Bank, który wytycza nowoczesne standardy HR. BGK siódmy raz z rzędu z Certyfikatem Friendly Workplace®

2 miesięcy temu

Z prawdziwą przyjemnością dokonaliśmy przeglądu ubiegłorocznych działań BGK na rzecz pracowników. Skala i jakość realizowanych projektów i inicjatyw jest imponująca. W tym roku pragniemy szczególnie docenić program “Wiele ról, jedno życie” – inspirująca idea, ciekawe, całościowe podejście do wellbeingu i troska o kompleksowy dobrostan pracownika. Kolejną inicjatywą, która zdobyła nasze uznanie są programy kreujące kulturę doceniania pracowników, a zatem “Filary Kultury” oraz “Filary BGK”. Obie projekty uważamy za bardzo wartościowe. Tradycyjnie gratulujemy BGK wraz z zespołem wyjątkowego zaangażowania w akcje edukacyjne i prospołeczne. Lista aktywności robi wrażenie.

Serdecznie gratulujemy Bankowi Gospodarstwa Krajowego kolejnej godła i Nagrody specjalnej “Friendly Workplace 2024”. To siódme z rzędu wyróżnienie dla BGK, który jest w Klubie Przyjaznych Pracodawców już od premierowej edycji w roku 2018. Jesteśmy dumni, iż grono naszych Laureatów jest silna i zaangażowana polska marka finansowa, która wytycza standardy w HR i jest inspiracją dla innych Pracodawców.

Co nowego w BGK?

SREFA ROZWOJOWA

Pracownicy BGK korzystają z szeregu możliwości podnoszenia kwalifikacji. Pracownicy uczestniczą m.in. w szkoleniach i warsztatach rozwijających kompetencje miękkie, merytorycznych szkoleniach zamkniętych (zewnętrznych i wewnętrznych), w programach rozwojowych i menedżerskich, w kursach językowych, studiach podyplomowych.

Większość działań rozwojowo-szkoleniowych, w tym wszystkie projekty rozwojowe, organizowane są w formie szkoleń zamkniętych, które dają możliwość ścisłego dostosowania programu szkolenia do potrzeb Banku, a ponadto pozwalają na przeszkolenie większej liczby osób oraz na efektywniejsze wykorzystanie środków finansowych.

Szkolenia są dostępne dla pracowników na platformie do e-learningu (obowiązkowe i fakultatywne). Pracownicy mogą przechodzić kursy językowe online przez platformę eTutor – 5języków(angielski, niemiecki, francuski, hiszpański, włoski).

Jaki jest zakres oferowanych przez Państwa szkoleń? programy rozwojowe menedżerskie, szkolenia ogólnorozwojowe (kompetencje miękkie), studia podyplomowe, certyfikacje branżowe języki obce, także w formie online, szkolenia wynikające z przepisów prawa i rekomendacji np. KNF, RODO, itp., szkolenia z zakresu wiedzy i umiejętności specjalistycznych, konferencje, seminaria, kongresy branżowe, coaching, mentoring.

W ramach rozwoju, oferujemy naszym pracownikom dofinansowanie do studiów podyplomowych, kursów języków obcych oraz finansujemy międzynarodowe kursy certyfikujące. Ponadto, zachęcamy pracowników i menedżerów do wdrażania Indywidualnych Programów Rozwoju (IPR). IPR to działania, które pracownik w porozumieniu z przełożonym podejmuje, aby rozwinąć swoje kompetencje, zmodyfikować swoją postawę bądź zdobyć nową wiedzę. Pracownicy uczestniczą w zorganizowanych spotkaniach informujących czym jest IPR, czemu służy, jakie niesie korzyści.

Każdy pracownik, który przepracował w banku ponad rok bierze udział w programie rozwojowym skierowanym dla pracowników na stanowiskach niemenedżerskich, którego nadrzędnym celem jest wyrównanie i uspójnienie kompetencji pracowników oraz synergii z kompetencjami kadry menedżerskiej.

W ramach programu realizowane są trzy bloki tematyczne:

  • zwinność w środowisku niejednoznacznym, myślenie kontekstowe oraz myślenie krytyczne,
  • praca interdyscyplinarna,
  • feedback z elementami komunikacji NVC

Pracownikom, którzy wchodzą po raz pierwszy na ścieżkę menedżerską oferujemy program rozwojowy „Onboarding Menedżera” w ramach, którego pracownicy poznają zagadnienia z zakresu prawa pracy, czasu pracy, szacunku w miejscu pracy, jak i rozwijają kompetencje menedżerskie (świadomość biznesowa, komunikacja i wywieranie wpływu, rozwój i motywowanie oraz zarządzania zmianą) Każdy z menedżerów rozwija swoje kompetencje w oparciu o model kompetencji przywódczych BGK. Na podstawie 5 kompetencji stworzyliśmy programy rozwojowe dedykowane danym poziomom stanowisk menedżerskich. Cała kadra zaradzająca od poziomu menedżera zespołu po zarząd bierze udział w programie rozwojowym „Przywództwo Przyszłości”, gdzie moduły są dopracowane, by z jednej strony mocno ze sobą korespondowały, a z drugiej strony, by jak najlepiej wspierać dany poziom zarządczy.

