisać do osób na Linkedinie z propozycją współpracy, czy spotkania.
Oczywiście zawsze jest lepiej, jeżeli wcześniej spotkało się taką osobę na wspomnianej konferencji czy spotkaniu. Marta podkreśla jednak, iż jej praca to pisanie konkretów, czyli profesjonalnych ofert współpracy:
Nie możemy iść do firmy z ogólnikami. Musimy mieć pomysł, który pokaże, jak razem możemy działać na rzecz wspólnego dobra.
Zasady udanej współpracy NGO i biznesu
Co Marta wymienia jako podstawy udanej współpracy NGO i biznesu? Transparentność, profesjonalizm i elastyczność. Podkreśla jednak, iż „najlepsze efekty w relacjach NGO i biznesu osiągamy wtedy, gdy znajdujemy wspólny język:
To musi być kooperacja oparta na zrozumieniu potrzeb obu stron. Żeby te potrzeby zrozumieć trzeba rozmawiać, zadawać pytania. Najlepsze inicjatywy powstają wtedy, gdy zapraszamy ludzi do współtworzenia. Pytań „co możemy zrobić razem?” nigdy nie jest za wiele. (…) Każda udana kooperacja zaczyna się od rozmowy. Budowanie relacji z biznesem to nie sprint, ale maraton – wymaga czasu i konsekwencji.
Znajdź ambasadorów pomagania
Z kim rozmawiać? Hernik mówi, iż w każdej firmie i instytucji ważne jest, żeby znaleźć „swojego człowieka”, osobę, która nas rozumie i której pomaganie innym, działanie na rzecz dobra i poprawy społecznej, co dla niej jest esencją działań NGO, czyli, innymi słowy, takiego ambasadora, który/a przeprowadzi nas przez meandry spraw i będzie za nas i z nami walczyć o projekty i interesy społeczne.
Każda firma ma w swoich szeregach ambasadorów pomagania – ludzi, którzy wierzą w działania społeczne i potrafią przekonać innych. Warto ich znaleźć i wspólnie działać. (…) Pomaganie to nie rywalizacja – chodzi o tworzenie społeczności, w której firmy, organizacje i osoby prywatne wspólnie rozwiązują problemy, zamiast się ścigać
– mówi Marta, a to daje podwalinę do rozmowy o społecznej roli biznesu — czyli CSR w którym Marta się specjalizuje. Jednak co ważne „zaufanie buduje się latami, a kluczem jest wiarygodność – zawsze dowieźć to, co się obiecało. (…) Najważniejsze jest to, by biznes czuł się bezpiecznie, współpracując z NGO. jeżeli pokażemy profesjonalizm i dowieziemy jakość, budujemy relacje na lata.”
Jakie pomysły sprawdzają się we współpracy organizacji pozarządowych i biznesu? Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw w praktyce
Jakie pomysły się z doświadczenia Marty sprawdzają? Pomaganie w lokalnej społeczności to idealny model działania. Skupiając się na swoim najbliższym otoczeniu, możemy realnie zmieniać świat, krok po kroku – podkreśla Hernik dodając, iż – To, co wyróżnia nasze projekty, to emocje – ludzie angażują się bardziej, kiedy widzą, iż ich działania mają sens, a efekty są widoczne i namacalne.
To oznacza, ze Marta wierzy w storytelling, opisywanie – wykorzystując oczywiście język biznesu, ale również szerszego kontekstu pomagania czy przemian społecznych – historii poszczególnych osób. W jej pracy bowiem akurat pomoc może przełożyć się na konkretną „human story”, historię osoby, która dzięki wysiłkowi i zaangażowaniu osób z biznesu zyskała lepsze życie.
Ludzie kochają historie. Dlatego zawsze opowiadamy o konkretnych osobach i ich losach. Za każdym beneficjentem stoi unikalna opowieść, która dotyka i inspiruje.
Wolontariat pracowniczy – korzyści dla wszystkich stron
Marta opowiada też, w jaki sposób wykorzystać wolontariat pracowniczy w swoich zabiegach o współpracę z NGO. Wolontariat pracowniczy – ale tylko ten dobrze zarządzany, na który często firmy nie mają pomysłu – pomaga zintegrować zespoły i buduje wspólnotę wokół wartości. „Wspólnoty, w której ludzie czują, iż ich działania mają znaczenie” – podkreśla Hernik i odpiera zarzuty o to, iż wolontariat czy CSR to czasem tylko działania powierzchowne.
