Platforma Zalando rozpoczęła pilotażowe wdrażanie usługi wielokanałowej realizacji zamówień. ZEOS umożliwi markom i detalistom korzystających z różnych kanałów sprzedaży, zarządzać asortymentem z jednego miejsca, dzięki jednej integracji przewoźników i jednego interfejsu użytkownika. Pierwszą polską marką, która testowała wielokanałową realizację zamówień przez Zalando jest KAZAR.
Rynki europejskie dają markom modowym szerokie możliwości rozwoju. Rosnące oczekiwania klientów, a także coraz większe znaczenie platform mulitibrandowych wprowadzają większą fragmentację i złożoność do ich procesów handlowych. Z pomocą przychodzi nowy program pilotażowy Zalando. Zalando E-commerce Operating System (ZEOS) umożliwia markom wykorzystanie kompleksowej sieci logistycznej Zalando do obsługi dostaw i zwrotów niezależnie od miejsca sprzedaży – czy to poprzez Zalando, własny sklep internetowy marki czy choćby inne europejskie platformy.
Jak działa ZEOS?
ZEOS zajmuje się skomplikowanymi procesami logistycznymi, dzięki czemu marki mogą w pełni skupić się na clue swojej działalności, czyli na modzie i lifestyle’u. Do zadań partnerów będzie należeć jedynie przesłanie asortymentu do sieci logistycznej Zalando. ZEOS zajmie się całą resztą. Jedna integracja umożliwia dostęp do puli ponad 40 przewoźników, którzy na 23 rynkach europejskich oferują ponad 160 zlokalizowanych opcji dostawy i zwrotu. Bez względu na to, czy zakupu dokonano za pośrednictwem Zalando, przez własny sklep internetowy marki czy choćby inną europejską platformę sprzedażową, ZEOS będzie stanowić gwarancję szybkiej obsługi i wysyłki zamówień.
Celem jest, by ZEOS, dzięki wykorzystaniu infrastruktury, technologii i wiedzy specjalistycznej Zalando, stał się systemem operacyjnym e-commerce dla branży mody i stylu życia w Europie, który dostarcza innowacyjne rozwiązania dla marek i detalistów. Dzięki ZEOS chcemy uwolnić pełen potencjał Europy, dając graczom modowym i lifestylowym narzędzia do zarządzania ich wielokanałową sprzedażą dzięki jednej ujednoliconej platformy – podkreśla Jan Bartels, Senior Vice President B2B at Zalando.
Polska marka w programie pilotażowym Zalando
W październiku 2017 roku Zalando wdrożyło progam Zalando Logistics Solutions, umożliwiający partnerom korzystanie z usług realizacji zamówień, dostaw i obsługi zwrotów. Aktualnie z rozwiązań korzysta już 1000 partnerów platformy na 23 rynkach europejskich. Od momentu wprowadzenia Zalando Logistics Solutions obsłużono prawie 380 milionów produktów partnerów, co pozwoliło na dogłębne poznanie nie tylko logistyki B2B, ale także specyficznych potrzeb marek i sprzedawców z obszaru mody i lifestyle’u.
Wprowadzenie ZEOS poprzedziły szerokie teksty usługi wielokanałowej realizacji zamówień, które prowadzone były we współpracy z wybranymi markami partnerskimi. Pilotaż stopniowo rozszerzano na więcej rynków i kanałów sprzedaży, włączając w to czołowe platformy e-commerce w Europie. Z usługi korzysta już około 30 marek i detalistów, takich jak Pepe Jeans, marka należąca do AWWG Group. Pierwszą polską marką, która wzięła udział w pilotażowym programie testowania realizacji zamówień jest KAZAR. Proces został zainicjowany w październiku 2022 roku.
“Wejście marki modowej lub detalisty na europejski rynek online wiąże się z różnorodnymi wyzwaniami, zwłaszcza w kontekście spełniania oczekiwań klientów – inne oczekiwania mają Polacy, a inne chociażby Holendrzy. Dużym wyzwaniem jest zachowanie równowagi między wieloma kanałami sprzedaży, przy jednoczesnym dostosowywaniu się do specyficznych wymagań platformy, takich jak jakość zdjęć produktów czy obietnice dotyczące dostaw. Sprawy dodatkowo komplikować może nawiązywanie i utrzymywanie relacji z lokalnymi przewoźnikami, a inwestycje jakich wymaga logistyka potrafią być bardzo duże. ZEOS dostarcza polskim markom narzędzia, które umożliwiają ekspresowy rozwój na terenie całej Europy, pozwalając im dotrzeć do milionów klientów za pośrednictwem platform e-commerce oraz własnych witryn internetowych. Bardzo cieszymy się, iż będziemy w stanie pomóc naszym partnerom w maksymalizacji sprzedaży i zysków”
– mówi Daniel Rogiński, General Manager CEE Zalando.