Dodatkowo, organizujemy otwarte dla wszystkich pracowników panele ekspertów/webinary, na których dzielimy się wiedzą z innymi pracownikami (np. Śniadania Mistrzów, gdzie część merytoryczna, tzw. „twarda”, np. wdrożenie M365 jest uzupełniona o część „miękką”, np. rozmową jak utrwalać nowe nawyki, po to by efektywnie przyswajać nową wiedzę). Posiadamy programy talentowe (Bank Staży, Rozwój bez Granic, Bank Talentów) oraz programy stażowe, krajowe i zagraniczne, na których pracownicy mogą poszerzać wiedzę o pracy w innych komórkach, tym samym zwiększając rozumienie naszych procesów i ogólnej wiedzy o banku.

Pracownicy mogą też skorzystać z takich form rozwoju jak: coaching (zewnętrzny i wewnętrzny) oraz mentoring.

DEDYKOWANE PROGRAMY DLA PRACOWNIKÓW

W 2022 i 2023 r. zdobyliśmy Wellbeing Certificate – to najwyższe wyróżnienie w procesie certyfikacyjnym, który bada standardy pozytywnego wpływu na dobrostan (wellbeing) pracowników.

Wychodząc naprzeciw różnorodnym potrzebom pracowników, wspierając ich pasje i talenty, inspirując do poszukiwania rozwiązań budujących harmonię pomiędzy życiem osobistym i zawodowym, BGK stworzył również program „Wiele ról, jedno życie’’. Głównym założeniem tej inicjatywy było przekonanie, iż wellbeing to nie tylko benefity, karty sportowe i opieka medyczna – to człowiek jako całość. Zaangażowanie i satysfakcja z codziennego życia wypływają z tego, jak się czujemy, jak radzimy sobie z trudnościami, jakie napotykamy każdego dnia, jak radzimy sobie w relacjach z ludźmi, którzy nas otaczają. Nasze życie to nie tylko praca, mimo iż wypełnia ona znaczną część dnia, ale także rodzina, pasje, zainteresowania i pozostałe elementy adekwatne dla wszystkich indywidualnie. Wszystkie te obszary są powiązane, dlatego warto dbać o nie równolegle. Podczas trwania programu poruszane są więc różne tematy. Niektóre łatwiejsze, niektóre trudniejsze, ale wszystkie równie istotne.

Co ważne, Bank Gospodarstwa Krajowego zatrudnia osoby w wieku 50+, osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, kobiety w ciąży oraz młode matki.

Od 20 lat w banku działa Koło Seniora, którego członkami są pracownicy odchodzący na emeryturę. w tej chwili liczy 240 członków: 205 Centrala, 35 Placówki BGK, Koło Seniora realizuje działalność w trzech obszarach: sanatoryjno-rehabilitacyjnym, turystyczno-rekreacyjnym i kulturalnym. Wydaje również kwartalnik „Babie lato”.

Inne działania wspierające pracowników i promujące work & life balance to m.in.: programy dla pracowników: bądź ergo, bądź zdrowy, bądź aktywny, bądź spełniony – w tej chwili program wellbeingowy Power Bank, kobiety wracające do pracy po urlopach macierzyńskich mogą łączyć przerwę na karmienie (2×30 min) i np. kończyć pracę o godzinę wcześniej, kobiety wracające do pracy po urlopach macierzyńskich mogą również liczyć na obniżony wymiar czasu pracy, oboje rodziców mogą korzystać z 2 dni opieki na każde dziecko do 14 r.ż.,

wdrożyliśmy ruchomy czas pracy (możemy rozpoczynać pracę między godz. 7.00 a 9.00 i proporcjonalnie po 8 h kończyć pracę), wprowadziliśmy możliwość pracy zdalnej w formule home office (10 dni zdalnych w miesiącu), do rodziców na urlopach rodzicielskich wysyłany jest też newsletter ,,Rodzinka BGK” opowiadający co aktualnie dzieje się w firmie, rodzice po urodzeniu dziecka otrzymują od BGK drobny podarunek Wdrożone przepisy związane z pracą zdalną (wprowadzony ryczałt).

Poza standardowymi benefitami, wyróżniające podejście do pracowników objawia się w dodatkowych udogodnieniach: Pracowniczy Program Emerytalny, program wolontariatu z godzinami wolnymi na jego realizację, 11 bractw sportowych udział w zawodach i wydarzenia przez nich organizowanych nisko oprocentowane pożyczki na cele remontowo-mieszkaniowe,

Dzień Pracownika – okazja do integracji oraz dodatkowe wynagrodzenie w wysokości ¾ miesięcznego wynagrodzenia, Dzień wolny po Dniu Pracownika Dzień z dzieckiem – atrakcje dla dzieci i rodziców zorganizowane w biurach banku Olimpiada BGK 2023 – impreza sportowa współorganizowana z bractwami sportowymi, integrująca pracowników i promująca aktywny tryb życia, dzień wolny z tytułu Wigilii, owocowe dni Otworzyliśmy pokój ciszy – to przestrzeń przeznaczona do odreagowania napięcia, wyciszenia i spokoju, może również służyć do modlitwy i innych praktyk religijnych, Sabatical – pracownikowi, posiadającemu co najmniej 10 letni staż pracy w BGK, na jego pisemny wniosek, jednorazowo raz na 5 lat może być udzielona bezpłatna przerwa od pracy, tzw. sabbatical na okres od 1 do 3 miesięcy. Celem bezpłatnej przerwy od pracy jest zapobieganie wypaleniu zawodowemu doświadczonych pracowników Banku. Możliwość skorzystania z Sabbatical służy zmotywowaniu do lepszej i efektywniejszej pracy na rzecz BGK w przyszłości.

