Analiza pracy to podstawowy etap realizacji projektów doradczych. Analiza ta stanowi punkt wyjścia do diagnozy sytuacji w firmie oraz pozwala na sprecyzowanie kierunków realizacji projektu.

Analiza pracy jest źródłem informacji wykorzystywanych przy:
- tworzeniu i modyfikowaniu opisów stanowisk pracy
- wartościowaniu stanowisk pracy
- tworzeniu profili kompetencyjnych
- diagnozie luk organizacyjnych
- mapowaniu procesów
- opracowywaniu regulaminów organizacyjnych
- modelowaniu struktur organizacyjnych
- badaniu kultury organizacyjnej
- opracowywaniu strategii organizacyjnej i personalnej
Etapy analizy pracy:
- Zapoznanie się ze specyfiką działania firmy i jej obecną strukturą organizacyjną
- Zapoznanie się z regulaminami i procedurami wewnętrznymi
- Przygotowanie narzędzi w oparciu o pozyskane informacje (arkusz analizy pracy)
- Przeprowadzenie wywiadów indywidualnych w obrębie firmy z pracownikami na poszczególnych szczeblach hierarchii organizacyjnej
- Dokonanie analizy zebranych informacji i identyfikacja luk
- Rekomendacje, plany działania, założenia.

Istotnym czynnikiem wpływającym na prawidłowe wykonanie analizy i następnie opisu stanowiska pracy są kompetencje osoby przeprowadzającej badanie, do których należy zaliczyć wiedze z zakresu organizacji i zarządzania, znajomość metodyki prowadzenia badań organizatorskich, umiejętność formułowania problemu i oceny możliwych wariantów decyzyjnych oraz umiejętności interpersonalne. Przeprowadzając analizę stanowiska pracy należy wyraźnie określić zadania, uprawnienia i odpowiedzialność, pamiętając o potrzebie zachowania równowagi między nimi.
Do najważniejszych informacji które chcemy uzyskać w wyniku analizy pracy, należą informacje o treści wykonywanej pracy, o stosowanych metodach, narzędziach bądź obsługiwanych urządzeniach, o warunkach wykonywania pracy, o relacji badanego stanowiska pracy z innymi. Można to ująć np.: w formie uproszczonego schematu analizy pracy.