Wyjątkowe Liceum Multimedia gotowe na kandydatów z pasją. Prof. Adam Grzegorczyk: „To nowoczesna szkoła kafeteryjna”

3 dni temu
Zdjęcie: Liceum Multimedia Prof. Adam Grzegorczyk


Agencja Informacyjna: Prof. Adam Grzegorczyk – pomysłodawca Liceum Multimedia w Warszawie, w wywiadzie dla nas wyjaśnia czym różni się ta szkoła od innych.

Spis treści

  • Prof. Adam Grzegorczyk – wywiad z pomysłodawcą Liceum Multimedia
    • Skąd pomysł na zorganizowanie Liceum Ogólnokształcącego Multimedia w Warszawie?
    • Czym wyróżnia się Liceum Ogólnokształcące Multimedia w Warszawie na tle innych szkół średnich?
    • Co oznacza, iż Liceum Ogólnokształcące Multimedia w Warszawie to „szkoła kafeteryjna”?
    • Kim są nauczyciele w Liceum Ogólnokształcące Multimedia w Warszawie?
    • Jakie kryteria muszą spełniać kandydaci do Liceum Ogólnokształcące Multimedia w Warszawie?
  • Kim jest prof. Adam Grzegorczyk?
  • Co to jest Liceum Ogólnokształcące Multimedia
    • Jaki jest profil Liceum Ogólnokształcącego Multimedia?
    • Gdzie mieści się Liceum Ogólnokształcące Multimedia?

Prof. Adam Grzegorczyk – wywiad z pomysłodawcą Liceum Multimedia

Skąd pomysł na zorganizowanie Liceum Ogólnokształcącego Multimedia w Warszawie?

Prof. Adam Grzegorczyk: Pomysł na utworzenie Liceum Ogólnokształcącego Multimedia wziął się, jak w większości sytuacji, z potrzeby. Dziecko jednego z wykładowców Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie miało problem z wyborem szkoły średniej. To było dziecko o trochę ponad przeciętnych wynikach w nauce, chociaż nie było olimpijczykiem z żadnego przedmiotów. Jednocześnie miało swoją pasję (fotografię), na którym było skupione i poświęcało tej pasji bardzo dużo czasu. Biorąc pod uwagę potencjał kadrowy Uczelni, pojawił się pomysł, aby utworzyć liceum ogólnokształcące Multimedia przy Wyższej Szkole Promocji w Warszawie. I ten pomysł został zrealizowany w 2016 roku.

Czym wyróżnia się Liceum Ogólnokształcące Multimedia w Warszawie na tle innych szkół średnich?

Prof. Adam Grzegorczyk: Wyróżniającą cechą Liceum Ogólnokształcącego Multimedia są kameralne klasy. Licealiście uczą się w grupach 10-12 osób. Dzięki temu każdy z uczniów może liczyć na indywidualne traktowanie i dużo uwagi poświęconego przez nauczyciela. To, z kolei, pozwala na skuteczne nadrabianie ewentualnych zaległości przedmiotowych, a także rozwijanie indywidualnych pasji licealistów, w zakresie konkretnych przedmiotów.

Taka praca, pozwalająca na indywidualny kontakt ucznia z nauczycielem. Skutkuje to wysoką efektywnością kształcenia. Podstawowym wskaźnikiem pomiaru tej efektywności jest przyrost wyników egzaminacyjnych, jakie uzyskują licealiści.

Wyniki z egzaminów maturalnych z przedmiotów obowiązkowych (język polski, język angielski, matematyka), jakie uzyskują absolwenci Liceum Ogólnokształcącego „Multimedia” są przeciętnie o 15-20 proc. wyższe, niż wyniki tych samych osób, z tych samych przedmiotów na egzaminie ósmoklasisty. Licealiści uczą się głównie podczas lekcji i zajęć, nie są nadmiernie obciążani pracami domowymi, aby po powrocie do domu mieli czas na realizację własnych pasji i zainteresowań.

Co oznacza, iż Liceum Ogólnokształcące Multimedia w Warszawie to „szkoła kafeteryjna”?

Prof. Adam Grzegorczyk: Liceum Ogólnokształcące „Multimedia” liczy około 50 uczniów. Na każdym poziomie w tej chwili jest jedna klasa. To sprawia, iż uczniowie Liceum Ogólnokształcące „Multimedia” znakomicie się znają, zarówno w poszczególnych klasach, jak i pomiędzy klasami. Takiej integracji sprzyjają warunki lokalowe: Liceum Ogólnokształcące „Multimedia” mieści się na jednym XVII piętrze Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.