W ramach działań integracyjnych w Banku organizowane są mikołajki dla dzieci pracowników, które sprzyjają integracji rodzin, cykliczne treningi członków bractw sportowych pod okiem trenera, warsztaty, webinary dla pracowników z orzeczeniem o niepełnosprawności. Po zakończeniu pandemii wróciliśmy również do wspólnego świętowania Wigilii, Dnia Pracownika czy Świąt Wielkanocnych. Organizowane są też ponownie zarówno zespołowe, jaki i departamentowe wyjazdy integracyjne.

Dodatkowo, w celu integracji pracowników, promowania i nagrodzenia zatrudnionych prezentujących wyróżniającą się oraz zgodną z wartościami organizacji (otwartość, zespołowość, odpowiedzialność) postawę stworzono plebiscyt Filary Kultury i Filary BGK. Filary Kultury to konkurs, w którym każdy z pracowników może zgłosić swojego kandydata i oddać głos na osobę, która kieruje się naszymi wartościami i inspiruje innych do bycia lepszym. Z kolei w ramach Filarów BGK zwycięzcę wyłaniają członkowie zarządu. W plebiscycie Filary BGK o zwycięzcy decydują już członkowie zarządu. Laureaci obu konkursów są ogłaszani w ramach Dnia Pracownika.

Dzień Wartości – to wydarzenie mające na celu budowanie świadomości o naszych wartościach wśród pracowników. W roku 2021 obchodziliśmy to święto dłużej, bo aż 7 dni nazywając je

Tygodniem Wartości. Jego hasłem przewodnim było: To dziecinnie proste. Pracownicy podczas tego tygodnia mogli stać się nie tylko widzami, ale przede wszystkim twórcami – mogli zaprezentować poprzez wideo, prezentację, wystąpienie on-line „na żywo”, zorganizowanie przedstawienia czy stand-up czym dla ich pionu są: otwartość, zespołowość i odpowiedzialność. A dodatkowo do poprowadzenia wydarzenia oraz nagrań mogli oni zaprosić swoje pociechy.

ZDROWE I BEZPIECZNE ŚRODOWISKO PRACY

Jako Bank nie mamy czynników bardzo szkodliwych dla zdrowia i życia pracowników. Pracujemy w nowoczesnych i komfortowych biurach, skupiając się przede wszystkim na poprawie jakości warunków pracy i sfery wellbeing.

Do dyspozycji pracowników są ergonomiczne krzesła oraz biurka – z możliwością dostosowania wysokości tych mebli, co wpływa na kondycję i zdrowie zatrudnionych osób.

Osoby zatrudnione w BGK mogą skorzystać również z refundacji kosztów zakupu okularów korygujących wzrok, szkieł korekcyjnych, szkieł (soczewek) kontaktowych w wysokości 800 złotych raz na 2 lata.

W kwestii BHP, każdy z pracowników wraz z rozpoczęciem pracy (pierwszego dnia) odbywa szkolenie, którego celem jest zapoznanie z warunkami bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującymi na obejmowanym stanowisku oraz ogólnymi zasadami BHP w firmie. Na terenie biura do dyspozycji pracowników są apteczki medyczne z potrzebnym wyposażeniem oraz defibrylator wraz z instrukcjami udzielenia pomocy. W firmie obowiązuje również instrukcja na okoliczność wypadku przy pracy opisująca kolejne kroki jego zgłaszania, a także dokument określający klasyfikację wypadków i należne świadczenia.

W zeszłym roku wprowadziliśmy szkolenia BHP w formie interaktywnej gry.

Cyklicznie szkolimy pracowników z zakresu pierwszej pomocy.

Nasza organizacja podejmuje działania mające na celu utrzymanie zdrowia psychicznego pracowników poprzez wdrożenie i udostępnienie Infolinii EAP24, której zadaniem jest pomoc pracownikom i ich bliskim w sposób bezpieczny i poufny w rozwiązywaniu problemów związanych ze stresem w pracy, problemów rodzinnych czy finansowych, a choćby problemów w relacjach międzyludzkich. Infolinia została wdrożona w trakcie pandemii i jest dostępna dla pracowników również teraz.

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA uzyskane przez firmę w okresie ostatnich dwóch lat:

  • Solidny Pracodawca – 2014, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023
  • Best Quality Employer – 2019, 2021, 2022, 2023
  • Friendly Workplace – 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023
  • Top Employer – 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024
  • Najlepszy Pracodawca w rankingu Gazety Finansowej – 2019, 2020, 2021, 2022, 2023
  • HR Najwyższej Jakości według PSZK – 2020, 2021, 2022, 2023
  • Wellbeing Certificate Leader – 2022, 2023
  • Inwestor w Kapitał Ludzki – 2021, 2022,
  • Certyfikat Firma Przyjazna Seniorom PMO Award – 2020,

Pozostałe wyróżnienia:

Pracodawca Roku AIESEC 2022, Certyfikat „Prosty język”, Praktyka Wysokiej Jakości 2022. I Miejsce w konkursie IC Business Partner 2023 dla Zespołu Komunikacji Wewnętrznej BGK Podsumowanie zdobytych nagród branżowych dla komunikacji wewnętrznej:

INFORMACJE DODATKOWE

Badanie jakości współpracy w banku 2023 r.

Celem badania było pozyskanie informacji zwrotnych na temat jakości współpracy w BGK, wskazanie dobrych praktyk oraz nagrodzenie najlepszych. Dzięki pozyskanym informacjom będziemy mogli przygotować rozwiązania, które przybliżą nas do realizacji celów związanych z pracą interdyscyplinarną, kulturą feedbacku i zespołowość.

Badanie Opinii Pracowniczej:

Przeprowadzone w roku 2022 badanie i frekwencja w Badaniu Opinii Pracowniczej (przeprowadzone przez firmę Deloitte) pokazały, iż pracownicy BGK potrzebują mieć wpływ na organizację i być częścią zmiany, która ulepszy miejsce pracy – udział w badaniu wzięło aż 94% pracowników organizacji (1658 osób).

Najwyższe oceny respondentów dotyczyły stwierdzeń: Współpracownicy chętnie mi pomagają, kiedy tego potrzebuję. W moim zespole panuje pozytywna atmosfera. Mój przełożony jest otwarty na moje opinie i pomysły. Moje obowiązki, cele i zadania są mi przedstawiane w jasny sposób. Wiem, w jaki sposób zgłaszać przypadki dyskryminacji/molestowaniu/mobbingu.

Z kolei aż 39% ankietowanych deklaruje, iż chciałoby pracować w BGK do końca swojej kariery zawodowej, a prawie 36% chciałoby pracować w organizacji dłużej niż 5 lat.

Regularne badania komunikacji wewnętrzne

We współpracy z niezależną agencją cyklicznie przeprowadzamy audyt komunikacji wewnętrznej. Weryfikujemy potrzeby organizacji, badamy satysfakcję i oczekiwania pracowników. Sprawdzamy również jakość i atrakcyjność komunikacji, żeby była jak najbardziej przystępna dla pracowników. W oparciu o wyniki badania, rekomendacje audytora i światowe trendy, aktualizujemy naszą strategię komunikacji wewnętrznej, tak by odpowiadała na potrzeby odbiorców i wspierała cele strategiczne banku. Na bieżąco mierzymy skuteczność naszych działań i sprawdzamy efekty wdrożonych zmian.

Awanse:

W banku pracownicy mają możliwość awansu pionowego oraz poziomego. W ramach awansu pionowego pracownik ma do wyboru ścieżkę ekspercką bądź menadżerską.

Ścieżka rozwoju/awansu wygląda następująco: dyrektor = dyrektor ds., główny ekspert = menedżer = menedżer ds., ekspert, starszy specjalista, specjalista, młodszy specjalista.

W banku funkcjonuje również możliwość przechodzenia pracowników pomiędzy działami, zespołami – biorą oni udział w rekrutacjach wewnętrznych.

W banku przeprowadzany jest Proces Oceny Pracy i jest on indywidualną oceną pracy wszystkich pracowników banku. Przedmiotem oceny jest skuteczność i jakość realizowanych celów/zadań oraz poziom spełnienia wymaganych standardów zachowania, określonych przez wartości BGK (otwartość, zespołowość, odpowiedzialność). POP obejmuje wszystkich pracowników banku zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Składa się z 5 etapów realizowanych w cyklu rocznym od definiowania priorytetowych celów i zadań, przez ich przegląd, po ocenę.

Nagrody dla pracowników:

Opisane w punkcie nr. 2 – Filary BGK oraz Filary Kultury.

Pracownicy BGK otrzymują także nagrody jubileuszowe, którą mogą otrzymać raz na 5 lat. Jej wysokość, w zależności od stażu pracy ogółem i stażu pracy w banku wynosi od 100% do 300% podstawy wymiaru, którą stanowi miesięczne wynagrodzenie zasadnicze przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody. Dniem nabycia prawa do nagrody jest dzień spełnienia łącznie warunków stażu pracy ogółem, stażu pracy w BGK, upływu okresu 5 lat od dnia otrzymania poprzedniej nagrody jubileuszowej.

Programy antymobbingowe:

Pracownicy BGK mają do zrealizowanie obowiązkowe szkolenia: „Etyka w BGK” i „Szacunek w miejscu pracy”. W banku funkcjonuje także stanowisko menedżera ds. relacji pracowniczych, który udziela wsparcia w przypadku konfliktów interpersonalnych i stara się o ich rozwiązywanie.

W 2021 r. przyjęto także w banku nowy Kodeks Etyki BGK, który odwołuje się do zgłaszania naruszeń, przeciwdziałania korupcji i nadużyciom, a dodatkowo kwestie przyjmowania i wręczania prezentów oraz zarządzanie konfliktem interesów zostały szczegółowo uregulowane w Raporcie Zrównoważonego Rozwoju Banku Gospodarstwa Krajowego za rok 2021. Dodatkowo Kodeks oraz Polityka zarządzania konfliktem interesów opublikowane są na stronie internetowej banku. Kodeks Etyki obejmuje wszystkich pracowników banku, bez względu na zajmowane stanowisko. Dodatkowo w banku obowiązują wewnętrzne akty normatywne szczegółowo regulujące system zgłaszania naruszeń.

Ekologia w pracy:

W banku przyjęliśmy wiele proekologicznych rozwiązań: segregacja odpadów w siedzibach BGK, dystrybutory wody, ekologiczny wolontariat dla pracowników – kooperacja z nadleśnictwem Ostrów Mazowiecka nadleśnictwem Mińsk Mazowiecki i nadleśnictwem Celestynów,

Działania wewnętrzne o charakterze edukacyjnym, promującym gospodarkę cyrkularną wśród naszych pracowników. Były to m.in. zbiórki:

  • odzieży, w której pracownicy przekazali 2 741 kg odzieży, co przełożyło się na pomoc w sfinansowaniu aparatów słuchowych dla Domu Powstańców Warszawskich,
  • obuwia, w której pracownicy przekazali 617 par butów, z których część trafiła do poszkodowanych w trzęsieniu ziemi w Syrii,
  • książek, w której pracownicy zebrali ponad 2 tys. książek i przygotowali ponad 50 kartonów książek, które trafiły do bibliotek dla dzieci w szpitalach,
  • elektroodpadów, w której pracownicy przekazali prawie 400 kg elektroodpadów, które trafiły do profesjonalnych zakładów przetwarzania wewnętrzna komunikacja: webinary dla pracowników promujące ekologiczne rozwiązania, specjalna grupa komunikacyjna, gdzie można się wymieniać informacjami nt. ekologii.

