ZUS ma dosyć wniosków od emerytów. Seniorzy składają pisma bez uzasadnienia

4 dni temu
Zdjęcie: Polsat News


Zakład Ubezpieczeń Społecznych prosi emerytów, aby powstrzymali się od składania wniosków o ponowne przeliczenie emerytury bez uzasadnienia. Prawo nie wyznacza limitu, ale wiele wniosków ZUS odrzuca niemal automatycznie. Jakie nowe dokumenty ZUS może uwzględnić?


Podwyżka emerytury przez ponowne przeliczenie świadczenia to często bardzo skuteczny sposób na dodatkowe pieniądze dla seniorów. Warto pamiętać, iż tylko nowe dokumenty mogą sprawić, iż wniosek o przeliczenie wysokości świadczenia przyniesie pożądany skutek.


ZUS ostrzega przed wnioskami o przeliczenie


Wniosek o ponowne przeliczenie emerytury składać można m.in. w sytuacji, gdy już po przyznaniu emerytury lub renty możliwe jest udokumentowanie zarobków z lat sprzed przejścia na świadczenie z ZUS, a także w sytuacji, gdy senior pracował na emeryturze. Jednak rzeczniczka ZUS wyjaśnia, iż coraz częściej wnioski o przeliczenie emerytury nie pozwalają na podwyżkę świadczenia:Reklama


"Niekiedy zdarza się, iż emeryt znajdzie jakieś świadectwo pracy, którego wcześniej nie miał lub przez cały czas pracuje pomimo przejścia na emeryturę i od jego pensji są odprowadzane składki do ZUS" - tłumaczy Iwona Kowalska-Matis cytowana przez serwis rynekzdrowie.pl.


Jednocześnie prawo nie zabrania seniorom składać wniosków, które nie mają podstaw. Efektem będzie jedynie odmowna decyzja ZUS.


Jakie nowe dokumenty uwzględni ZUS?


Kowalska-Matis przywołuje także konkretne przykłady i tłumaczy, iż emeryci często zgłaszają się do ZUS z książeczką wojskową, która już wcześniej była dostarczona, a lata służby nie zostały uwzględnione w stażu pracy.
Tymczasem stare dokumenty znalezione w szufladach mogą mieć znaczenie jedynie, jeżeli dotyczą lat pracy przed 1999 rokiem. Po tym czasie wszelkie składki zapisywane są na indywidualnym koncie ubezpieczonego w ZUS. A jakie dokumenty należy posiadać, aby wnioskować o przeliczenie emerytury? To m.in.:
świadectwa pracy (lub umowy o prace przy braku świadectw)zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniulisty płac z archiwum zlikwidowanych zakładów pracyzaświadczenia o pobieraniu zasiłku dla bezrobotnych
Wobec osób, które zatrudnione były w małych firmach (do 20 pracowników), ZUS sam będzie w stanie poświadczyć ubezpieczenie. Wystarczy podanie okresu zatrudnienia i danych pracodawcy. W przypadku osób, które samodzielnie opłacały swoje ubezpieczenie, prowadząc działalność gospodarczą, we wniosku powinny podać nie tylko dane firmy, ale także adres ZUS, gdzie opłacane były składki.
Idź do oryginalnego materiału