Każda klasa ma swoją stałą salę, każdy uczeń ma swoje biurko i krzesło, swoją zamykaną na klucz szafkę. Zajęcia są prowadzone w atmosferze dyskusji: uczniowie rozmawiają ze sobą i nauczycielem, często oglądają prezentacje i filmy, podczas zajęć dopuszczane picie napojów. W Liceum Ogólnokształcącym „Multimedia” jest równowaga uczennic i uczniów.

Szkoła jest otwarta na uczniów reprezentujących środowiska LGBT+ (skrót z języka angielskiego od słów, L – lesbijka; G – gej, B –biseksualista i T – trans płciowy), nie narzuca obowiązkowego dress kodu, oczekuje od uczniów zaangażowania, chęci do pracy i zdroworozsądkowej woli realizacji własnych celów i planów.

https://www.youtube.com/embed/j4W2VhQpo9M&t=2s

Kim są nauczyciele w Liceum Ogólnokształcące Multimedia w Warszawie?

Prof. Adam Grzegorczyk: Zajęcia z części przedmiotów prowadzą pracownicy naszej Wyższej Szkoły Promocji, posiadający odpowiednie uprawnienia do pracy z młodzieżą oraz odpowiednie podejście (entuzjazm, empatię, chęć do współpracy). Drugą grupą stanowią pedagodzy, których można nazwać „młodymi emerytami” – osoby, które niedawno skorzystały z możliwości przejścia na emeryturę, po kilkudziesięcioletniej karierze, w edukacji. Te osoby są także pozyskiwane pod kątem kompetencji przedmiotowych i pedagogicznych oraz ze względu na odpowiednie podejście do młodzieży.

Zwykle wymiar pracy tych nauczycieli wynosi kilka godzin tygodniowo, co sprawia, iż nie są oni przeciążeni pracą, mają czas na odpoczynek i korzystanie z uprawnień emerytalnych, a Liceum Ogólnokształcące „Multimedia” korzysta z ich cennego doświadczenia i kompetencji.

Trzecią grupę nauczycieli stanowią aktywni nauczyciele, zatrudnieni w najlepszych warszawskich liceach publicznych, dotyczy to głównie przedmiotów „jednogodzinnych” takich jak geografia, chemia, fizyka czy biologia. Dzięki niezbyt dużemu obciążeniu w Liceum Ogólnokształcącym „Multimedia” ci nauczyciele mogą godzić swoją pracę na pełnym etacie w swojej macierzystej szkole z pracą u nas.

Jakie kryteria muszą spełniać kandydaci do Liceum Ogólnokształcące Multimedia w Warszawie?

Prof. Adam Grzegorczyk: Rekrutacja do Liceum Ogólnokształcącego „Multimedia” rozpoczyna się już marcu każdego roku, przy czym szkoła na nowych licealistów jest otwarta przez cały rok. Szkoła wybiera uczniów, dbając o to, aby w klasie nie było więcej niż 12 osób, dzięki temu pożądani kandydaci mogą dołączyć do Liceum Ogólnokształcącego „Multimedia” także w czasie roku szkolnego.

W procesie rekrutacyjnym szkoła nie bierze pod uwagę ocen szkolnych, uzyskiwanych w szkole podstawowej. Pierwszym etapem tego procesu jest u Liceum Ogólnokształcącym „Multimedia” rozmowa z rodzicami, podczas której dowiadują się szczegółowo o zasadach pracy w placówce. Szkoła uzyskuje wstępne informacje na temat kandydata.

Drugim etapem rekrutacji jest dzień próbny, na który jest zapraszany kandydat. Taki uczeń uczestniczy w zajęciach odpowiedniej klasy, odpowiada na pytania, czasami jest zapraszany do tablicy, ale ma przy tym szansę zorientować się, jaka atmosfera panuje na zajęciach, jak są one prowadzone, ma możliwość porozmawiać z licealistami, dokładnie poznać warunki, w jakich się kształcą.

Trzecim etapem jest indywidualna rozmowa z kandydatem, która dotyczy zainteresowań, dotychczasowych osiągnięć, priorytetów życiowych oraz trudności edukacyjnych. Na podstawie tak zgromadzonych informacji o kandydacie (które są gromadzone z perspektywy 360 stopni) przygotowywana jest własna diagnoza edukacyjna takiej osoby, w której określane są optymalne warunki jego dalszego kształcenia i deklarację, czy Liceum Ogólnokształcące „Multimedia” jest gotowe podjąć się tego zadania. W ten sposób w bezpieczny sposób można unikną transakcji „kota w worku”.