W ramach banku funkcjonuje także Biuro CSR i Raportowania Zrównoważonego Rozwoju, w ramach którego zadaniem jest między innymi: koordynacja społecznej odpowiedzialności biznesu BGK, raportowanie na temat zrównoważonego rozwoju, realizacja własnych projektów społecznych.

Innowacje w komunikacji HR:

W Biurze Pozyskiwania Talentów i Marki Pracodawcy powstała strategia i plan działania dotyczący konta employer brandingowego BGK w portalu Instagram skierowanego do młodych osób (potencjalnych kandydatów). W tym zakresie współpracujemy ściśle z Zespołem Komunikacji. Publikujemy treści związane z codziennymi obowiązkami pracowników, a także ich pozazawodowymi pasjami, benefitami.

Również to samo Biuro wdrożyło do procesu rekrutacji voicebota, który zaraz po zaaplikowaniu automatycznie dzwoni do kandydata i dziękuje za przekazanie swojej aplikacji w procesie rekrutacyjnym.

W roku 2022, aby zachęcić pracowników do polecania swoich znajomych w ramach prowadzonych rekrutacji, wprowadziliśmy zmiany w nagrodach za skuteczne polecenia – wcześniej nagrodą był voucher, który pracownik mógł wykorzystać w platformie prezentowej. w tej chwili jest to nagroda pieniężna w wysokości od 500 do 3000 złotych. W tym roku w Programie Poleceń Pracowniczych usprawniliśmy także sam proces polecania poprzez wprowadzenie Modułu Poleceń Pracowniczych dostarczonego przez firmę eRecruiter.

Przyjazna rekrutacja

Kandydaci aplikujący do BGK mają możliwość aplikowania na ogłoszenia w różnych źródłach. Po pozytywnej selekcji zapraszani są na spotkanie online lub stacjonarne – w zależności od procesu.

Przez cały proces rekrutacji kandydaci są w kontakcie zarówno z Rekruterem, jak i HR Business Partnerem, a także przechodzą proces preonboardingu po otrzymaniu pozytywnej decyzji – przed zatrudnieniem otrzymują dostęp do platformy Startuj z BGK (dostawca firma Gamfi), w której mają okazję jeszcze przed zatrudnieniem zapoznać się ze strukturą firmy, specyfiką pracy, kulturą organizacyjną czy samym biurem. Zaraz po zatrudnieniu pracownicy przechodzą stacjonarny (od kwietnia 2022) onboarding, a także otrzymują nowe, ekologiczne welcome packi.

W BGK sprawdzamy również wrażenia kandydatów biorących udział w procesie rekrutacyjnym przesyłając do nich krótką, 5-minutową ankietę badającą satysfakcję (Candidate Experience). Wyniki otrzymane w ramach wypełnionych ankiet są analizowane co kwartał.

W 2023 roku zrealizowaliśmy kampanię wizerunkową banku jako pracodawcy z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz przy udziale naszych pracowników. Kampania obejmowała rebranding wyglądu strony kariery, ogłoszeń, grafik do mediów społecznościowych i kampanię w metrze warszawskim. Więcej informacji na ten temat w załączonej prezentacji.

Wsparcie dla Ukrainy

  • Zleciliśmy realizację kampanii społecznej #UnifyUkraine, która powstała by zwiększyć świadomość Amerykanów na temat rosyjskiej agresji na Ukrainę. 22 stycznia, który jest Dniem Jedności Ukrainy, w Nowym Jorku rozkwitł ogród słoneczników. Słonecznik symbolizuje siłę i jedność Ukrainy. Motyw ten znalazł się m.in. w reklamach outdoorowych i online, spotach telewizyjnych, w mediach społecznościowych, treściach sponsorowanych i krótkometrażowych filmach dokumentalnych. Treści #UnifyUkraine wyświetlono ponad 750 mln razy. Kampanię społeczną na zlecenie BGK zrealizowała agencja MikeWorldWide. Nagrodę „Złotego zwycięzcy” dla BGK, jako organizatora kampanii przyznało największe stowarzyszenie marketingowe na świecie – International Awards Associate (IAA).
  • Zorganizowaliśmy też koncert „Chwała Ukrainie”, który odbył się w prawosławne święta Wielkanocne. Celem wydarzenia było wyrażenie solidarności z Ukrainkami i Ukraińcami, dodatkowo przez cały czas trwania koncertu zbieraliśmy datki dzięki płatności cyfrowych na rzecz Ukrainy.
  • W czerwcu 2023 r., podczas Ukraine Recovery Conference w Londynie BGK został sygnatariuszem deklaracji Ukraine Business Compact 2023. Potwierdza ona nasze zaangażowanie i gotowość we wspieraniu odbudowy Ukrainy po zakończeniu wojny. Zobowiązaliśmy się, iż w miarę własnych możliwości wesprzemy odbudowę Ukrainy poprzez: bezpośrednie zaangażowanie finansowe lub inwestycje w Ukrainie, współpracę z ukraińskimi firmami, wzajemną wymianę know-how, wsparcie rozwoju i wzrostu gospodarczego w Ukrainie.
  • Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) w imieniu Narodowego Banku Ukrainy (NBU) otworzył specjalne konto, na które można wpłacać pieniądze na pomoc Ukrainie. Środki trafiają bezpośrednio do Narodowego Banku Ukrainy, który przeznacza je na potrzebne działania. Wpłat na konto należy dokonywać w złotych polskich. Środki należy wpłacać na numer rachunku: 91 1130 0007 0080 2394 3520 0002 / Kod SWIFT: GOSKPLPW (w przypadku przelewów dokonywanych z zagranicy) / Przelewy BLIKIEM można robić za pośrednictwem strony: BLIK – Wspieram Ukrainę

