Podwyżka emerytury przez ponowne przeliczenie świadczenia to często bardzo skuteczny sposób na dodatkowe pieniądze dla seniorów. Warto pamiętać, iż tylko nowe dokumenty mogą sprawić, iż wniosek o przeliczenie wysokości świadczenia przyniesie pożądany skutek.
ZUS ostrzega przed wnioskami o przeliczenie
Wniosek o ponowne przeliczenie emerytury składać można m.in. w sytuacji, gdy już po przyznaniu emerytury lub renty możliwe jest udokumentowanie zarobków z lat sprzed przejścia na świadczenie z ZUS, a także w sytuacji, gdy senior pracował na emeryturze. Jednak rzeczniczka ZUS wyjaśnia, iż coraz częściej wnioski o przeliczenie emerytury nie pozwalają na podwyżkę świadczenia:Reklama
"Niekiedy zdarza się, iż emeryt znajdzie jakieś świadectwo pracy, którego wcześniej nie miał lub przez cały czas pracuje pomimo przejścia na emeryturę i od jego pensji są odprowadzane składki do ZUS" - tłumaczy Iwona Kowalska-Matis cytowana przez serwis rynekzdrowie.pl.
Jednocześnie prawo nie zabrania seniorom składać wniosków, które nie mają podstaw. Efektem będzie jedynie odmowna decyzja ZUS.
Jakie nowe dokumenty uwzględni ZUS?
Kowalska-Matis przywołuje także konkretne przykłady i tłumaczy, iż emeryci często zgłaszają się do ZUS z książeczką wojskową, która już wcześniej była dostarczona, a lata służby nie zostały uwzględnione w stażu pracy.
Tymczasem stare dokumenty znalezione w szufladach mogą mieć znaczenie jedynie, jeżeli dotyczą lat pracy przed 1999 rokiem. Po tym czasie wszelkie składki zapisywane są na indywidualnym koncie ubezpieczonego w ZUS. A jakie dokumenty należy posiadać, aby wnioskować o przeliczenie emerytury? To m.in.:
świadectwa pracy (lub umowy o prace przy braku świadectw)zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniulisty płac z archiwum zlikwidowanych zakładów pracyzaświadczenia o pobieraniu zasiłku dla bezrobotnych
Wobec osób, które zatrudnione były w małych firmach (do 20 pracowników), ZUS sam będzie w stanie poświadczyć ubezpieczenie. Wystarczy podanie okresu zatrudnienia i danych pracodawcy. W przypadku osób, które samodzielnie opłacały swoje ubezpieczenie, prowadząc działalność gospodarczą, we wniosku powinny podać nie tylko dane firmy, ale także adres ZUS, gdzie opłacane były składki.