Bez tego nie dostaniesz emerytury. ZUS nie wypłaci ani grosza

1 tydzień temu
Przejście na emeryturę nie odbywa się automatycznie. Temu procesowi towarzyszą pewne formalności, bez których ZUS nie jest w stanie wypłacić pieniędzy. Wniosek to jednak nie wszystko. Znaczenie mają także dokumenty potwierdzające przebieg dotychczasowej kariery zawodowej.
Powszechny wiek emerytalny w Polsce wynosi 60 lat dla kobiet oraz 65 lat dla mężczyzn. Aby jednak przejść na emeryturę, należy spełnić kilka formalnych warunków, w tym złożyć odpowiedni wniosek. Jakie dokumenty są potrzebne do tego, by Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wypłaty? W niektórych sytuacjach może dojść do pewnego rodzaju komplikacji.


REKLAMA


Zobacz wideo Dwa mity o ZUS i jedna smutna prawda. Co z emeryturami?


Wniosek o emeryturę - ZUS. Jak ubiegać się o świadczenie?
Wniosek o emeryturę można złożyć osobiście w dowolnej placówce, listownie lub online - za pośrednictwem PUE ZUS. W celu uzyskania świadczenia trzeba wypełnić formularz ZUS Rp-1E oraz dostarczyć wymagane dokumenty potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe, takie jak świadectwa pracy, zaświadczenia o zatrudnieniu czy umowy o pracę. Niezbędne mogą być także dokumenty potwierdzające okresy ubezpieczenia za granicą, zaświadczenie o wysokości zarobków czy dokumenty potwierdzające inne okresy uprawniające do emerytury. ZUS ma 30 dni na wydanie decyzji w sprawie świadczenia, licząc od dnia, w którym został złożony kompletny wniosek. To oznacza, iż w przypadku jakichkolwiek braków termin wydłuża się. Tak może być wtedy, gdy Zakład będzie wymagał dokumentów poświadczających zakończenie aktywności zawodowej.


System emerytalny w Polsce. Trzeba zrezygnować z pracy
Najczęstszymi błędami występującymi w trakcie procesu ubiegania się o emeryturę są niewłaściwe dane, nieaktualne informacje o zatrudnieniu, brak podpisu oraz niekompletne dokumenty. Wszystkie tego typu nieprawidłowości sprawiają, iż ZUS nie jest w stanie rozpocząć wypłat. Ponadto osoby ubiegające się o świadczenie emerytalne muszą rozwiązać wszystkie stosunki pracy, zarówno te zawarte w Polsce, jak i na terenie UE oraz EFTA.
Emeryt w celu podjęcia wypłaty emerytury musi rozwiązać wszystkie stosunki pracy (nie dotyczy emerytur z urzędu). Następnie może podjąć zatrudnienie na podstawie umowy o pracę u tego samego lub innego pracodawcy. jeżeli chodzi o dorabianie do emerytury, to po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego, nie obowiązują limity zarobków i można zarobkować bez ograniczeń
- czytamy w komunikacie na stronie gov.pl. Ta kwestia może zatem zaważyć na decyzji ZUS, dlatego tak ważne są dokumenty wskazujące na zakończenie aktywności zawodowej. Należy również pamiętać, iż wniosek o emeryturę można złożyć najwcześniej miesiąc przed osiągnięciem odpowiedniego wieku emerytalnego oraz minimalnego stażu pracy. Jest to 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn.


Zobacz też: Podwyżka emerytury może ci zaszkodzić. Seniorzy utracą ważne przywileje


Źródła: gov.pl, zus.pl, forsal.pl polsat.pl


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.


Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału