Zgubił telefon w samolocie. Obsługa lotniska kazała mu zapłacić 250 zł

2 dni temu
Zdjęcie: Fot. istock/Atstock Productions


Wsiadasz na pokład samolotu z telefonem w ręce, ale wysiadasz już bez niego - co dzieje się z zagubionym sprzętem? Eksperci postanowili to sprawdzić, przeprowadzając eksperyment, którego wyniki mogą cię zaskoczyć. Czy masz szansę na odzyskanie urządzenia, czy przepadnie ono na zawsze?
Odzyskanie zgubionego w samolocie telefonu wydaje się prostym zadaniem - wystarczy zgłosić problem i poczekać, aż obsługa znajdzie sprzęt. W praktyce jednak sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana. Chaos związany z obsługą rejsów, zewnętrzne firmy zajmujące się rzeczami znalezionymi i brak bezpośredniego kontaktu z liniami lotniczymi sprawiają, iż odzyskanie urządzenia bywa prawdziwym wyzwaniem. Jak pokazują wyniki testu przeprowadzonego przez ekspertów z brytyjskiej organizacji Wich?, zajmującej się między innymi ochroną praw konsumentów i analizą jakości usług, wiele zależy od szybkiej reakcji, szczęścia i… gotowości do poniesienia dodatkowych opłat.


REKLAMA


Zobacz wideo Maciej Pela otrzymał dziwny telefon. Dzwoniła do niego "pani"


Co zrobić, jeżeli zostawisz telefon w samolocie? Tylko połowa pasażerów odzyskuje swój sprzęt
Ankieta przeprowadzona przez brytyjską organizację Which? ujawniła, iż tylko 48 procentom pasażerów, którzy zgubili swoje telefony w samolotach, udało się je odzyskać. Aby zbadać, jak przewoźnicy radzą sobie z takimi przypadkami, specjaliści przeprowadzili eksperyment. Wybrani podróżni pozostawili telefony na pokładach czterech popularnych linii lotniczych: Ryanair, easyJet, Jet2 oraz British Airways. Wyniki pokazały, iż odzyskanie urządzenia to prawdziwe wyzwanie.
W trakcie testów odnaleźć udało się tylko dwa z czterech zagubionych telefonów. W przypadku linii Jet2 telefon zgubiony na trasie z Alicante (Hiszpania) do Birmingham (Wielka Brytania) trafił do biura rzeczy znalezionych na lotnisku. Po dokonaniu zgłoszenia właściciel otrzymał e-mail z informacją o tym, iż urządzenia jest do odbioru następnego dnia, jednakże odzyskanie sprzętu wiązało się z opłatą – pasażer musiał zapłacić 27 funtów (około 135 złotych) za zwrot swojej własności. Drugi telefon, pozostawiony na pokładzie Ryanaira, również wrócił do właściciela, ale historia miała jeszcze ciekawszy przebieg. Obsługa nie zauważyła telefonu podczas sprzątania samolotu na lotnisku w Stansted (Londyn Wielka Brytania), gdzie wysiadł podróżny. Urządzenie zostało odnalezione dopiero w Bari, we Włoszech. Pracownik tamtejszego portu skontaktował się z właścicielem telefonu. Urządzenie zostało zwrócone, ale wiązało się to z opłatą 60 euro za przesyłkę (około 250 złotych).


Frustrujące jest to, iż w ciągu pierwszych kilku godzin po zgubieniu przedmiotu nie masz możliwości skontaktowania się z linią lotniczą w celu uzyskania pomocy. choćby jeżeli widzisz, iż twój telefon przez cały czas znajduje się w samolocie, zostaniesz przekierowany do personelu lotniska lub firmy zewnętrznej. Jak trudne może być dla linii lotniczych, które mają personel na pokładzie, zabezpieczenie i przekazanie zagubionych przedmiotów tak, aby mogły one wrócić do swoich właścicieli? W tej chwili większość operatorów choćby nie podnosi słuchawki, aby pomóc


- powiedział Rory Boland, redaktor magazynu Which?


Jak odzyskać rzecz zostawioną w samolocie? Lepiej zapobiegać niż rozwiązywać
Zdecydowanie łatwiej przypilnować swoich rzeczy w samolocie, niż później próbować je odzyskać. Przed opuszczeniem pokładu sprawdź dokładnie siedzenie i kieszenie w fotelu. jeżeli zorientujesz się, iż coś zginęło, natychmiast poinformuj o tym załogę. Czas gra tu kluczową rolę - im szybciej zgłosisz zgubę, tym większa szansa, iż zostanie ona znaleziony.


Nasze załogi przypominają klientom - po przybyciu do miejsca docelowego - aby przed opuszczeniem samolotu sprawdzili, czy mają wszystkie swoje rzeczy. W rzadkich przypadkach, gdy przedmioty zostają na pokładzie, postępujemy zgodnie z procedurami zarządzanymi przez lotnisko Heathrow i jego zewnętrznego partnera, firmę Smarte Carte, podobnie jak robią to inne linie lotnicze


- powiedział rzecznik prasowy British Airways, w rozmowie z magazynem Which?.
Ryanair poinformował, iż podobnie jak inne linie lotnicze "nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy zgubione, które nie zostały przekazane bezpośrednio w ich posiadanie lub pod ich opiekę". Wyjaśniono również, iż wszystkie przedmioty znalezione przez załogę podczas sprzątania samolotu są przekazywane do biura rzeczy znalezionych na danym lotnisku.


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału