System edukacji niedostatecznie rozwija kompetencje cyfrowe zdaniem 55% Polaków, jednak mimo to 45% dobrze ocenia własne umiejętności w tym zakresie, wynika z badania ClickMeeting .
Za najbardziej rozwinięte obszary e-usług w Polsce respondenci uważają bankowość elektroniczną (75% badanych), e-commerce (67%) i administrację publiczną (46%). Polacy deklarują zainteresowanie samodzielną edukacją w zakresie kompetencji cyfrowych – 15% byłoby gotowych zapłacić za szkolenie online lub webinar na ten temat, a 37% chętnie skorzystałoby z dostępu zapewnionego przez pracodawcę lub uczelnię, podano.
„Bankowość elektroniczna jest najlepiej rozwiniętym i najłatwiej dostępnym w Polsce systemem usług cyfrowych – takiego zdania jest aż 3/4 Polaków, jak wynika z reprezentatywnego badania platformy ClickMeeting, lidera polskiego rynku webinarów i spotkań online. Drugie miejsce zajmuje sektor zakupów internetowych, wskazywany przez 67% badanych, a trzecie – możliwość załatwienia spraw urzędowych online (46%). Spory odsetek respondentów – 28% – wskazuje również narzędzia do pracy hybrydowej i zdalnej (np. platformy do komunikacji online, programy do zarządzania projektami), a 24% – narzędzia do edukacji online (platformy do komunikacji, dostępność materiałów dla prowadzących i nauczycieli, programy ułatwiające tworzenie materiałów edukacyjnych)” – czytamy w komunikacie.
Również 24% badanych wskazuje sektor opieki zdrowotnej (np. możliwość rezerwacji wizyty przez Internet, teleporady). Z kolei tylko 16% uważa, iż na wysokim poziomie stoi w Polsce dostęp do kultury online (np. wirtualnych wystaw, bibliotek cyfrowych czy wydarzeń online). Zaledwie 1% ankietowanych jest zdania, iż w Polsce nie ma żadnych dobrze rozwiniętych i łatwo dostępnych usług cyfrowych, a 9% nie ma opinii na ten temat.
Własne kompetencje cyfrowe dobrze ocenia 45% respondentów, a źle – tylko 12%. Jako średnie postrzega je 35% ankietowanych, a 7,5% nie umie ich ocenić. Natomiast tylko 22,5% badanych przez ClickMeeting twierdzi, iż polski system edukacji w wystarczającym stopniu rozwija kompetencje cyfrowe obywateli, a w opinii aż 55% robi to niedostatecznie. Kolejne 22,5% nie ma zdania na ten temat, podkreślono.
„Polacy chętnie zdobywają wiedzę na własną rękę, a wielu jest gotowych zapłacić za dostęp do eksperckich materiałów o tematyce, która ich interesuje. Twórcy internetowi, szkoleniowcy i edukatorzy zdają sobie z tego sprawę – tylko w pierwszym kwartale tego roku liczba osób tworzących płatne webinary za pośrednictwem ClickMeeting w Polsce zwiększyła się aż o 48,5%. Z kolei liczba sprzedanych biletów oraz ich wartość wzrosły o prawie jedną trzecią. Za ponad połowę wydarzeń odpowiada sektor szkoleniowo-edukacyjny. Jak wynika z naszego badania, tylko 28,5% respondentów nie byłoby w ogóle zainteresowanych płatnym eksperckim kursem online czy webinarem rozwijającym kompetencje cyfrowe. Udział w takim wydarzeniu wykupiłoby 15% badanych, a 37% chętnie skorzystałoby z dostępu zapewnionego przez pracodawcę lub uczelnię. Pozostałe 19% nie wie, czy by się na to zdecydowało” – powiedziała marketing manager ClickMeeting Martyna Grzegorczyk, cytowana w komunikacie.
Wśród zakresów szkoleń, kursów i webinarów, które Polacy uważają za najbardziej interesujące, prowadzą języki obce, wskazywane przez 36% badanych. Z kolei 31,5%, wskazuje umiejętności techniczne, np. związane z cyberbezpieczeństwem, programowaniem czy analizą danych. Po 26,5% odpowiedzi zebrały tematy związane ze zdrowiem, zdrowym stylem życia i odżywianiem oraz informacjami branżowymi z obszaru zainteresowań danej osoby. Co 4. badany chciałby się bliżej zapoznać z tematyką sztucznej inteligencji, a co 5. dowiedziałby się więcej o rozwijaniu kompetencji miękkich (jak np. komunikacja czy zarządzanie) i posłuchał porad na temat finansów i inwestowania, zakończono.
Źródło: ISBnews