Co trzeci pracodawca widzi mniejsze zaangażowanie pracowników. Podwyżki nie wystarczą

1 godzina temu

Nastroje na rynku pracy wyraźnie się pogorszyły. Z raportu Hays Poland „Rynek pracy 2025. Półroczny przegląd trendów” wynika, iż w pierwszym półroczu 2025 roku aż 35 proc. pracodawców zauważyło spadek zaangażowania swoich pracowników. Ten sam trend potwierdza 45 proc. specjalistów. Problem staje się coraz poważniejszy, a jednocześnie trudniejszy do rozwiązania, bo – jak podkreślają eksperci – same podwyżki nie załatwiają sprawy.

Niskie zaangażowanie – kosztowny problem dla firm


Zaangażowanie pracowników to jeden z fundamentów stabilności i przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Gdy spada, rośnie ryzyko niższej efektywności, wyższej rotacji oraz trudności z wdrażaniem zmian i innowacji. W 2025 roku ocena zaangażowania jest umiarkowana – pracodawcy wystawili jej notę 6,07/10, a pracownicy kilka wyżej: 6,70/10.


Dane pokazują, iż zjawisko częściej pogarsza się, niż poprawia. Tylko 24 proc. firm zauważyło wzrost zaangażowania, a 35 proc. – jego spadek. Podobnie odpowiadali pracownicy: 45 proc. dostrzega zmniejszenie motywacji, a jedynie 23 proc. jej poprawę.


Przyczyn jest wiele. Najczęściej wskazywane są brak podwyżek, ograniczona stabilność zatrudnienia, a także rosnąca presja na wyniki. Zmiany strukturalne i większa dyscyplina budżetowa ograniczają możliwości awansów. Z kolei niedobory kadrowe przekładają się na większe obciążenie obecnych zespołów.


– Pracownicy dostrzegają, iż ich motywacja i satysfakcja z pracy są mniejsze, niż jeszcze parę lat temu. Czują się przepracowani i niedocenieni, często nie mając też pewności, jak będzie wyglądać ich zawodowa przyszłość. Dodatkowo liczne zmiany, które zachodzą wokół nich – w pracy, w branży czy ogólnie na świecie – negatywnie wpływają na ich poczucie stabilności. Zmianę pracy częściej traktują jako pewne ryzyko i w pierwszej kolejności liczą na poprawę sytuacji w obecnej firmie – nie zawsze tylko pod kątem finansowym – zauważa Agnieszka Czarnecka, dyrektor ds. doradztwa HR w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Hays.

Podwyżki mają znaczenie, ale nie wystarczają


Choć 40 proc. pracowników wskazuje wzrost wynagrodzenia jako najskuteczniejszy sposób na poprawę zaangażowania, badania Hays pokazują, iż finansowe bodźce mają ograniczony efekt. Wśród niemal 700 specjalistów i menedżerów, którzy wzięli udział w ankiecie, równie wysoko oceniane są ciekawsze zadania i wyzwania (31 proc.) oraz wsparcie i docenienie ze strony przełożonych (31 proc.).


Zaangażowanie wzmacniają także możliwości awansu, poczucie stabilności oraz równowaga między pracą a życiem prywatnym. Z kolei jako najmniej skuteczny sposób respondenci ocenili zmianę modelu pracy czy bezpośredniego przełożonego.


– Pracownicy chcą działać w sposób spójny z wyznawanymi wartościami, mieć poczucie, iż ich praca ma znaczenie, a oni są szanowani i doceniani za swój wkład w rozwój firmy. Tylko tyle i aż tyle. Podwyżka wynagrodzenia będzie miała krótkotrwały efekt, jeżeli źródłem niskiego zaangażowania danego pracownika jest konflikt w zespole lub brak poczucia celowości wykonywanych zadań. Rozwiązanie problemu niskiego zaangażowania nigdy nie jest proste i zawsze wymaga indywidualnego podejścia – mówi Agnieszka Czarnecka.

Firmy muszą reagować szybciej i mądrzej


Eksperci Hays zwracają uwagę, iż niski poziom zaangażowania to nie tylko ryzyko biznesowe, ale też sygnał do dialogu. Może stać się impulsem do rozmowy o potrzebach pracowników oraz do zbudowania strategii rozwojowej, która poprawi satysfakcję i zatrzyma talenty w organizacji.


Firmy mierzą się z presją kosztową i niepewnością gospodarczą, ale ignorowanie spadku zaangażowania może prowadzić do jeszcze wyższych kosztów – niższej wydajności i utraty kluczowych pracowników.


Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy oczekują zmian. Jedni chcą większej stabilności, sensu i docenienia. Drudzy – efektywności i lojalności. najważniejsze może być znalezienie równowagi między potrzebami obu stron. Wniosek z raportu jest jasny: podwyżki są ważne, ale nie naprawią systemowych problemów. Aby zwiększyć motywację zespołów, firmy muszą budować kulturę opartą na zaufaniu, rozwoju, komunikacji i realnym wsparciu.




Polecamy również:



  • Bike sharing rośnie w siłę. Rower miejski staje się pełnoprawnym środkiem transportu

  • Otwarcia JDG dominują nad zamknięciami mimo spadku w skali roku

  • Benefity przestają działać. Co piąty pracownik uważa, iż świadczenia nie odpowiadają ich potrzebom

Idź do oryginalnego materiału