ZUS IMIR – co to jest i jak go wygenerować? Przewodnik krok po kroku
Każdy pracodawca ma obowiązek udzielania swoim pracownikom informacji dotyczących odprowadzanych składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne. Obligacja ta dotyczy wszystkich osób zatrudnianych przez danego płatnika składek bez względu na formę zatrudnienia.
Dane te pracodawca może przekazywać z miesięczną częstotliwością, umieszczając je na paskach płacowych lub w formie zestawienia rocznego, które zawiera informacje z poszczególnych miesięcy.
Większość pracodawców wywiązuje się z powyższego obowiązku w drugiej formie i przekazuje dane w sposób indywidualny wszystkim osobom zatrudnionym w przedsiębiorstwie w formie informacji rocznej. Do niedawna pracodawcy przekazywali powyższe informacje na drukach RMUA. Jednakże w 2019 roku druki te zostały zastąpione dokumentem ZUS IMIR.
Dawny druk ZUS RMUA był dokumentem, który przekazywał ubezpieczonemu wszelkie informacje dotyczące opłacanych za niego składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. w tej chwili dokument ten zastępuje ZUS IMIR.
- Czym jest ZUS IMIR?
- Co dokładnie zawiera i jak go wygenerować?
ZUS IMIR jest skrótem oznaczającym Indywidualny Numer Identyfikacyjny Rachunku w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. To unikalny numer rachunku bankowego, na który przedsiębiorcy i osoby fizyczne dokonują wpłat składek na:
- Ubezpieczenia społeczne.
- Zdrowotne.
- Fundusz Pracy oraz
- Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Numer ten jest przypisany indywidualnie do każdego płatnika składek, co ułatwia identyfikację wpłat i poprawia efektywność obsługi w ZUS.
Jakie informacje zawiera ZUS IMIR?
ZUS IMIR jest dokumentem, który zawiera szczegółowe informacje dotyczące:
Danych osobowych ubezpieczonego jak:
- Imię.
- Nazwisko.
- Data urodzenia.
- Miejsce zamieszkania.
Informacji o zatrudnieniu, które obejmują:
- Historię zatrudnienia.
- Nazwy pracodawców.
- Okresy zatrudnienia.
Odprowadzanych składek, w tym:
- Wysokości wpłaconych składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe.
- Daty wpłat.
Przysługujących ubezpieczonemu świadczeń, w tym informacje o:
- Przyznanych świadczeniach emerytalnych i rentowych.
- Wysokości świadczeń.
- Okresach pobierania świadczeń.
Adnotacji o ubezpieczeniu zdrowotnym, które zawierają:
- Historię ubezpieczenia zdrowotnego.
- Składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Danych dotyczących kapitału początkowego, które obejmują:
- Wartość kapitału początkowego.
- Sposób jego wyliczenia.
Informacji o okresach nieskładkowych, czyli:
- Okresów, w których nie były odprowadzane składki, jak urlop wychowawczy lub okres bezrobocia.
Jak wygenerować dokument?
W celu wygenerowania indywidualnego numeru rachunku w ZUS należy przede wszystkim:
- Dokonać rejestracji w ZUS.
Można to zrobić osobiście w oddziale ZUS lub online za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE ZUS).
- Spokojnie odczekać na nadanie numeru:
Po zarejestrowaniu się, ZUS przesyła listownie lub w przypadku osób korzystających z PUE ZUS- elektronicznie, informację zawierającą indywidualny numer rachunku bankowego.
Natomiast już po otrzymaniu danych zawierających indywidualny rachunek bankowy należy:
- Dokonać weryfikacji numeru.
Kontroli poprawności danych można dokonać na stronie internetowej ZUS, logując się na swoje konto w PUE ZUS. W zakładce „Płatnik„, w której zawarte są wszystkie niezbędne informacje dotyczące przypisanego numeru rachunku.
Jeżeli niektóre dane ulegają zmianie jak dane osobowe czy firmowe zawsze należy pamiętać o ich aktualizacji przez przesłanie informacji do ZUS.
Podsumowanie
ZUS IMIR umożliwia ubezpieczonemu wgląd w wysokość i systematyczność odprowadzanych do ZUS składek. Dzięki niemu każdy zatrudniony może kontrolować swoje uprawnienia i w razie nieprawidłowości natychmiast interweniować w celu wyjaśnienia rozbieżności. Jest to niezmiernie ważne w przypadku osób planujących w niedługim czasie przejście na emeryturę lub korzystających z renty.