Zdecydowanie więcej pracowników niż rok temu martwi się o własne zdrowie

4 godzin temu

Z drugiej edycji raportu firmy medycznej enel-med „Łączy nas zdrowie 2025” wynika, iż 45 proc. pracowników martwi się o własne zdrowie fizyczne, 41 proc. o sytuację materialną, a 33 proc. o sytuację geopolityczną.

– Nastroje społeczne w Polsce wyraźnie się pogorszyły i mamy więcej powodów do zmartwień – mówi Alina Smolarek, dyr. HR w enel-med. – informuje serwis PAP MediaRoom.

Narasta poczucie braku bezpieczeństwa wśród polskich pracowników

W porównaniu do ubiegłorocznej edycji raportu, grupa martwiących się Polaków znacznie wzrosła. Zdrowie wskazywało 34 proc. badanych, a sytuację globalną 19 proc. Wzrosła także grupa Polaków martwiących się o swoją pracę, a dokładnie o wynagrodzenie (41 proc. vs. 35 proc. w 2024) i pewność zatrudnienia (36 proc. vs. 33 proc. w 2024). Pracownicy 50+ boją się wykluczenia zawodowego.

Alina Smolarek wskazuje, iż narasta poczucie braku bezpieczeństwa wśród polskich pracowników i nie wynika to wprost z sytuacji gospodarczej. Inflacja od początku roku spada i jest już blisko celu NBP, średnie wynagrodzenie rośnie, podobnie jak płaca minimalna, a konsumpcja utrzymuje się na stabilnym poziomie. Mimo to więcej Polaków martwi się o przyszłość.

Towarzyszy nam permanentne napięcie, w którym zdrowie fizyczne i psychiczne, jest kluczowym miernikiem jakości życia

– W 2025 r. o 1/3 wzrosła liczba pracujących, którzy boją się o własne zdrowie fizyczne, a grupa zaniepokojonych sytuacją geopolityczną jest 2 razy większa. To pokazuje, iż o naszym samopoczuciu coraz mniej decydują wskaźniki makroekonomiczne, a coraz bardziej emocje, doświadczenia i poczucie stabilności. Jesteśmy bombardowani trudnymi informacjami związanymi z sytuacją geopolityczną, przy jednoczesnym napięciu na rynku pracy – zauważa Alina Smolarek.

– Do tego dochodzi niepewność wynikająca ze zmian, jakie przynosi rozwój technologii i sztucznej inteligencji. W efekcie towarzyszy nam permanentne napięcie, w którym zdrowie fizyczne i psychiczne, jest kluczowym miernikiem jakości życia – dodaje.

Młodsi pracownicy częściej są niepewni co do swojej sytuacji finansowej

Dane pokazują, iż Polki mają więcej powodów do zmartwień niż Polacy. Kobiety częściej niż mężczyźni boją się o sytuację finansową rodziny (43 proc. vs. 39 proc.), zdrowie rodziców (33 proc. vs. 25 proc.) oraz swoje zdrowie psychiczne (25 proc. vs. 16 proc.). Mężczyźni z kolei częściej niż kobiety martwią się swoim zdrowiem fizycznym (48 proc. vs. 43 proc.).

Biorąc pod uwagę wiek pracowników, młodsi pracownicy częściej są niepewni co do swojej sytuacji finansowej (49 proc. w wieku 18-30 lat vs. 40 proc. w wieku pow. 50 lat) oraz martwią się zdrowiem swoich rodziców (42 proc. w wieku 18-30 lat vs. 14 proc. w wieku pow. 50 lat). Dla nich również dobrostan psychiczny jest ważniejszy niż dla bardziej doświadczonych pracowników (26 proc. w wieku 18-30 lat vs. 12 proc. w wieku pow. 50 lat). Osoby po 50 r.ż. natomiast zdecydowanie częściej myślą o swoim zdrowiu fizycznym (56 proc. vs. 43 proc. w wieku 18-30 lat) oraz dzieciach (39 proc. vs. 12 proc. w wieku 18-30 lat).

Najczęściej martwimy się o wynagrodzenie

Na liście zawodowych obaw dominują kwestie finansowe. Najczęściej martwimy się o wynagrodzenie. Na 2 miejscu znajduje się obawa przed utratą pracy, a na 3. – wykluczenie z rynku pracy z powodu choroby. Według autorów raportu warto też zwrócić uwagę na troski związane z AI oraz robotyzacją, które częściej dotyczą najmłodszych pracowników. Z kolei co piąta „zetka” obawia się, iż nie jest odpowiednio wykwalifikowana (22 proc.), podczas gdy pracownicy 50+ niemal nie znają tej obawy (4 proc.).

– Tegoroczny raport daje konkretną mapę obaw i potrzeb pracowników. Niech będzie inspiracją do rozmów w firmach, do podejmowania mądrych decyzji i do tego, by w codziennym biegu znaleźć chwilę na zadbanie o siebie – podsumowała Alina Smolarek.

Więcej: https://pap-mediaroom.pl/zdrowie-i-styl-zycia/enel-med-45-proc-pracownikow-martwi-sie-o-wlasne-zdrowie-zdecydowanie-wiecej
Raport „Łączy nas zdrowie 2025” jest dostępny tutaj.
Idź do oryginalnego materiału