EDUKACJA – Działania skierowane do studentów i absolwentów. kooperacja z uczelniami, ośrodkami naukowymi.

Co roku realizujemy w banku program praktyk i staży, w ramach którego przyjmujemy około 60 – 80 praktykantów. Absolwenci oraz studenci studiów mogą dzięki nam nabyć cenne doświadczenie i umiejętności niezbędne do funkcjonowania w środowisku pracy. Dla naszej organizacji praktyki zapewniają okresowe wsparcie w bieżącej działalności poszczególnych komórek organizacyjnych, a tym samym zwiększają ich efektywność. Są również okazją do pozyskania talentów, które znajdą zatrudnienie w naszym banku. Przykładamy dużą uwagę do zawartości merytorycznej programu. Praktyki w BGK mogą trwać maksymalnie trzy miesiące. Blisko 70% praktykantów przyjmowanych jest w ramach programu praktyk letnich, czyli w okresie od lipca do września.

Realizujemy w Banku Gospodarstwa Krajowego:

Letnia Akademia BGK – program letnich, płatnych praktyk

Praktyki realizowane są w wybranych departamentach i oddziałach banku – tych które zgłoszą do nas zapotrzebowanie we właściwym czasie. W ramach programu studenci otrzymują od nas referencje, certyfikat a także program szkoleń, który realizowany jest przez naszych trenerów wewnętrznych. Studenci są zatrudniani na umowy o praktykę absolwencką.

  • Start z BGK – całoroczne płatne praktyki realizowane zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem banku, trwające maksymalnie 3 miesiące. Praktyki skierowane są do studentów i absolwentów uczelni wyższych poszukujących pierwszych doświadczeń zawodowych zarówno w obszarze bankowości i finansów, jak również innych (np. HR, IT, prawo, administracja).
  • Wszystkie osoby po odbyciu praktyki mogą liczyć na dalsze zatrudnienie w BGK – oczywiście zależy to od oceny pracy praktykanta, od potrzeb organizacji i dostępnych etatów/ przyznanego budżetu.
  • Dodatkowo, BGK poprzez swoje fundacje realizuje akcje, m.in.:
  • „Były sobie pieniądze” – podnoszenie wiedzy finansowej dzieci,
  • „Małe miasto” – edukacja dzieci nt. wartości pieniądza i funkcjonowania gospodarki
  • Studia podyplomowe z Akademią Leona Koźmińskiego

Nasi interesariusze oczekują, abyśmy pełnili rolę edukatora rynku w zakresie zrównoważonych finansów. Podjęliśmy współpracę z Akademią Leona Koźmińskiego i w 2023 r. wystartowała druga edycja studiów podyplomowych „Zrównoważone finanse i ESG”, których jesteśmy partnerem.

Działalność międzynarodowa

  • Od kilku lat dynamicznie rozwijamy naszą działalność za granicą i budujemy pozycję silnego partnera na arenie międzynarodowej. Coraz więcej działań w naszym banku ma wymiar międzynarodowy. Umacniamy pozycję lidera w regionie Trójmorza, angażujemy się w międzynarodową pomoc Ukrainie,
  • budujemy międzynarodowe kompetencje analityczne i rozwijamy globalną obecność kapitałową. Wymaga to strategicznego podejścia do zaangażowania naszego banku za granicą.
  • Przez ostatnich pięć lat nasza działalność międzynarodowa bardzo się rozwinęła. Powołaliśmy sieć przedstawicielstw na kluczowych dla naszego banku rynkach. Stworzyliśmy Fundusz Trójmorza, który jest platformą wymiany doświadczeń pomiędzy bankami rozwoju z tego regionu. Jesteśmy uznanym partnerem dla najistotniejszych instytucji rozwoju w Europie, takich jak Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Fundusz Inwestycyjny czy Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. Jesteśmy aktywnym i istotnym uczestnikiem współpracy największych banków rozwoju Europy i EBI w formacie BIG5+1. Jesteśmy w zarządach stowarzyszeń ELTI, EAPB, dzięki czemu wpływamy na kształt regulacji europejskich. Jesteśmy aktywnym emitentem na rynku europejskim i niebawem planujemy rozszerzyć bazę inwestorską o rynek amerykański i japoński. Mamy akredytację Pillar Assesment, która daje nam możliwość bezpośredniego wdrażania instrumentów finansowych Komisji Europejskiej. Jako partner wdrażający komisji wspieramy inwestycje cyfryzacyjne w Afryce Subsaharyjskiej, wspieramy Ukrainę w tym trudnym czasie, a Mołdawię planujemy wspierać w budowie instytucji rozwojowej. Dodatkowo finalizujemy umowę na implementację gwarancji InvestEU.
  • Realizujemy projekt ‘’If I were you’’ – wymiana doświadczeń pomiędzy 5 największymi bankami rozwoju w Europie oraz utrzymujemy kontakty ze stowarzyszeniami studentów polskich, którzy studiują za granicą zachęcając ich do powrotu do Polski lub pracy na rzecz Polski.

