ZUS IMIR- co to jest?

4 dni temu

ZUS IMIR – co to jest i jak go wygenerować? Przewodnik krok po kroku

Każdy pracodawca ma obowiązek udzielania swoim pracownikom informacji dotyczących odprowadzanych składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne. Obligacja ta dotyczy wszystkich osób zatrudnianych przez danego płatnika składek bez względu na formę zatrudnienia.

Dane te pracodawca może przekazywać z miesięczną częstotliwością, umieszczając je na paskach płacowych lub w formie zestawienia rocznego, które zawiera informacje z poszczególnych miesięcy.

Większość pracodawców wywiązuje się z powyższego obowiązku w drugiej formie i przekazuje dane w sposób indywidualny wszystkim osobom zatrudnionym w przedsiębiorstwie w formie informacji rocznej. Do niedawna pracodawcy przekazywali powyższe informacje na drukach RMUA. Jednakże w 2019 roku druki te zostały zastąpione dokumentem ZUS IMIR.

Dawny druk ZUS RMUA był dokumentem, który przekazywał ubezpieczonemu wszelkie informacje dotyczące opłacanych za niego składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. w tej chwili dokument ten zastępuje ZUS IMIR.

ZUS IMIR jest skrótem oznaczającym Indywidualny Numer Identyfikacyjny Rachunku w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. To unikalny numer rachunku bankowego, na który przedsiębiorcy i osoby fizyczne dokonują wpłat składek na:

  • Ubezpieczenia społeczne.
  • Zdrowotne.
  • Fundusz Pracy oraz
  • Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Numer ten jest przypisany indywidualnie do każdego płatnika składek, co ułatwia identyfikację wpłat i poprawia efektywność obsługi w ZUS.

Jakie informacje zawiera ZUS IMIR?

ZUS IMIR jest dokumentem, który zawiera szczegółowe informacje dotyczące:

Danych osobowych ubezpieczonego jak:

  • Imię.
  • Nazwisko.
  • Data urodzenia.
  • Miejsce zamieszkania.

Informacji o zatrudnieniu, które obejmują:

  • Historię zatrudnienia.
  • Nazwy pracodawców.
  • Okresy zatrudnienia.

Odprowadzanych składek, w tym:

  • Wysokości wpłaconych składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe.
  • Daty wpłat.

Przysługujących ubezpieczonemu świadczeń, w tym informacje o:

  • Przyznanych świadczeniach emerytalnych i rentowych.
  • Wysokości świadczeń.
  • Okresach pobierania świadczeń.

Adnotacji o ubezpieczeniu zdrowotnym, które zawierają:

  • Historię ubezpieczenia zdrowotnego.
  • Składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Danych dotyczących kapitału początkowego, które obejmują:

  • Wartość kapitału początkowego.
  • Sposób jego wyliczenia.

Informacji o okresach nieskładkowych, czyli:

  • Okresów, w których nie były odprowadzane składki, jak urlop wychowawczy lub okres bezrobocia.

Jak wygenerować dokument?

W celu wygenerowania indywidualnego numeru rachunku w ZUS należy przede wszystkim:

  • Dokonać rejestracji w ZUS.

Można to zrobić osobiście w oddziale ZUS lub online za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE ZUS).

  • Spokojnie odczekać na nadanie numeru:

Po zarejestrowaniu się, ZUS przesyła listownie lub w przypadku osób korzystających z PUE ZUS- elektronicznie, informację zawierającą indywidualny numer rachunku bankowego.

Natomiast już po otrzymaniu danych zawierających indywidualny rachunek bankowy należy:

  • Dokonać weryfikacji numeru.

Kontroli poprawności danych można dokonać na stronie internetowej ZUS, logując się na swoje konto w PUE ZUS. W zakładce „Płatnik„, w której zawarte są wszystkie niezbędne informacje dotyczące przypisanego numeru rachunku.

Jeżeli niektóre dane ulegają zmianie jak dane osobowe czy firmowe zawsze należy pamiętać o ich aktualizacji przez przesłanie informacji do ZUS.

Podsumowanie

ZUS IMIR umożliwia ubezpieczonemu wgląd w wysokość i systematyczność odprowadzanych do ZUS składek. Dzięki niemu każdy zatrudniony może kontrolować swoje uprawnienia i w razie nieprawidłowości natychmiast interweniować w celu wyjaśnienia rozbieżności. Jest to niezmiernie ważne w przypadku osób planujących w niedługim czasie przejście na emeryturę lub korzystających z renty.

Idź do oryginalnego materiału