Dla firm technologicznych, społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) ewoluowała z prostych działań charytatywnych w stronę zintegrowanych strategii wpisanych w DNA marki. Canon, japoński gigant rynku obrazowania, od ponad dekady konsekwentnie realizuje ten model poprzez Young People Programme. Właśnie trwa jedenasta edycja polskiej odsłony tego projektu, znanej pod nazwą „To My Tworzymy Świat”. Inicjatywa, obecna w tej chwili w 36 krajach i realizowana we współpracy z ponad 40 partnerami, stanowi przykład na to, jak koncern technologiczny może łączyć promocję swoich rozwiązań z edukacją na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.
Tegoroczna, jesienna seria warsztatów potwierdza, iż Canon stawia na jakość merytoryczną, angażując do współpracy uznanych praktyków rynku. W październikowych sesjach, zorganizowanych w Kwidzynie oraz Roskoszy, wzięło udział łącznie 30 uczestników. Młodzi adepci sztuk wizualnych pracowali pod okiem czołowych dokumentalistów – Marcina Jamkowskiego i Piotra Małeckiego. Obecność mentorów tej klasy sygnalizuje, iż program wykracza poza naukę obsługi sprzętu. Kluczowym elementem szkolenia jest rozwój umiejętności storytellingu oraz wrażliwości wizualnej, niezbędnej do poruszania istotnych tematów społecznych.
Wymiar edukacyjny projektu został wzmocniony obecnością Katarzyny Sykurskiej, 4CE Sustainability Manager w Canon Polska. Jej prelekcje osadziły działania warsztatowe w szerszym kontekście Agendy 2030, wskazując na rolę obrazu w dokumentowaniu zmian klimatycznych i nierówności społecznych. Jest to bezpośrednie odwołanie do korporacyjnej filozofii Kyosei, oznaczającej życie i pracę dla wspólnego dobra, która determinuje kierunki działań CSR firmy. Gościem specjalnym był również Andrzej Szypulski, dzielący się doświadczeniem w tworzeniu zaangażowanych projektów fotograficznych.
Strategia Canona zakłada ciągłość i różnorodność tematów. Kolejnym etapem programu jest zaplanowane na 20 listopada spotkanie w łódzkim Orientarium. Wybór lokalizacji nie jest przypadkowy – warsztat ma nawiązywać do globalnych projektów marki związanych z ochroną raf koralowych, przenosząc dyskusję o ekosystemach oceanicznych na grunt lokalny.
Od momentu uruchomienia globalnego programu w 2015 roku, inicjatywa objęła tysiące młodych ludzi, stając się platformą wymiany myśli o klimacie, różnorodności i odpowiedzialności. Polska edycja wyróżnia się na tym tle konsekwencją w budowaniu mostów między profesjonalnym środowiskiem dokumentalistów a pokoleniem wchodzącym na rynek pracy. Efekty tegorocznych prac, w tym reportaże filmowe i wywiady, zostały udostępnione szerokiej publiczności, stanowiąc dowód na to, iż technologia w rękach świadomych twórców może być katalizatorem realnej zmiany społecznej.

4 godzin temu








