Analiza Udziału Studentów w Inicjatywach Pracodawców: Główne Wnioski z Badania ‘A po studiach idziemy do pracy’ 2024

2 tygodni temu

W jakich inicjatywach organizowanych przez pracodawców studenci najczęściej biorą udział, gdzie można spotkać ich w sieci, jakich informacji poszukują na temat rynku pracy i pracodawców oraz jakie formy komunikacji są dla nich najbardziej atrakcyjne – zadajcie sobie czasem te pytania? Dziś przychodzimy z odpowiedzią – zapoznajcie się z najważniejszymi wnioskami z tegorocznej edycji naszego badania „A po studiach idziemy do pracy”.

Studenci, niezależnie od kierunku edukacji, częściej wybierają formy wydarzeń offline niż online – skąd to wiemy? Zapytaliśmy! Naszą ankietę wypełniło 954 studentów z całej Polski, studiujących na najróżniejszych kierunkach. Wnioski zebraliśmy w skondensowany raport opublikowany na blogu Grupy MBE. jeżeli kierujecie swoje działania employer brandingowe do tej grupy docelowej lub budujecie długofalowe relacje z uczelniami – wierzymy, iż dostarczone przez nas dane będą rzetelną podstawą do efektywnego planowania.

A oto niektóre wnioski, które płyną z zebranych przez nas odpowiedzi:

Stawiaj na inicjatywy związane z rozwojem!

Studenci chcą od przyszłego pracodawcy dostać obietnicę pogłębienia wiedzy i umiejętności – dlatego właśnie możliwości rozwoju i oferta szkoleniowa to najchętniej czytane przez nich tematy (64% wskazań), a wśród inicjatyw podejmowanych przez firmy najbardziej interesują ich warsztaty i webinary (ponad 60% respondentów zainteresowanych jest takimi inicjatywami zarówno w formie offline, jak i online). Taka tendencja utrzymuje się już od lat, dlatego jako EB-owcy musimy zadbać o wkład przedstawicieli biznesu w nasze działania, to oni najlepiej przyciągają młode talenty do firmy!

Widełki wynagrodzeń to game changer

Obecny na rynku pracy trend nie omija najmłodszych. Informacja o oferowanym wynagrodzeniu jest aktualnie najważniejszym elementem wpływającym na atrakcyjność oferty pracy wśród studentów, wybranym przez 78% respondentów. Kolejne ważne elementy (jak możliwość pogodzenia pracy ze studiami czy możliwość zdobycia doświadczenia) to wciąż ważne aspekty, jednak mocno odstają (kolejno o 17 i 22 punkty procentowe) od widełek.

Mimo epoki pracy hybrydowej – lokalizacja ma znaczenie

Aż 61% respondentów zadeklarowało, iż poszukuje informacji o lokalizacji pracodawcy. Jest to czynnik, który ma większe znaczenie niż chociażby opinie na temat firmy (55% respondentów). Być może to fakt, iż staże (którymi zwykle zainteresowani są studenci) często realizowane są stacjonarnie, być może ważna jest bliskość uczelni lub wygodnych połączeń komunikacji publicznej (ponad 40% naszych respondentów nie mieszka w miejscowości, w której studiuje). Niezależnie od powodów – warto chwalić się dobrą lokalizacją biura lub od samego początku dawać wskazówki dogodnego dojazdu.

Podium w sferze social mediów – niezmienne

Jak pokazują zebrane przez nas dane, wśród wykorzystywanych przez studentów mediów społecznościowych prym wiodą niezmiennie Instagram, Facebook i YouTube – każda z tych platform została wskazana przez ponad 80% respondentów jako narzędzie codziennej komunikacji. Oczywiście warto działać też na innych platformach, np. TikToku, który w stosunku do danych z zeszłego roku uzyskał wzrost aż o 8 punktów procentowych i bazuje na użyciu atrakcyjnej dla młodych formy wideo. Inną ciekawą platformą jest Discord – ponad 40% respondentów deklaruje regularną na niej obecność, a daje ona wyjątkową możliwość interakcji z użytkownikami.

Skąd pomysł na ten projekt? Widzieliśmy lukę w temacie lokalnych badań tej grupy docelowej i postanowiliśmy ją zapełnić! Nasze badanie zaprojektowaliśmy tak, by udostępnić pracodawcom rzetelne dane, pomocne w projektowaniu działań university relations. Raporty publikujemy wiosną, abyście mogli przygotować się na nadchodzący nowy rok akademicki i wykorzystać wnioski z naszych badań do zaplanowania budżetu na kolejny okres. W 2024 roku badanie przeprowadziliśmy po raz drugi i planujemy powtarzać je co roku.

W naszej pełnej publikacji znajdziecie dużo więcej danych dotyczących postaw i nawyków studentów wchodzących na rynek pracy.

Darmowy raport „A po studiach idziemy do pracy 2024” możecie pobrać tutaj

AUTORKI:

Anna Rosołowska,
Employer Branding Strategy Lead,
Grupa MBE

Socjolożka, absolwentka studiów podyplomowych Employer Branding na AGH w Krakowie, certyfikowana trenerka. Zanim rozpoczęła pracę w MBE, przez niemal 10 lat związana była z branżą reklamową. W MBE prowadzi zespół strategii i badań. Razem z zespołem zajmuje się przede wszystkim budowaniem strategii EB, przeprowadzaniem badań z pracownikami i zewnętrzną grupą docelową, konsultacjami dla klientów, audytami procesów HR-owych. A po godzinach czasem redaguje książki i organizuje spotkania EBMASTERS.

Anna Pukała,
Employer Branding Strategy Coordinator,
Grupa MBE

Absolwentka psychologii o specjalności neuropsychologia i neurokognitywistyka na Uniwersytecie Jagiellońskim. W trakcie studiów przeprowadzała badania z zakresu psychologii społecznej oraz neuropsychologii rozwojowej dzieci. W MBE prowadzi koordynuje projekty strategiczne i badawcze, audyty procesów. Rozwija się w kierunku psychoterapii i UX researchu.

Idź do oryginalnego materiału