Zielony klimat pozytywnej energii :) Nagroda „Friendly Workplace®” ponownie dla BOŚ Banku!

9 miesięcy temu

Bank Ochrony Środowiska po raz trzeci umacnia swoje miejsce wśród pracodawców, którzy doskonale rozumieją, iż sukces firmy to przede wszystkim ludzie i ich zaangażowanie. Wyróżnienie Friendly Workplace dla BOŚ to nie tylko potwierdzenie dobrze wykonanej pracy, ale przede wszystkim świadectwo, iż dla tej firmy „People First!” to nie hasło marketingowe, a rzeczywista praktyka biznesowa.

„BOŚ, jako laureat nagrody “Friendly Workplace”, po raz kolejny udowadnia, iż jest instytucją finansową, która równie skrupulatnie troszczy się o ekologię, jak i o swoje środowisko pracy. To nie tylko bank z zieloną misją, ale także pracodawca, który wdraża wiele działań na rzecz pracowników – tworząc w ten sposób miejsce pracy, gdzie łączą się takie wartości jak: współpraca, zaangażowanie, profesjonalizm oraz szacunek dla innych i ekologii” – komentuje Joanna Pasikowska, dyrektor Departamentu HR w BOŚ.

Ocena redakcji MarkaPracodawcy.pl

BOŚ Bank kolejny raz nam zaimponował W tym roku zwłaszcza w sferze rozwojowej. Dostrzegamy w niej wiele wartościowych programów jak np. nowa odsłona projektu EduSfera 2.0 – wewnętrzny program na rzecz efektywnego rozwoju kompetencji wspierający wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy pracownikami. W ofercie szkoleniowej banku znajdziemy szereg innych ciekawych inicjatyw jak np. „Akademia Menedżera”, „Wartościowa jesień” czy cykl webinariów pt „Razem działamy na rzecz zmiany”.

BOŚ Bank to Pracodawca z odpowiedzialnym podejściem w kwestii work-life balance. W ostatnim czasie firma dołączyła do popularnego programu „Dwie godziny dla rodziny”. Inicjuje również własne wewnętrzne programy w tym obszarze jak np. „Przystanek Wellbeing”, który doskonale wspiera sferę WLB, zdrowie, ekologię środowiska pracy i dobrostan pracowników. Oprócz wspomnianych inicjatyw na uwagę zasługuje cała gama pozostałych programów i aktywności (#BOŚdlaPLANETY, „Employee Appreciation”, „ZDROWIEjemy nie Tyjemy” czy „Mikrodotacje”).

BOŚ Bank to marka odpowiedzialna społecznie z otwartą społecznością pracowników, którzy wspólnie budują klimat różnorodności i przyjaznych relacji – firma, o której z pełnym przekonaniem można powiedzieć jako o dynamicznym i angażującym miejscem pracy.

Bank Ochrony Środowiska jako pracodawca:

ROZWÓJ PRACOWNIÓW ma zawsze pierwszeństwo

Dla BOŚ, jako pracodawcy, bardzo ważne jest, aby bank był organizacją robiącą postępy, stawiającą na przepływ wiedzy wewnątrz organizacji, uczenie się od siebie wzajemnie, dzielenie się dobrymi praktykami. Dlatego szczególnie ważna jest nowa odsłona projektu: EduSfera2.0. Założenia projektu zostały wypracowane na podstawie analizy Badania Opinii Pracowników, rozmów w grupach fokusowych, ankiet poszkoleniowych oraz wywiadów z wybranymi pracownikami. Priorytetem było stworzenie projektu, który przyniesie przede wszystkim wartość pracownikom i pomoże w efektywnej realizacji celów biznesowych. EduSfera2.0 to program, w którym pracownicy, wewnętrzni eksperci, specjaliści w różnych dziedzinach dzielą się swoją praktyczną wiedzą podczas spotkań zdalnych. Prowadzone są krótkie (2-3 godzinne) webinaria, szkolenia, na których poruszane są ważne tematy z perspektywy pracowników. Spotkania, co do zasady, są krótkie, aby każdy zainteresowany mógł wziąć w nich udział. Dodatkowo, w ramach EduSefry2.0, wewnętrzni eksperci z HR prowadzą warsztaty i szkolenia z kompetencji miękkich. Są one otwarte dla wszystkich chętnych.

Kolejnym ważnym działaniem, z perspektywy organizacji, jest projekt szkoleniowy, w którym wykorzystywany jest kwestionariusz DISCD3. W ramach tej inicjatywy szkolone są zespoły, departamenty i obszary w zakresie współpracy, komunikacji oraz doceniania i wykorzystywania różnorodności w zespołach. Dodatkowo, na bazie DISCD3, analizowane są preferowane role zespołowe, wartości i postawy, które są niezwykle istotne w budowaniu efektywnie funkcjonujących zespołów. Korowym tematem dla zespołów jest szkolenie pt.: „Siła tkwi w naszych różnicach. Warsztat o współpracy i różnorodności w zespole”. Każdy chętny zespół może wziąć w nim udział. Celem jest przeszkolenie wszystkich zespołów w banku.