AKCJE PROSPOŁECZNE FIRMY / WOLONTARIAT – wybrane akcje z obszaru CSR realizowane w ciągu ostatnich 12 miesięcy lub planowane w roku 2024.

Wolontariat

Zachęcamy pracowników do angażowania się w projekty wolontariackie, aby wspierać lokalne społeczności i wspólnie budować kapitał społeczny. Nasi pracownicy mają możliwość zaangażowania się w projekty organizowane dla całego banku, ale również mogą realizować swój własne inicjatywy. Każdy może przeznaczyć 1 dzień pracy w roku na wolontariat pracowniczy.

Najważniejsze projekty zrealizowane w 2023 r.:

„Wolontariat jest super!” edycja XV

W programie „Wolontariat jest super!” pracownicy zgłaszają własne projekty społeczne, odpowiadające na problemy i potrzeby lokalne. Najlepsze projekty są wybierane przez Kapitułę BGK i nagradzane grantami w wysokości 6 tys. zł lub 10 tys. zł. W 2023 r. zostały zrealizowane m.in. następujące inicjatywy:

  • porządkowanie ogrodu i remont tarasu w ośrodku dla dzieci niewidomych,
  • remont i wsparcie finansowe dla schroniska dla zwierząt,
  • olimpiada sportowa dla dzieci z placówek opiekuńczo-wychowawczych,
  • wsparcie hospicjum wiejskiego im. Proroka Eliasza,
  • wydawanie posiłków bezdomnym w Warszawie oraz zakup odzieży i obuwia dla nich.

„Czas w las” – wolontariat to dla nas również okazja do troski o środowisko. Nawiązaliśmy współpracę z Nadleśnictwami Ostrów Mazowiecki, Mińsk Mazowiecki oraz Celestynów, dzięki czemu zaangażowanie naszych pracowników przełożyło się na konkretne efekty na rzecz natury – 1500 zasadzonych drzew i prawie 100 zebranych worków śmieci.

Operacja „Czysta rzeka” – w maju wolontariusze z BGK udali się do Nowego Miasta, w którym posprzątali brzegi rzeki Pilicy. Działania z zaangażowaniem pracowników były prowadzone na obszarze 12 km.

RE:GENERACJA – jest to projekt wolontariatu BGK realizowany we współpracy z UNEP/GRID, nastawiony na edukację środowiskową, wspieranie bioróżnorodności oraz ochronę ekosystemów i dziedzictwa przyrodniczego. W 2023 r. prowadziliśmy działania w trzech rezerwatach przyrody:

Bór na Czerwonem, gdzie na powierzchni 6,5 ha usuwaliśmy niepożądany podrost oraz zbudowaliśmy 310 metrów drewnianych kładek na torfowisku.

Rezerwat Biała Woda, gdzie prowadziliśmy ekstensywny wypas owiec oraz koszenie pod nadzorem ekspertów na obszarze 16,5 ha.

Rezerwat Morysin należący do Parku Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, gdzie oczyszczaliśmy Kanał Sobieskiego w celu udrożnienia przepływu wody.

W działania na rzecz ochrony ekosystemów włączyło się łącznie ok. 80 pracowników BGK, którzy w wolontariaty często angażowali swoich bliskich.

W 2024 roku planujemy kontynuację realizacji wyżej opisanych projektów.

W organizacji wspierane są inicjatywy pracownicze poprzez program wolontariatu pracowniczego Wolontariat jest Super oraz wolontariat akcyjny. Organizujemy także wycieczki dla dzieci pracowników i ich przedszkoli/szkół po budynku centrali.

W strukturze banku jest stanowisko eksperta ds. wolontariatu pracowniczego. Organizowany jest także konkurs „Wolontariat jest super!”, gdzie realizowane są projekty wolontariackie samych pracowników.

W banku funkcjonują również programy akcje: „Dobro – Podaj dalej!” – wspieranie osób potrzebujących przez pracowników „Małe marzenia do spełnienia” – świąteczna akcja wspierania placówek, które zajmują się dziećmi Akcje zbiórkowe: „dobre uczynki” – artykuły dla placówek preadopcyjnych Ekologiczny wolontariat

CSR

W banku funkcjonuje Biuro CSR i Raportowania Zrównoważonego Rozwoju, którego zadaniem jest między innymi: koordynacja społecznej odpowiedzialności biznesu BGK, raportowanie na temat zrównoważonego rozwoju, realizacja własnych projektów społecznych.

Projekty społeczne

Zrównoważona cyfryzacja

Wierzymy, iż naszą odpowiedzialnością jest szerzenie świadomości w zakresie konsekwencji cyfrowej rewolucji, w trosce o kapitał społeczny, w kontekście praw człowieka i naszej

zrównoważonej przyszłości. Dlatego w 2023 r. rozpoczęliśmy działania edukacyjne w formie webinarów i spotkań z ekspertami oraz realizując takie działania jak:

#CyberAkademia BGK – w 2023 r. BGK kontynuował działania w zakresie budowania kultury cyberbezpieczeństwa oraz świadomości cyberzagrożeń wśród Interesariuszy banku. Tematami webinarów były: bezpieczeństwo sprzętu prywatnego i kont w mediach społecznościowych oraz bezpieczeństwo dzieci w sieci. Nową odsłonę otrzymała również strona internetowa banku zawierająca treści edukacyjne na temat cyberbezpieczeństwa.

