Dobry Start to rządowy program wsparcia finansowego, który pozwala dostać 300 zł jednorazowo na każde uczące się dziecko. Świadczenie z definicji ma pomóc rodzicom w zakupie wyprawki szkolnej, ale nie trzeba potem nikomu pokazywać paragonów.
Przysługuje raz w roku (i można się zgłaszać po nie co roku) i jest niezależne od dochodu rodziny. Co ważne: pieniądze są zwolnione z podatku i nie podlegają egzekucji komorniczej. Nie są jednak przyznawane "z automatu" trzeba się po nie zgłosić.
Kto może skorzystać z programu Dobry Start?
Z programu mogą skorzystać rodzice i opiekunowie dzieci:
do 20. roku życia,
do 24. roku życia – w przypadku dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności.
Świadczenie przysługuje:
rodzicom lub jednemu z nich (w zależności od sytuacji),
opiekunom faktycznym i prawnym dziecka,
osobom uczącym się, które nie są na utrzymaniu rodziców,
osobom usamodzielnianym (opuszczającym pieczę zastępczą),
rodzinom zastępczym i dyrektorom placówek opiekuńczo-wychowawczych.
W przypadku opieki naprzemiennej każdemu z rodziców przysługuje po 150 zł.
Jak i gdzie złożyć wniosek?
Wniosek można złożyć wyłącznie elektronicznie – nabór ruszył 1 lipca. Są na to aż cztery możliwości:
Aplikacja mobilna mZUS,
Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
Portal Emp@tia,
Bankowość elektroniczna w większości banków (np. PKO BP, mBank, ING, Santander, BNP Paribas, PEKAO SA i inne).
Rodzic-cudzoziemiec również może złożyć wniosek. Jest jeden warunek: zarówno on, jak i dziecko, mają numer PESEL.
We wniosku należy podać:
numer rachunku bankowego do wypłaty świadczenia,
adres e-mail i numer telefonu (służące także do założenia profilu PUE ZUS, jeżeli jeszcze go nie mamy).
Jeśli nie posiadamy konta bankowego lub adresu e-mail, konieczne będzie ich założenie – jest to bezpłatne i proste.
Do kiedy należy złożyć wniosek?
Wnioski można składać do 30 listopada danego roku. Po tym terminie możliwość złożenia wniosku przysługuje wyłącznie w sytuacji, gdy orzeczenie o niepełnosprawności dziecka powyżej 20. roku życia zostanie wydane po tej dacie.
Jak sprawdzić status wniosku?
Informację o przyznaniu świadczenia znajdziemy na swoim profilu na PUE ZUS – niezależnie od tego, przez który kanał został złożony wniosek. Znajdziemy tam także wiadomości od ZUS, wezwania do uzupełnień lub decyzje odmowne.
W razie potrzeby możemy:
skorygować wniosek, składając nowy,
dołączyć brakujące dokumenty przez opcję "Uzupełnij wniosek",
odwołać się od decyzji ZUS.
Kiedy wypłacane są pieniądze na "Dobry Start"?
Jeśli wniosek zostanie złożony do końca sierpnia, świadczenie powinno trafić na konto najpóźniej do 30 września. W przypadku późniejszego złożenia – ZUS wypłaci środki w ciągu 2 miesięcy od daty złożenia kompletnego wniosku.
W razie pytań możemy skontaktować z Centrum Kontaktu Klientów ZUS pod nr tel. 22 560 16 00 (pon.–pt. w godz. 7:00–18:00), przejść się do placówki ZUS lub skorzystać z e-wizyty.