Z usług freelancerów korzysta 60% firm (od 3 do 10 lat), a 30% planuje rozwijać formę współpracy, wynika z raportu platformy do rozliczeń podwykonawców Useme. Największe zapotrzebowanie na tę formę współpracy dotyczy pracowników IT, marketingu i e-commerce.
„Firmy zlecają freelancerom zadania związane zarówno z główną działalnością, jak i te wykraczające poza jej obszar. Najczęściej działają w branżach takich jak :IT (25%), marketing i reklama (24%), e-commerce (17%) oraz media i rozrywka (14%). Pracują głównie zdalnie, co pozwala im na większą elastyczność i dostosowanie się do zmiennych potrzeb rynku” – czytamy w raporcie „Jak freelancerzy wspierają rozwój przedsiębiorstw. Raport dla firm 2025”.
Firmy decydują się na współpracę z freelancerami m.in. w sytuacji nadmiaru zadań, których nie jest w stanie obsłużyć wewnętrzny zespół (45%) lub wtedy, gdy brakuje wystarczającej liczby projektów, aby opłacalne było zatrudnienie pracownika na etat (32%), podano także.
„W 2024 roku najczęściej zlecane zadania dotyczyły marketingu (18%), grafiki (18%), copywritingu (16%) oraz IT (13%)” – czytamy dalej.
Dla większych firm zatrudnianie freelancerów jest sposobem na optymalizację kosztów i eksplorację nowych kierunków rozwoju. Mniejsze firmy korzystają z ich usług, żeby uzupełnić brakujące kompetencje, takie jak obsługa strony internetowej czy prowadzenie profili w mediach społecznościowych, podano także.
Firmy zatrudniające freelancerów wskazują na następujące korzyści: 51,3% firm decyduje się na taką współpracę, by uzupełnić kompetencje zespołu, 42,49% – by obniżyć koszty pracy, 30,05%, by zwiększyć wolumen pracy, poszerzenie oferty – 29,02%.
Z raportu wynika, iż freelancerom przekazuje się więcej niż 1/4 zadań, na co wskazało 27% firm.
Źródło: ISBnews