Podczas gdy firmy modowe dążą do wzrostu w nieprzewidywalnym nadchodzącym roku, talenty i struktury organizacyjne staną się kluczowym czynnikiem różnicującym wyniki – czytamy w raporcie The State of Fashion, opracowanym przez McKinsey & Company i Bussiness of Fashion. Jednym z kluczowych elementów mody przyszłości będą stanowiska dot. zrównoważonej mody, opierające się zarówno na kreakcji, komunikacji, jak i zarządzaniu biznesem. Jak zrównoważona moda zmieni skład zespołów marek odzieżowych?
W nadchodzących latach model biznesowy firm modowych ulegnie znaczącej zmianie – standardem stanie się nie tylko zatrudnianie zewnętrznych firm (np. zajmujących się usługami re-commerce, jak Parker Lane Group), ale także włączanie nowych stanowisk do stałego zespołu marki.
Twórcy raportu The State of Fashion skupiają się przede wszystkim na C-Levelu. Wśród najważniejszych osób w firmie coraz częściej pojawiać się będzie stanowisko kierownicze skoncentrowanie na obszarach związanych ze zrównoważonym rozwojem. Już teraz w kadrze 25 najważniejszych marek modowych z Europy jeden z dyrektorów jest wyspecjalizowany w obszarze ochrony środowiska. McKinsey & Company oraz BOF jako pioniera typuje markę Primark, której właściciele powołali Michelle McEttrick jako pierwszą dyrektorkę odpowiedzialną za strategię zrównoważonego rozwoju. Tę samą sytuację zaobserwujemy w firmie H&M – Helena Helmersson, CEO marki od 2020 roku, od lat specjalizuje się w obszarze zrównoważonego rozwoju. C-Level stopniowo rozszerza się o wysokie stanowiska związane m.in. z łańcuchem dostaw, logistyką, etyką czy bioróżnorodnością, a fundamentem każdej z nich jest zrównoważona moda.
— Komunikacja instytucjonalna i role łącznikowe będą wymagały specjalistycznej wiedzy w takich obszarach jak zmiany klimatyczne, polityka handlowa i prywatność danych. Role te będą miały najważniejsze znaczenie, jeżeli chodzi o zapewnienie markom możliwości wnoszenia znaczącego wkładu nie tylko w organizacje handlowe, ale także na fora międzybranżowe i organy kształtujące politykę. Na przykład LVMH jest oficjalnym partnerem Światowego Forum Ekonomicznego w Davos, a dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w firmie Kering jest także szefem międzynarodowych spraw instytucjonalnych.
[The State of Fashion 2023]Potrzeba wdrożenia natychmiastowych zmian wiąże się głównie z przepisami rządowymi – tworzenia strategii oraz jej kontrolowywania można wymagać jedynie od ekspertów. Już teraz na znaczeniu nabiera pojęcie ESG Complinance, na którym w roli doradców skorzystają głównie pracownicy sektora prawnego. W zespołach największych firm pojawiają się także kierownicy ds. zrównoważonego rozwoju, którzy z niższego poziomu niż C-Level będą zarządzać zrównoważonym rozwojem w firmie.
Tworzenie produktów i zrównoważona moda
Tworzenie zrównoważonych produktów opiera się na procesie tworzenia dóbr, który wykorzystuje odpowiedzialne zasoby i zmniejsza negatywny wpływ na środowisko. Zrównoważona moda skłania m.in. do zastąpienia tradycyjnych materiałów czy zwiększenia efektywności energetycznej, których podstawa leży w samym projektowaniu. Tym właśnie zajmuje się Sustainable Product Developer – uwzględniając aspekty społeczne i środowiskowe, zbliża sam produkt do rangi zrównoważonego.
Developer musi współpracować z innymi specjalistami, a w tym z ekspertami ds. zrównoważonych tekstyliów. To stanowisko obejmuje badania materiałów na rzecz ich poprawy. W założeniu, iż nowe tekstylia będą dostarczać działające już dziś start-upy technologiczne, największe pokłady wiedzy oraz innowacji będą leżeć właśnie w ich centrach, tym samym przyczyniając się do poszerzenia zewnętrznych zespołów poszczególnych firm.
Więcej o działalności start-upów modowych dowiesz się w tym zbiorze artykułów.
Kupcy w erze zrównoważonej mody
Zadaniem kupca modowego jest obserwacja trendów i kostruowanie katalogu marki na bazie aktualnych potrzeb konsumentów względem odzieży oraz akcesoriów. Wraz z wprowadzeniem nowych przepisów nastąpi ich przekwalifikowanie lub zatrudnianie nowych osób na sąsiednie stanowiska skoncentrowane na zrównoważonej modzie. Analogicznie do obecnych wymagań względem kupców, poszukiwania Sustainable Buyera będą skupiać się na wyborze produktaów zgodnych z zasadami ESG. Ten sam trend dotknie merchandiserów.
Więcej o zawodzie kupca przeczytasz tu: Na czym polega zawód kupca mody? Porozmawialiśmy z Leeanne Walsh, Senior Buyer z Avenue 32
Komunikacja prasowa i zrównoważony rozwój
Komunikacja z klientem to klucz do budowania wizerunku firmy oraz transparentności branży. W ciagu najbliższych lat zaobserwujemy wzrost ilości dostarczanych informacji skupionych na zrównoważonej modzie. Marki będą inwestować w ekspertów Public Relations, których praca skupi się na opracowywaniu komunikatów dotyczących działań na rzecz równoważonego rozwoju. Ta sfera będzie silnie połączona z wewnętrznymi raportami marek (stałe powoływanie się na liczby uniemożliwi markom oraz PR-owcą stosowanie greenwashingu).
Więcej o raportach dowiecie się tu: Jak obliczyć ślad węglowy mojej firmy? Odpowiadamy na pytanie, które naznaczy przyszłość branży modowej
Zdjęcie główne: Unsplash