Ponadto, w ramach projektu „Wartościowa Jesień” w 2022 roku zaproszono wszystkich pracowników do dyskusji na temat wartości i do wspólnego działania:

  • wewnętrzne webinaria „Razem działamy na rzecz zmiany” to cykl spotkań wewnętrznych, podczas których pracownicy dzielili się wiedzą i prezentowali zmiany zachodzące w banku. Co tydzień pojawiał się nowy temat.
  • webinaria z gośćmi z zewnątrz. Prelegenci podzielili się zewnętrzną perspektywą i przybliżyli trendy rynkowe (m.in. „Dziękuje ma moc”, „Natura prawdziwej współpracy”, „Motywacja do zmiany – co zrobić, żeby nie bać się „nowego”).
  • oferta EduSfery – na wszystkich, którzy czuli niedosyt po spotkaniach z ekspertami, czekała EduSfera! Platforma, na której są udostępniane warsztaty, webinary, e-learningi pogłębiające tematy dyskutowane podczas Wartościowej Jesieni.

Łącznie w wydarzeniach uczestniczyło 700 pracowników.

Wśród działań rozwojowych nie może zabraknąć szkoleń dla menedżerów. W tym roku BOŚ wspierał rozwój kompetencji menedżerskich wśród nowo mianowanych menedżerów. Powstał program Akademia Menedżera, do którego zostali zaproszeni pracownicy, którzy pierwszy raz pełnią taką rolę.

Program składa się z 4 bloków tematycznych:

  • Kompetencje menedżerskie (szkolenia wspierające w objęciu nowej roli, budujące wiedzę dot. zarządzania i poszerzające świadomość menedżerską).
  • Narzędzia lidera (wewnętrzne systemy bankowe wspierające pracę menedżera).
  • Od zatrudnienia do wdrożenia nowego pracownika (rekrutacja, onboarding pracowników).
  • Rozwój osobisty (Twój styl Liderski w DISC. Mocne strony i pułapki w byciu Liderem).

Szkolenia realizowane są zarówno przez firmę zewnętrzną, jak również przez wewnętrznych ekspertów z poszczególnych obszarów tematycznych.

Dodatkowo w ramach Akademii Zarządzania BOŚ dba o podnoszenie kompetencji kadry menedżerskiej. Sukcesywnie realizowane są szkolenia i warsztaty z tematów ważnych dla menedżerów w danym momencie cyklu życia organizacji. W tym roku skoncentrowano się na wiedzy dotyczącej skutecznego stawiania celów biznesowych, z ukierunkowaniem na zadbanie o rozwój pracowników. Program skierowany jest do wszystkich menedżerów w banku.

WORK – LIFE – BALANCE wiedzie prym

BOŚ dołączył ponownie do kampanii „Dwie godziny dla rodziny”. Każdy pracownik mógł jednorazowo skrócić dzień pracy – o dwie godziny w 2022 i o trzy godziny w 2023, żeby spędzić ten czas ze swoimi bliskim.

Został wdrożony program #KrótkaPrzerwa – edukujący pracowników w tym, co zrobić, żeby zmniejszyć liczbę spotkań i poprawić ich efektywność oraz jak wygospodarować czas na przerwę i doładować energię w trakcie dnia:

  • zmieniono ustawienia Outlooka dotyczące czasu trwania spotkań. Poza standardową opcją spotkania, które trwa 30 lub 60 minut każdy może wybrać krótszą opcję – 25 lub 50 minut
  • przygotowano rysunkowe one pagery z najważniejszymi zasadami prowadzenia efektywnych spotkań
  • zostanie udostępniony e-learning Produktywne spotkania hybrydowe i online
  • uruchomiono cykl 8 sesji ćwiczeń online pt. Ulga dla kręgosłupa oraz cykl ćwiczeń poświęcony relaksacji
  • zaproszono pracowników do grywalizacji – za każdy wdrożony „w życie” nawyk dotyczący efektywności spotkań – pracownicy mogli zdobyć punkty, a na zwycięzców czekały na nagrody.

Ponadto, dla pracowników banku organizowane są liczne aktywności, w tym konkursy, których głównym celem jest poprawa komunikacji, poczucia zespołowości oraz wzmacniania świadomości ekologicznej.

ZDROWE I BEZPIECZNE ŚRODOWISKO PRACY to priorytety

W BOŚ realizowany jest program wellbeingowy „Przystanek Wellbeing”, którego celem jest wspieranie pracowników w dbaniu o dobrostan. Pracownicy określili wcześniej swoje potrzeby w anonimowej ankiecie.