Bankowe Horyzonty to wolontariat kompetencyjny w formie edukacyjnych spotkań z młodzieżą. Hasłem przewodnim tegorocznej edycji była zrównoważona cyfryzacja. Zaprosiliśmy młodzież na spotkanie z ekspertami z banku, z którego dowiedzieli się m.in. jak wykorzystać nowe technologie do budowy marki własnej i rozwoju oraz jakie szanse i zagrożenia czekają na nich w sieci.

„Halo, tu Bank” to nasz autorski podcast, w którym eksperci poruszają zagadnienia z obszaru ESG. Pierwszy sezon skupia się na zrównoważonym rozwoju firm w kontekście Agendy ONZ 2030. Prowadzimy rozmowy z przedstawicielami firm na temat ich podejścia do zrównoważonego rozwoju. Sezon drugi koncentruje się na zaangażowaniu społecznym. Tematy, które porusza to m.in. zrównoważony cyfrowy rozwój, różnorodność w miejscu pracy, znaczenie transplantologii dla wszystkich z nas. Podcast „Halo tu bank” został przetłumaczony na Polski Język Migowy. Jest dostępny na platformach streamingowych oraz na stronie internetowej Halo, tu bank.

Działania na rzecz dostępności

Rok 2023 był w banku Rokiem Dostępności. Wspieraliśmy ideę dostępności poprzez szereg działań i programów, uwrażliwiających na to, z czym na co dzień zmagają się osoby ze szczególnymi potrzebami:

  • audyty i analizy luk w dostępności cyfrowej, architektonicznej i komunikacyjnej,
  • wdrożenie rekomendowanych zmian (montujemy podjazdy i drzwi automatyczne),
  • dokumenty, multimedia i strony internetowe są dostosowywane do zasad dostępności

cyfrowej (WCAG) i zasad prostego języka,

  • szkolenia ,,Dostępny BGK” na platformie e-learningowej dla pracowników,
  • warsztaty tematyczne podczas „Dnia dostępności”,
  • 5 filmów dotyczących neuroróżnorodności, słuchu i wzroku, barier architektonicznych, osób starszych) oraz 2 komiksy o dostępności, opublikowane na stronie internetowej banku.

Organizujemy dostępne wydarzenia, dostarczamy na życzenie dostępne dokumenty i dajemy możliwość kontaktu z nami przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego. Dbamy o naszych pracowników ze szczególnymi potrzebami, które przeanalizowaliśmy, by stworzyć dla nich przyjazne miejsce pracy, zapewniając dodatkowe wyposażenie stanowisk pracy.

BGK rokrocznie raportuje dane niefinansowe w postaci raportu Zrównoważonego Rozwoju. Raport za rok 2021 jest dostępny na stronie: https://bgkraportcsr.pl/.

Przy BGK działają cztery fundacje o różnych profilach, które prowadzą programy zaangażowania społecznego: Misją Fundacji BGK im. J. K. Steczkowskiego jest aktywizowanie i wspieranie obywateli na różnych etapach ich życia.

Fundacja Empiria i Wiedza prowadzi działania na rzecz wyrównywania szans i gwarantowania równego dostępu do wiedzy wszystkim obywatelom. Misją Fundacji Most the Most jest budowanie zaangażowania oraz aktywizacja lokalnych społeczności do działań wokół ich potrzeb.

Kampanie społeczne wyżej wymienionych fundacji: BGK przez Fundację BGK rozpoczęła akcję społeczną nt. transplantologii dziecięcej, która ma budować świadomość społeczeństwa w tym zakresie, „Były sobie pieniądze” – podnoszenie wiedzy finansowej dzieci, „Małe miasto” – edukacja dzieci nt. wartości pieniądza i funkcjonowania gospodarki, „Jabłonki. Swawole” – kampania budująca wśród Polaków świadomość polskiego jabłka. Stworzenie i kontynuowanie corocznej tradycji celebracji polskiego jabłka, Kampania BGK nt. ochrony ptaków gniazdujących w budynkach.

BGK realizuje także inwestycje społecznie odpowiedzialne:

  1. Porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce (pierwsze tego typu porozumienie w UE)
  2. Wsparcie inwestycji – pierwszych stacji tankowania wodoru w Polsce.
  3. Projekt Idea 3W – BGK jako integrator wielu środowisk na rzecz ZR
  4. Porozumienie sektorowe branży fotowoltaicznej
  5. Gwarancje „Czyste Powietrze”
  6. Fundusz Termomodernizacji i Remontów oraz Fundusz Dopłat, które mają zachęcić samorządy do poprawy stanu technicznego budynków i efektywności energetycznej
  7. Kredyty preferencyjne SBC
  8. Pożyczki ze środków UE na efektywność energetyczną
  9. Umowa z Komisją Europejską o wartości 35 mln EURO na obsługę mechanizmu wsparcia przekazywania szczepionek przez państwa UE do państw Partnerstwa Wschodniego.
  10. Nowa linia pożyczkowa o wartości 700 mln PLN, uruchomiona we współpracy z EBI dla miast do 100 tys. mieszkańców na realizację projektów z sektora transportu, ochrony zdrowia oraz ochrony środowiska.

https://www.bgk.pl/o-nas/zaangazowanie-spoleczne/ – link do strony na której znajduje się opis projektów, materiały wideo itp. na temat dostępności, wolontariatu, zrównoważonej cyfryzacji czy innych projektów z obszaru zaangażowania społecznego.

Strona korporacyjna BGK www.bgk.pl

Idź do oryginalnego materiału