Aby zostać uczniem Liceum Ogólnokształcącego „Multimedia”, przede wszystkim trzeba chcieć coś osiągnąć i do czegoś dążyć, a szkoła jest jedynie instrumentem pomocy w realizacji tych celów. Liceum Ogólnokształcące „Multimedia” otwarte jest na kandydatów o bardzo różnych zainteresowaniach i pasjach: od języków, mediów, przez różne dziedziny kreatywne, gry, sport, aż po formy aktywności społecznościowej, w tym np. harcerstwo. Szkoła oczekuje także kandydatów o nowych dla nas pasjach.

Dziękuję za rozmowę

Rozmawiał Jarosław December

Kim jest prof. Adam Grzegorczyk?

Dr hab. Adam Grzegorczyk – prof. nadzwyczajny Wyższej Szkoły Promocji, Mediów i Show Businessu w Warszawie. Ekspert z zakresu marketingu, reklamy, mediów, ochrony własności intelektualnej i zarządzania zasobami ludzkimi. Gościnnie prowadzi również wykłady na wielu zagranicznych i polskich uniwersytetach, w tym: we Lwowskim Uniwersytecie Narodowym im. Iwana Franki we Lwowie na Ukrainie czy Narodowym Uniwersytecie Technicznym Ukrainy w Kijowie.

Dr hab. Adam Grzegorczyk jest od 2007 r. członkiem zwyczajnym Międzynarodowej Akademii Ochrony Pracy w Kijowie, od 2005 r. biegłym sądowym Sądu Okręgowego w Warszawie w zakresie ekonomii, marketingu i reklamy oraz wyceny praw autorskich, od 2011 r. arbitrem Komisji Prawa Autorskiego przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego, od 2013 r. członkiem Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu.

Co to jest Liceum Ogólnokształcące Multimedia

Liceum Ogólnokształcące Multimedia stawia sobie za cel kształcenie kreatywnej młodzieży, której potencjał z trudnością mieści się w standardowych ramach edukacji publicznej. Kładziemy nacisk na indywidualną pracę z każdym z uczniów oraz współpracę z grupami uczniów, jako organizmami społecznymi. Liceum Ogólnokształcące Multimedia rozwija samodzielność oraz odpowiedzialność społeczną uczniów poprzez wyznaczanie celów i dostarczanie narzędzi do ich realizacji.

Wobec konieczności specjalizacji zawodowej, jakiej obecna młodzież będzie musiała sprostać w dorosłym życiu, priorytetem jawi się maksymalnie wczesne zdefiniowanie i oszacowanie potencjału intelektualnego, osobowościowego oraz kreatywnego młodego człowieka. Szczególnym zadaniem Liceum jest dostarczenie narzędzi pozwalających określić uzdolnienia i umiejętności uczniów oraz stymulowanie ich rozwoju. Dopiero taka rzetelna ocena może być podstawą dla wyboru kierunku kształcenia, a w przypadku szkoły ogólnokształcącej odpowiedniego rozłożenia akcentów indywidualnej pracy dydaktycznej.

Jaki jest profil Liceum Ogólnokształcącego Multimedia?

Liceum Ogólnokształcące Multimedia w Warszawie, zgodnie z nazwą, realizuje program zajęć dodatkowych z zakresu komunikacji i kultury współczesnej. Młodzież uczestniczy w warsztatach fotograficznych, filmowych, teatralnych, social mediowych, uczy się kreowania wizerunku i projektowania graficznego.

Gdzie mieści się Liceum Ogólnokształcące Multimedia?

Liceum Ogólnokształcące Multimedia mieści się na XVII piętrze Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. To prawdopodobnie najwyżej położona szkoła średnia w Polsce. Ta lokalizacja ułatwia dojazd uczniom z dowolnej dzielnicy Warszawy i okolic, a także sprzyja możliwościom aktywnego uczestniczenia w życiu kulturalnym miasta. Zapewnia przy tym z okien sal zajęciowych wspaniały widok na całą Warszawę.

Dziękujemy, za przeczytanie wywiadu do końca. Zapraszamy do lektury innych publikacji na stronie. AI

Agencja Informacyjna, Lokalnie /DEC/ 14.12.2024,

Idź do oryginalnego materiału