W społecznej odpowiedzialności biznesu chodzi o coś więcej niż PR – transparentność i autentyczność to fundamenty, dzięki którym budujemy zaufanie i realny wpływ
– mówi Marta i dodaje: „Często powtarzam, iż CSR to nie jest coś ‘dla innych’. Niepełnosprawność, wykluczenie czy zmiany klimatyczne to problemy, które dotyczą każdego z nas – jeżeli nie dziś, to w przyszłości.”
Co sprawia, iż przyciąganie ludzi do pomagania wymaga autentyczności. „Nie możesz opowiadać o czymś, w co sam głęboko nie wierzysz – ludzie to wyczują.” – podkreśla Marta, która jest całą sobą w każdym projekcie. „Najlepszy wolontariat zaczyna się od pytania o zaangażowanie pracowników, co chcą zrobić – ich zaangażowanie społeczne napędza cały projekt.”
Jak CSR (Corporate Social Responsibility) mogą wykorzystać organizacje społeczne?
W świecie, w którym kolejne regulacje sprawiają, iż CSR czy ESG są obowiązkiem firm, działania społeczne są nie tylko wartością samą w sobie, ale także strategicznym krokiem dla firm.
Pomaganie nie jest luksusem ani wyborem – to nasza wspólna odpowiedzialność. (…) Firmy, które ignorują społeczną odpowiedzialność, prędzej czy później znikną. To już nie jest tylko trend, ale konieczność, którą pracownicy i klienci coraz częściej wymagają.
– podkreśla Hernik, która wykłada studentom czym jest CSR na Uniwersytecie SWPS i jest inicjatorką Konferencji CSR Poland.
„Zarażanie dobrem to nieustanna praca” – mówi Marta Hernik a słuchając jej pełnych pasji wypowiedzi można wysnuć jedno: ona wie, jak to robić i warto jej słuchać.
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) może stać się kluczowym elementem strategii NGO, umożliwiając im realizację ambitnych celów poprzez współpracę z sektorem prywatnym. Przykłady pokazują, iż wdrażanie polityki środowiskowej i zaangażowanie w działania w ramach łańcucha odpowiedzialności środowiskowej to obszary, w których organizacje społeczne mogą oferować swoją ekspertyzę, zyskując jednocześnie realne wsparcie finansowe i merytoryczne od firm.
Kampanie społeczne realizowane wspólnie z biznesem mogą wzmacniać efektywność działań NGO, a dobrze przemyślane programy integracyjne budować relacje między różnymi grupami interesariuszy. Ważne jest jednak, by taka kooperacja opierała się na jasnych zasadach i wzajemnym zrozumieniu. Firmy coraz częściej dostrzegają, iż społeczna odpowiedzialność nie tylko pozytywnie wpływa na wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa, ale również angażuje pracowników, budując w nich poczucie misji i współodpowiedzialności. Dzięki temu CSR staje się narzędziem, które może realnie zmieniać świat – wspierając zarówno biznes, jak i działania NGO.
Sprawdź także:
- Prawdziwy bohater jest tylko jeden, czyli jak przygotować dobrą ofertę partnerską?
- Marketing społecznie zaangażowany, czyli wszyscy wygrywają
- 5 kampanii społecznych, które musisz znać
- Startupy pozytywnego wpływu, czyli jak łączyć biznesowe ze społecznym?
- Najlepsze podcasty dla aktywistów, aktywistek i organizacji społecznych (część II)
Podcast Sektor 3.0 – działania społeczne i technologie
Podcast Sektor 3.0 to miejsce dla organizacji społecznych, społeczników, społeczniczek i wszystkich tych, którzy chcą robić dobre rzeczy zarówno offline, jak i online. Dowiecie się od nas, jak połączyć działania społeczne i technologie. Dostaniecie dużo tipów i trików. Te wskazówki pomogą wam zmieniać świat.
Nasz podcast znajdziecie na Spotify i YouTube, a także na innych, najpopularniejszych platformach podcastowych.