Zeterka – czatbotka inna niż wszystkie

11 miesięcy temu

Jak długo trwały prace nad czatbotką ZRK?

W projekcie Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK1, 2018-20) przeprowadziliśmy studium wykonalności czatbota w kontekście planowania kolejnego projektu. Firmą, która przygotowała dwuczęściowy dokument była ThinkIt Consulting z o.o. Namysł nad korzystnymi wariantami do wykonania prowadzony był wspólnie z ekspertami ZRK1 podczas serii warsztatów. Po określeniu celów przyszłego narzędzia i kosztów jego zamówienia, zarysował się w naszym zespole pomysł na aplikację kilkumodułową, wykorzystującą techniki sztucznej inteligencji do rozumienia zapytań wpisywanych przez użytkowników.

Zamówienie zbudowania czatbota dla ZRK było jednym z zadań zakończonego niedawno II etapu projektu Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK2, 2020-23). W przetargu na wykonanie aplikacji wybrana została firma Emplocity, z którą przez półtora roku nasz zespół ekspertów ZRK2 oraz panel doradców zawodowych zaimplementował projekt czatbotki.

Jak można poznać Rejestr Kwalifikacji z Zeterką?

Zeterka oferuje 4 moduły: 4 różne doświadczenia wsparte Rejestrem Kwalifikacji. Czatbotka na kilka sposobów podaje użytkownikom listę kwalifikacji jako wynik rozmowy. O każdej z nich można uzyskać podstawowe informacje oraz przejść bezpośrednio do jej karty z charakterystyką w Rejestrze Kwalifikacji.

Zeterka dopasowuje kwalifikacje do predyspozycji zawodowych

Pierwszy moduł czatbotki proponuje użytkownikowi wypełnienie ankiety preferencji czynności zawodowych. Celem modułu jest znalezienie jednej lub kilku kwalifikacji, w których opis wymagań oraz umiejętności pasuje do zapisanych w ankiecie wyborów użytkownika. Wyniki mogą potwierdzać wybraną w życiu drogą zawodową lub podsunąć pomysł na inne możliwości dalszego rozwoju. Ankieta składa się z 60 stwierdzeń podanych w 2 seriach po 30. Użytkownik może się z nimi zgodzić lub nie w skali 1-5. Już po 30 stwierdzeniach Zeterka często może zaproponować kwalifikacje do przejrzenia, czasem jednak potrzebuje bliżej poznać użytkownika i poprosi o wypełnienie ankiety do końca. Moduł dopasowywania preferencji zawodowych do kwalifikacji w Rejestrze ma zachęcić użytkowników serwisu do poszukiwania dla siebie rozwiązań zgodnych z tym, jak wyobrażają sobie dalszy rozwój zawodowy lub wybierają ścieżkę kształcenia.

Zeterka dopasowuje kwalifikacje do wybranych filtrów

W drugim module Zeterka podpowiada kwalifikacje, które dopasuje do filtrów wybranych przez użytkownika. Jest kilka dróg, aby poszukać kwalifikacji:

  • Chcę się uczyć – to ścieżka przygotowana dla osób, które zastanawiają się nad dalszym kształceniem;
  • Chcę wybrać/zmienić zawód – tę drogę wybiorą osoby, które zastanawiają się nad przyszłością w swoim lub nowym zawodzie;
  • Szukam kwalifikacji – ta funkcja oferuje przeszukiwanie Rejestru Kwalifikacji po słowach i wyrażeniach kluczowych wpisanych przez użytkownika.

Użytkownik może skorzystać z trzech filtrów, dzięki którym otrzyma propozycję liczby kwalifikacji najbardziej dopasowaną pod względem jego potrzeb i preferencji wyselekcjonowaną spośród kilkunastu tysięcy dostępnych w Rejestrze Kwalifikacji. Należą do nich „Umiejętności, cechy i predyspozycje”, „Hobby” oraz „Sektory i podsektory”. Wartości wybrane w poszczególnych kategoriach Zeterka zbiera do Profilu wyborów użytkownika. Profil ten można ściągnąć jako plik PDF i zachować, można też wrócić do rozmowy z czatbotką, wykorzystując zapisane filtry. Natomiast trzeba pamiętać, iż kolejne wpisy rozmowy z Zeterką są zapisywane tylko w przeglądarce internetowej użytkownika. Oznacza to, iż wraz z wyczyszczeniem historii przeglądarki znika w niej zarówno tok rozmowy z czatbotką jak i informacje zebrane w Profilu. Użytkownik pozostaje dla Zeterki anonimowy.

Zeterka wyszukuje kwalifikacje po słowach kluczowych

Trzeci moduł czatbotki to wyszukiwarka kwalifikacji w Rejestrze. Użytkownik wybiera najpierw kategorię kwalifikacji na podstawie przedstawionego opisu. Następnie Zeterka prosi użytkownika o wpisanie słów kluczowych lub wyrażeń, które mają być podstawą wyszukiwania. Wynikiem przeszukania Rejestru jest podanie użytkownikowi listy kwalifikacji do dalszego przeglądania. Czatbotka opiera swoje wyszukiwanie na danych, które w sposób ciągły są rozbudowywane. Gdy zdarzy się, iż nie potrafi pomóc użytkownikowi, proponuje wysłanie wiadomości do punktu kontaktowego.

Zeterka odpowiada na pytania o Zintegrowany System Kwalifikacji

Ostatni moduł zaprojektowany dla Zeterki stanowi bazę wiedzy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Jego celem jest odpowiadanie na pytania o ZSK oraz ZRK w taki sposób, aby przybliżyć różnym odbiorcom ideę kształcenia i budowania kariery zawodowej przez całe życie z pomocą wiarygodnych narzędzi wspieranych polityką państwa oraz rozwiązań systemowych kompatybilnych z ich odpowiednikami w krajach Unii Europejskiej.

autorka: Joanna Rabiega-Wiśniewska, ekspertka ZRK

#FunduszeUE

Idź do oryginalnego materiału