AI może zastąpić choćby 3 mln pracowników w Wielkiej Brytanii – raport Tony Blair Institute

4 dni temu
Zdjęcie: AI Wielka Brytania miejsca pracy


Według najnowszego raportu Tony Blair Institute (TBI), sztuczna inteligencja (AI) może wpłynąć na zniknięcie od 1 do 3 milionów miejsc pracy w brytyjskim sektorze prywatnym, jednak długoterminowe straty w zatrudnieniu będą stosunkowo niewielkie. TBI szacuje, iż na szczycie procesu automatyzacji, każdego roku przez kilkadziesiąt lat może dochodzić do likwidacji od 60 000 do 275 000 stanowisk. Równocześnie rozwój technologii przyczyni się do tworzenia nowych miejsc pracy, co według instytutu ostatecznie ograniczy wzrost bezrobocia do kilkuset tysięcy.

W ciągu ostatnich lat sztuczna inteligencja, definiowana jako systemy komputerowe wykonujące zadania, które wcześniej wymagały ludzkiej inteligencji, stała się priorytetem w debacie politycznej. Przełomy, takie jak pojawienie się ChatGPT, wpłynęły na postrzeganie potencjalnego wpływu AI na rynek pracy. Według TBI, w długiej perspektywie zmniejszenie liczby miejsc pracy spowodowane będzie relatywnie niewielkie, bo ostatecznie sztuczna inteligencja zwiększy zapotrzebowanie na pracowników w różnych sektorach, gospodarka zyska na dynamice, a pracownicy będą migrować między nowymi stanowiskami.

AI może zwiększyć PKB Wielkiej Brytanii choćby o 6%

Raport sugeruje, iż wdrożenie sztucznej inteligencji może zwiększyć PKB Wielkiej Brytanii o 1% w ciągu najbliższych pięciu lat, a do 2035 roku choćby o 6%. TBI ocenia jednocześnie, iż liczba bezrobotnych może wzrosnąć o 180 000 do 2030 roku (obecnie bezrobocie w Wielkiej Brytanii wynosi około 1,4 miliona osób). Wzrost produktywności wynikający z zastosowania AI powinien jednak pobudzić gospodarkę, co docelowo przyczyni się do powstania nowych miejsc pracy.

Instytut zwraca jednak uwagę, iż skutki automatyzacji będą zależeć od takich czynników jak postęp technologiczny, decyzje inwestycyjne prywatnych firm oraz polityka rządu. W szczególności najbardziej narażone na zmiany są stanowiska administracyjne, sprzedażowe oraz obsługi klienta, a także bankowość i finanse – sektory, w których przetwarzane są ogromne ilości danych.

W raporcie wskazano także na potrzebę modernizacji infrastruktury rynku pracy w Wielkiej Brytanii, w tym stworzenia systemu wczesnego ostrzegania, który informowałby pracowników o potencjalnym wpływie AI na ich zatrudnienie. Pomimo iż sztuczna inteligencja wyeliminuje niektóre zawody, instytut spodziewa się wzrostu popytu na usługi oraz nowe produkty, co zwiększy zapotrzebowanie na nowe role i zadania w gospodarce.

Źródło: TBI

Idź do oryginalnego materiału