Polskie przedsiębiorstwa w coraz większym stopniu zaczynają wykorzystywać AI do automatyzacji powtarzalnych i najprostszych zadań – w efekcie 35% firm deklaruje, iż zredukowało liczbę rekrutacji na stanowiska niewymagające doświadczenia, co oznacza wzrost o 10 pkt proc. r/r, wynika z badania EY. W 36% przedsiębiorstw wśród pracowników przeważa opinia, iż wykorzystywanie technologii AI jest nieuchronne i należy zwiększać swoje cyfrowe kompetencje, w 21% dominuje sceptycyzm, w 19% obawa o utratę pracy lub trwałą zmianę jej charakteru, a w 13% entuzjazm i oczekiwania na wprowadzanie rozwiązań bazujących na AI pomagającej w codziennych obowiązkach.
„Podstawowym błędem, jaki można popełnić przy wprowadzaniu AI w firmie jest założenie, iż to proces technologiczny. Kluczowi są i pozostaną ludzie. Pracownicy mogą dostrzec w sztucznej inteligencji szansę na realizację nowych zadań poprzez możliwość delegowania powtarzalnych czynności albo uważać iż stanowi ona dla nich zagrożenie i robić wiele, aby mu przeciwdziałać. Przedsiębiorstwa, które optymalnie przeprowadzą cały proces zyskają podwójnie poprzez zwiększenie swojej efektywności i innowacyjności, a także budowanie wizerunku nowoczesnego pracodawcy” – ocenił partner EY i lider zespołu Technology Consulting Radosław Frańczak, cytowany w komunikacie.
Według badania EY „Jak polskie firmy wdrażają AI”, poza odpowiednim wprowadzeniem sztucznej inteligencji do organizacji i przekonaniem do niej pracowników, firmy stoją u progu kolejnego wyzwania – powstaniem AI Gap, czyli luki kompetencyjnej wynikającej z ograniczania ról juniorskich. w tej chwili 35% przedsiębiorstw deklaruje, iż zredukowało liczbę rekrutacji na stanowiska niewymagające doświadczenia. Oznacza to wzrost o 10 pkt proc. w ciągu roku. Jednocześnie również o 10 pkt proc. – z 54% do 44% – zmalał odsetek firm pozostających na etapie weryfikacji różnych rozwiązań. Może to sugerować, iż zaczynają one dostrzegać korzyści wynikające z automatyzacji powtarzalnych i prostych zadań, co wpływa na ich plany związane z osobami dopiero wchodzącymi na rynek pracy.
„AI Gap jest niestety wątkiem, często pomijanym w dyskusji dotyczącej wpływu sztucznej inteligencji na rynek pracy. Główna uwaga skupiona jest na potencjalnych redukcjach zatrudnienia, tymczasem wiodącym wyzwaniem staje się zapewnienie ciągłości wiedzy w firmach. Za kilka lat – choćby biorąc pod uwagę kryzys demograficzny – wiele przedsiębiorstw może mierzyć się z brakami pracowników mogącymi w naturalny sposób wypełnić lukę po osobach, które awansują w strukturach organizacji lub odejdą na emeryturę. Może to prowadzić do niepożądanych zmian w kulturze organizacji i ich długofalowych perspektywach biznesowych” – dodała partnerka EY Polska i liderka zespołu People Consulting Katarzyna Ellis.
Implementacja narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji w HR pozostaje na niskim poziomie. W ramach tej funkcji AI został wprowadzony w 18% przebadanych organizacji. Dla porównania w obszarze obsługi klienta ten współczynnik wynosi 41%, a finansów 28%. Wpływ na to ma konieczność zapewnienia najwyższego poziomu ludzkiej empatii, inkluzyjności oraz ochrony danych podczas realizowanych działań, podano.
W ramach obszaru HR sztuczna inteligencja jest wykorzystywana przede wszystkim do automatyzacji procesów (47%), analizy CV pod kątem wymagań rekrutacyjnych (36%) oraz tworzenia opisu stanowisk (35%). We wszystkich tych aspektach zmiany w porównaniu z poprzednim rokiem pozostają na niemalże niezmienionym poziomie. Największe zmiany zostały odnotowane w aspekcie wprowadzenia wirtualnych asystentów (spadek o 8 pkt proc. do 25%) oraz badania pracowników (spadek o 17 pkt proc. do 15%).
Wyniki badania EY wskazują, iż rośnie liczba przedsiębiorstw, które wprowadziły zmiany operacyjne i organizacyjne oparte o sztuczną inteligencję. W ciągu roku ten odsetek wzrósł z 33% do 40%. Równocześnie z 49% do 43% spadła liczba firm pozostających na etapie poszukiwań różnych rozwiązań AI mających zwiększyć ich efektywność. Z kolei 11% organizacji deklaruje, iż nie podejmuje żadnych działań w tym obszarze.
Druga edycja badania „Jak polskie firmy wdrażają AI” została opracowana na zlecenie EY Polska przez Cube Research w ostatnim kwartale 2024 roku na próbie 501 dużych i średnich przedsiębiorstw działające w branżach produkcyjnej, usługowej i handlowej.
Źródło: ISBnews