Warszawa, 22.07.2025 (ISBnews) – Blisko co piąta (18,2%) firma działająca w Polsce planuje zwiększenie zajmowanej powierzchni biurowej wobec 12,7% planujących redukcję. To znacznie bardziej optymistyczne podejście niż średnia globalna, w której 32% firm planuje dalsze redukcje, podczas gdy co ósmy najemca deklaruje zamiar wynajęcia dodatkowej przestrzeni biurowej, wynika z danych Cushman & Wakefield, CoreNet Global i Antal.
“Według wyników nadchodzącej nowej edycji raportu Business Environment Assessment Study (BEAS), opracowywanego od kilku lat przez Cushman & Wakefield i Antal, wskazują, iż firmy działające w Polsce prezentują bardziej optymistyczne podejście do planowania przestrzeni niż średnia globalna. 18,2% organizacji planuje bowiem zwiększenie zajmowanej powierzchni, co stanowi o około 43% wyższy odsetek, aniżeli firm planujące jej redukcję (12,7%). Przeważająca część ankietowanych – średnio aż 45% – deklaruje z kolei chęć utrzymania dotychczasowej powierzchni biurowej” – powiedziała head of research w C&W Ewa Derlatka Chilewicz, cytowana w komunikacie.
W 2024 r. średnia wielkość umowy najmu w Polsce wyniosła ok. 1 100 m2, co oznacza mocno umiarkowany, bo wynoszący ok. 9% wzrost w porównaniu do lat 2022-2023. Wciąż jednak poziom ten pozostaje poniżej wartości notowanych przed 2020 rokiem, gdy przeciętna transakcja opiewała na 1 300-1 500 m2 powierzchni biurowej. Eksperci firmy zwracają uwagę, iż od 2022 roku obserwujemy stopniowe wyrównywanie się średnich wielkości umów zawieranych w Warszawie i na rynkach regionalnych, chociaż wcześniej te zawierane poza stolicą były średnio większe.
“Wskaźniki obłożenia biur na poziomie 50-60% to w tej chwili najważniejsza i jednocześnie najbardziej myląca metryka na rynku. Rzeczywistość jest pełna niuansów, szczególnie na polskim rynku. Obserwuję organizacje, u których maksymalne obłożenie w tygodniu sięga 84%, a minimalne 30%. Jeszcze ciekawszy obraz wyłania się, gdy porównamy firmy z identyczną, oficjalną polityką pracy hybrydowej – na przykład wymogiem 3 dni pracy z biura. U jednego z naszych klientów realna frekwencja oscyluje wokół 75%, u innego z trudem osiąga 50%. To jest właśnie moment, w którym liczy się psychologia organizacji i ekonomia behawioralna. Właśnie dlatego, iż temat jest tak złożony, a odpowiedź leży na styku wielu dziedzin, przy każdym projekcie tworzymy po stronie klienta interdyscyplinarny zespół. W jego skład wchodzą przedstawiciele HR, komunikacji, IT, CSR, facility managementu, administracji, bezpieczeństwa oraz, co najważniejsze, sami liderzy i reprezentanci pracowników. Tylko taka holistyczna perspektywa pozwala stworzyć strategię, która działa w praktyce, a nie tylko na papierze” – skomentowała associate w zespole Środowiska Pracy i Zarządzania Zmianą Cushman & Wakefield Joanna Szczepańska.
Globalne Badanie Cushman & Wakefield “What occupiers want” wskazuje, iż najemcy mają coraz większe wymagania w stosunku do właścicieli i zarządców biurowców – 85% z nich oczekuje lepszej oferty udogodnień, usług i warunków pracy, a niemal połowa (46%) jest gotowa zapłacić za to więcej. Tym bardziej, iż 60% pracowników uważa, iż ich obecne środowisko pracy w pełni wspiera współpracę, podtrzymywanie więzi i budowanie kultury korporacyjnej, a w praktyce są to najważniejsze aspekty zachęcające do powrotu do biura.
Raport bazuje na opiniach dyrektorów odpowiadających za nieruchomości korporacyjne w obu Amerykach (52%), regionie EMEA (34%) oraz Azji i Pacyfiku (14%). Ankietowani reprezentują firmy, które zatrudniają w sumie ok. 8,1 mln osób na całym świecie i wynajmują łącznie prawie 32 mln m2 powierzchni biurowej.
(ISBnews)