Nie jest tajemnicą, iż istotny dla gospodarki Niemiec koncern został zmuszony sięgnąć po radykalne środki, by utrzymać się na powierzchni. W perspektywie oprócz zamknięcia fabryk marki podstawowej Volkswagen jest też utrata części składników wynagrodzenia tysięcy pracowników.
Volkswagen rozważa cofnięcie wypłat rocznicowych premii
Podczas gdy pracownicy brukselskiej fabryki Audi stoją w obliczu rychłej utraty zatrudnienia, Volkswagen toczy spór z załogą. Sporną kwestią jest możliwość wyeliminowania premii dla długoletnich pracowników. Konkretnie zarząd bierze pod uwagę m.in. wyeliminowanie wypłat nagród jubileuszowych.
Negocjacje zbiorowe trwają, bo kwestia zniesienia premii i nagród jubileuszowych dotyczy ponad 10 000 pracowników. w tej chwili obowiązujący układ zbiorowy przewiduje wypłatę dodatkowych jednorazowych środków pieniężnych za 25 lat pracy w wysokości 1,45-krotności miesięcznego wynagrodzenia. Ponadto pracownicy mający na koncie 35 -letni staż mogą liczyć na taką jednorazową premię w wysokości 2,90-krotności miesięcznego wynagrodzenia. W związku z tym dla wielu to istotny zastrzyk gotówki. Volkswagen jednak musi zaciskać pasa, stąd wynika poszukiwanie oszczędności.
Cięcia w wynagrodzeniach pozwolą nieco zaoszczędzić. Według informacji Automobilwoche, według stanu na dzień 31 marca 2024 r. prawie 6000 pracowników VW miało właśnie obchodzić swoje rocznice. Prawie 2000 pracowników przepracowało w firmie 24 lata, a około 4000 aż 34 lata. Trzeba jednak wiedzieć, iż liczba pracowników, którzy przepracowali w firmie 23–33 lata także jest równie wysoka. Od 5 000 do 6 000 pracowników VW jest bliskich otrzymania nagród jubileuszowych. Jednak jeżeli uwzględnić tych, którym do wypłaty nagrody brakuje roku lub dwóch, to Volkswagen mógłby zaoszczędzić na premiach dla ponad 10 000 pracowników.
Cięcia w wynagrodzeniach i zwolnienia grupowe w 2025 roku
Nie jest tajemnicą, iż zarząd Volkswagena oprócz tego, chce także obniżenia płac o 10% oraz planuje zwolnienia pracowników ze względów operacyjnych. W związku z tym we wrześniu rozwiązano obowiązującą w układzie zbiorowym od ponad 30 lat gwarancję zatrudnienia, to stanie się to w połowie przyszłego roku.
Słabe wyniki sprzedaży wymuszają także konieczność zamknięcia kilku fabryk. Dokładne lokalizacje oraz ich ilość są przez cały czas tajemnicą. Zdaniem rady zakładowej planuje się zamknięcie co najmniej trzech fabryk w Niemczech. W efekcie zwolnienia obejmą kilkadziesiąt tysięcy pracowników.
W ten sposób zaoszczędzone pieniądze mają pomóc Volkswagenowi na uzyskanie na atrakcyjności względem konkurencji. Jednak u władz Saksonii i Dolnej Saksonii, zapowiadana perspektywa zamknięcia fabryk budzi niepokój. Zwolnienia w Volkswagenie, to także cios dla lokalnych biznesów i dostawców. CZYTAJ TAKŻE: Volkswagen upada. Kto odpowiada za kryzys sprzedaży samochodów elektrycznych?
źródło: Automobilwoche, Volkswagen