W 2023 roku zrealizowane zostało 5-dniowe wyzwanie „Z ergonomią na Ty!” – pracownicy otrzymali dostęp do webinarów, artykułów i kart pracy. Zorganizowano Miesiąc Zdrowia poświęcony profilaktyce chorób kręgosłupa, któremu towarzyszyły konsultacje z fizjoterapeutą, masaże w centrali i centrach biznesowych w Polsce. Zrealizowano webinar „Ergonomia pracy biurowej” oraz udostępniono e-learning „Zdrowy kręgosłup – usiądź mądrze(j)”.

Jesienią rozpoczęły się kampanie społeczne poświęcone profilaktyce onkologicznej, takie jak Różowy Październik czy Movember. W ramach Przystanku Wellbeing BOŚ włączył się w działania na rzecz promowania profilaktyki nowotworowej i budowania zdrowych nawyków. Do rozmów o zdrowiu zaproszono Fundację Kochasz Dopilnuj. Zorganizowano samobadania na fantomach dla kobiet i mężczyzn w zakresie profilaktyki raka piersi oraz nowotworów jąder, a także tematyczny webinar dla wszystkich pracowników.

PRZYJAZNA REKRUTACJA to must have

BOŚ, realizując procesy HR, szczególny nacisk kładzie na procesy rekrutacyjne – najważniejszy jest komfort kandydatów oraz dbałość o wzajemny szacunek.

W celu stałego ulepszania procesu rekrutacyjnego, badana jest opinia zarówno kandydatów, jak i menedżerów biorących udział w procesie pozyskiwania pracowników. W oparciu o wyniki ankiet projektowane są i wdrażane usprawnienia.

Ponadto, skrócono czas udzielania odpowiedzi zwrotnej do kandydatów, bez względu na wynik rekrutacji.

Wprowadzono również usystematyzowaną i kompleksową informację mailową do menedżerów odnośnie uruchomionego procesu rekrutacji.

W ramach Programu Akademia Menedżera zrealizowano w tym roku szkolenia w zakresie procesu rekrutacji (edycja wiosenna oraz jesienna), łącznie wzięło w nich udział około 30 nowo mianowanych menedżerów.

EKOLOGIA W PRACY to podstawa

Bank Ochrony Środowiska przykłada szczególną wagę do realizacji celów zrównoważonego rozwoju przyjętych przez państwa członkowskie Organizacji Narodów Zjednoczonych w rezolucji AGENDA 2030. Ponadto została opracowana i wdrożona Strategia ESG.

Już w pierwszych dniach pracy pracownicy BOŚ obligatoryjnie zapoznają się z podstawową wiedzą ekologiczną i zagadnieniami związanymi z działalnością banku w tym zakresie – czemu poświęcony jest specjalny blok szkoleń. Kolejnym krokiem w podnoszeniu kompetencji prośrodowiskowych pracowników jest szkolenie e-learningowe „BOŚmy Zieloni”. Dodatkowo, od ponad 3 lat, pracownicy BOŚ otrzymują „GreenLetter”, informujący o najważniejszych wydarzeniach, dostępnych raportach i opracowaniach analitycznych. Uzupełnieniem tych informacji są opisy dobrych praktyk dot. finansowania przedsięwzięć proekologicznych. Zielony newsletter wysyłany jest w cyklu dwutygodniowym. Uzupełnieniem biuletynu są informacje zawarte w intranecie, w zakładce „baza wiedzy EKO”, w której udostępniamy pracownikom raporty i materiały o tematyce ekologicznej, które są na bieżąco uaktualniane o informacje pojawiające się na rynku.

EDUKACJA – program płatnych praktyk

W bieżącym roku BOŚ zorganizował drugą edycję programu płatnych praktyk „Buduj z nami lepszy klimat”. Praktyki letnie były skierowane dla studentów III, IV i V roku (III, IV i V roku studiów jednolitych magisterskich oraz I i II roku studiów uzupełniających magisterskich) otwartych na ambitne zadania, chętnych do rozwijania swojego potencjału zawodowego i wyróżniających się chęcią podejmowania inicjatyw.

Celem programu było zapoznanie praktykantów ze specyfiką pracy w sektorze bankowym oraz promocja marki BOŚ, jako atrakcyjnego i solidnego pracodawcy. Dodatkowym elementem programu praktyk było szkolenie z kompetencji miękkich oparte na metodzie DISCD3. Szkolenie zostało przeprowadzone przez ekspertów HR z BOŚ.

https://www.bosbank.pl/kariera

https://www.linkedin.com/company/bank-ochrony-srodowiska-s.a./

Idź do oryginalnego materiału